UV led exponeringsbox?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

UV led exponeringsbox?

Inlägg av blueint »

http://hackedgadgets.com/2006/10/31/uv- ... re-system/

Någon som testat om det fungerar bra?, skarpt?, vansinniga exponeringstider?

Tänkte att om man kan bygga en liten platta 100x160 mm med UV-led's så kan man spara både utrymme och pengar. Dom flesta kort är trots allt inte så stora..
xxargs

Inlägg av xxargs »

Är väl bara ta hem några sådana och prova - biter det på P20 inom rimlig tid så är det bara att börja bygga - med tanke på att alla vita lysdioder har UV-lysdiod som backbone så torde man hitta ganska intensiva UV-led också, allt handlar om dess 'UV'-ljus tas upp av P20 eller inte.

P20 brukar också absorbera vissa fraktioner av blå ljus - någon som provat mot blå LED ännu??
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Det har varit på tapeten förrut i den här tråden.

Själv byggde jag en liknande konstruktion men använde mig av en enda 3W Cree XLamp 7090 UV, och jag tror nog att den fungerar även om jag inte provat den än. Lådan är bara halvfärdig. Projektet lades på is när jag upptäckte toner transfer-metoden.
SvenW

Inlägg av SvenW »

Det förvånar mig att det räcker med 6 minuters exponering, med tanke på den ringa effekten i LEDs. Kanske har de speciellt känsliga fotoresist ? För det är väl inte lithfilm som de exponerar ??
Det tar fem minuter för mig att exponera mönsterkort med en 60 W UV-lampa!
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

UV-leds har tämligen bra verkningsgrad jämnfört med UV-lampa så omöjligt är det inte - problemet är bara att starka UV-leds är rätt dyra...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Finns det några siffror på hur effektiva vanliga UV lysrör är jämfört med UV LED ..?
Det är egentligen först då man kan räkna på det..
xxargs

Inlägg av xxargs »

Vinsten med led är att all effekt är på visst specifik våglängd - som biter på P20 bra, medans lysrör skapar många olika frekvenser och bara en liten del av detta biter på P20.

ungefär som 1 Watt 1KHz ton [LED] gentemot skärt eller vitt brus på 1 W varav bara det som är runt 1 kHz 'biter' [Lysrör]
sven

Inlägg av sven »

har byggt en sånn uv-box med 50st riktigt billiga ebay-leds.. har testat å framkalla diverse socklar och det blev skapligt bra, hålmonterat är inga problem men mindre ytmonterade kapslar blev lite underexponerat kring benen, dock hade ja bara en gammal bläckstråleskrivare till att skriva ut mönstrena med så ja tror snarare problemen ligger hos skrivaren änn hos uv-boxen.
Skriv svar