potentiometern sitter på en logitech z-560 suround paket och det enda jag kan läsa på den är 15A10Kohm*4.
och om jag har förstått något så är denna sönder o behöver bytas ut så idag har jag ringt alla firmor jag kunde hitta som fixar tv radio o ingen kunde hjälpa mig så nu tänkte jag se ifall här finns en vänlig själ snäll nog att hjälpa mig hitta en likvärdig och kan berätta var jag kan hitta en som jag sen kan lödda fast,
tack i förhand
Kan iaf se fyra delar, och så står det '*4' och 'surround'. Troligen en fyrdubbel potentiometer, ingen dussinvara direkt. Varför tror du att den är sönder?
Ahh då håller jag med dig, låter som en sliten potentiometer. En klumpig men enkel lösning vore att sätta dit två separata dubbla potentiometrar, en tjusig lösning vore att använda elektroniska potentiometrar.
känner inte till någon elektronisk pot jag gick bara första året på el sen börja jag jobba i bygg branshen så jag är en riktig amatör med bra almännkunnighet bara
två put fundera jag på först men sen kom jag på att det kan va rätt jobbigt att ställa båda så det blir bra därför hoppa jag den biten o hjopppades på 1*4 istället
jag har pratat med elfa o dom sa att dom inte hade någon men kunde ordna men då fick jag beställa 1k exemplar någon som vill ha resterande 999???
skulle vilja veta mer om dom elektroniska pottarna tack
Det där är nog en specialpotentiometer byggd enbart för den apparaten.
Har du kollat lödningarna på anslutningsbenen samt försökt spruta in lite 556 i den ?
Det går och plocka isär sådana här potentiometrar och kolla vad det är
för fel, men det är inte roligt men genomförbart.
Varför inte maila tillverkaren direkt, ibland kan dom skicka en reservdel
av bara goodwill, värt att prova.
jag har varit i kontakt med logitech o dom har inga delar i sverige inte ens en ny kontroll att köra närmst jag hittat är england men jag tänkte ge det ett försök att fixa den gamla först
imorn ska jag testa 5-56 det låter minst smärtsamt för min redan saltade tele lista löddningarna ser bra ut tycker jag i alla fall men man ska jue inte utesluta ngt
DeeJayPA skrev:Varför inte 4 "vanliga" (ex PT-10 hos elfa) stående trimpotar med en genomgående axel?
stackningsbara potar är en lösning - dock gäller att hitta med logaritmisk skala då det handlar om ljud - likadant är det om man överväger ombyggnad till digitala potar - se till att använd logaritmiska om man inte vill ha dom 50 första dB i volym på 2 graders/5 steg vridning och sista 6 dB till fullt gas motsvarar från halva läget till fullt läge...
hmm, gjissar att det blir något liknande kvadratisk funktion, vilket är en bit väg mot logaritmiskt - hur eller hur, vad som helst (nästan) bättre än just linjärt.