Tändsystem för potatiskanon!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Moore

Tändsystem för potatiskanon!

Inlägg av Moore »

Hej!

Jo, det är så att jag sitter och skissar på ett nytt tändsystem till en potatiskanon. Det nuvarande tändsystemet fungerar genom att användaren trycker på en knapp och en gnista uppstår och för att få en ny gnista så måste användaren trycka ännu en gång till på knappen osv. Systemet är uppbyggt kring en spole från biltema och en kondensator. Problemet är bara det att om inte gas-luft-blandningen i förbränningskammaren är "korrekt" då användaren trycker på knappen så måste denne upprepande gånger stå och trycka på knappen till dess att blandningen är "korrekt", detta tänkte jag förbättra genom att bygga ett tändsystem ala stun gun dvs använderen håller en knapp nedtryckt och under den tiden så genereras en gnista kontinuerligt och när knappen släpps slutar gnistan att uppstå.

De kretsar som jag genast stötte på via google var uppbyggda kring en flybacktransformator och en NPN-transistor och några motstånd. Perfekt! Tänkte jag, bara att slakta en TV och plocka ur en transformatorn ur den! Tänkt och gjort, problemet var bara att den TV:n jag plockade isär var relativt ny (1995 :wink:) och hade en av de nyare flybacktransformatorerna i sig och enligt de sidor jag kollade på så gick denna inte att använda för den hade focus-inställning inbyggd och likriktarbrygga. Så till min fråga: Nedan är ett schema på den transformatorn jag plockade ur TV:n, går den att använda ändå på något sätt och hur kopplar jag den bäst i det schemat som finns beskrivet nedanför? Alternativt: Kan man med relativ enkelhet linda en egen flybacktransformator och i så fall hur går man tillväga för bästa resultat? Har för mig att jag har sett någon på detta forumet som har gjort just det! Hoppas ni överlevde all text, men vad gör man när det är fredag kväll och ett problem har satt sig i skallen?! :D

Tranformatorn:
Bild

Schemat för högspänningsgeneratorn:
Bild
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Din flyback ska fungera fint, primärspolen lindar du direkt på kärnan.
Däremot skulle jag rekommendera en annan drivkrets eftersom den du länkade till brukar ha problem med hållbarheten, prova istället denhär.
Sen kan man som du säger även linda sina egna flybacks utan några större problem men det känns lite onödigt i dethär fallet.
Var försiktig bara, både högspänning och brännbara gaser på samma gång.
:twisted:
macgyver
Kontakt:

Inlägg av macgyver »

Jag vet inte hur mycket det skiljer sig mellan olika HV-flyback transformatorer i TV/monitorer men så långt jag testat får man till en ljusbåge i nån knapp sekund sen ryker dom, om du har möjlighet att få tag i en trafo för oljebrännartändning eller en neonskylts trafo så använd dem istället, de klarar av ljusbågar(= nära kortslutning) utan att gå sönder
Användarvisningsbild
Moore

Inlägg av Moore »

Okej tackar så mycket för hjälpen! Jag skall göra ett försök med den kretsen jag visade först eftersom jag just nu bara har en transistor tillgänglig men i framtiden kanske det blir något "stabilare" (jag kan inte bärga mig, måste börja labba nu :D )

Bara så jag har förstått det hela korrekt, jag kan linda primären på följande sätt?

Bild

Och sedan använder jag pinne 2 & 4 som feedback och pinne 1 & 6 till gnistgapet?

// Jonathan
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Nej , du lindar alltså både primären och feedback lindningen själv, primären 5varv och feedback 3varv.
Skulle det inte fungera så vänder du på anslutningarna till feedbacken.
Gnistgapet kopplar du mellan pinne 9 och HV.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Gör du däremot efter det schemat som LaRdA länkade till så används dock ingen feedback lindning.
Användarvisningsbild
Moore

Inlägg av Moore »

Ah okej! Tackar för svaren, dags att skrida till verket!
Skriv svar