Jo, det är så att jag sitter och skissar på ett nytt tändsystem till en potatiskanon. Det nuvarande tändsystemet fungerar genom att användaren trycker på en knapp och en gnista uppstår och för att få en ny gnista så måste användaren trycka ännu en gång till på knappen osv. Systemet är uppbyggt kring en spole från biltema och en kondensator. Problemet är bara det att om inte gas-luft-blandningen i förbränningskammaren är "korrekt" då användaren trycker på knappen så måste denne upprepande gånger stå och trycka på knappen till dess att blandningen är "korrekt", detta tänkte jag förbättra genom att bygga ett tändsystem ala stun gun dvs använderen håller en knapp nedtryckt och under den tiden så genereras en gnista kontinuerligt och när knappen släpps slutar gnistan att uppstå.
De kretsar som jag genast stötte på via google var uppbyggda kring en flybacktransformator och en NPN-transistor och några motstånd. Perfekt! Tänkte jag, bara att slakta en TV och plocka ur en transformatorn ur den! Tänkt och gjort, problemet var bara att den TV:n jag plockade isär var relativt ny (1995

Tranformatorn:

Schemat för högspänningsgeneratorn: