Min bror har fått en nikko bil i julklapp och så klart när det är kör dags så har han tappat bort laddaren. Då ska vi fara och kolla på en ny laddare och dom kostar 400:-
tja - suddigheterna på bilder gör att man inte ser exakt det man vill se för att kunna ge vettig svar.
om du bara kan hitta kontakt som passar och lista ut vad som är plus och minus (med en multimeter) så är 'säker' laddning att man laddar med en 1/10-del av strömmen under 14 timmar som antalet mAh batteriet är stämplat med. dvs 1000 mAh = 100 mA laddström.
det är inte så petnoga, så om man har 12 Volt så kan man koppla en 120 Ohm (minst 1.2 Watt) i serie med batteriet för runt 100 mA laddström.
(:oops: ingen såg felet ovan?? - det skall förståss vara bara 60 Ohm för 100 mA då 6 Volt av 12-volten tas av batteriet)
Skall dom snabbladdas så måste de dessvärre göras med övervakning och intelligent laddare.
---
Skulle inte förvåna mig om om det inte är 5 st R6-batterier inne i paketet
Senast redigerad av xxargs 18 maj 2007, 21:04:48, redigerad totalt 2 gånger.
den kommer att ladda med 800 mA om den alls startar.
Risken är stor att laddaren blir överhettad för att den ladda batteri på 6 Volt istället för dom förväntade 12-14 Volt (eller knappt ladda alls om den är ställd på 6 Volt). - dels att ditt batteri kommer att börja pysa ånga och bli förstörd, om du glömmer bort att avsluta laddningen inom några minuter effer fulladdningsgräns...
Dock kan du använda den om du har 90 Ohm i serie med batteriet och 12 Volt inställd, laddtid blir då 14 timmar - då tål batteriet att glömmas bort under uppladdning någon dag utan någon större skada.
---
179 :- för en orginalladdare var inte så dyrt i mina ögon - förmodligen snabbladar den också och du behöver inte vänta 14 timmar mellan varje körning.
- skall man snabbladda så måste det hela tiden övervakas - i detta avseende är människan inte 'failsafe' och mer än en gång har jag fått plocka bort pysande och kokande batteripackar anslutna labbagregat från kollegor (för det mesta programerare...) som 'bara' skulle snabbladdas under lunchen...