Intresseförfrågan om cnc maskin.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Ett litet tips, använd INTE koniska skruvar i MDF/HDF. Det spricker då, kanske inte med en gång men det kommer att göra det.
JB

Inlägg av JB »

Nja, det gäller ju bara när man skruvar i från sidan. rakt på skivan går det utmärkt.

Men jag kommer inte annvända några träskruvar i den färdiga versionen.
Det mesta fogas ihop med hjälp av sargsprintar.

Islagsmuttrarna som sitter där fräspindeln ska sitta, ska inte heller vara där sedan.
JB

Inlägg av JB »

Jaha, det var inte mycket till feedback, inte ens dålig sådan :roll:
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jodå, vi kan nog ana hur mycket arbete det är :D

Den ser riktigt bra ut! Men jag undrar hur den ska gå att tillverka för 2000kr o_O
JB

Inlägg av JB »

Det går nog tyvärr inte, det blir nog snarare 3000kr
Tekko

Inlägg av Tekko »

Inte ens det, bara mina cnc delar har kostat tot runt 4-5kkr, och det är bara 3 skruvar, några linjärlager, stegmotorer och styrning.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jaha
Feedback eller inte men jag är intresserad av vad du har fixat glidlager av acetal och muttern av samma matrial från, eller har du du själv gjort dom :?:

Hur som helst så ser det ju fint ut :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tekko:Rätt ska vara rätt. I första inlägget står det "Och priset, det är ju inte det lättaste att beräkna innan man byggt en. men 2000kr utan motorer kanske, färdigbyggd och testad, möjligt att man får montera ihop z och x axeln med y axeln."

Nu har han ändrat till 3000:-, men fortfarande är det utan motorer och kontroller. Och några linjärlager och kulskruvar ser du ju att han inte ska använda.
Så vad du har lagt ut på din, spelar ju inte så stor roll, eftersom det är päron & apelsiner.
JB

Inlägg av JB »

Glidlager och muttrar är hemmagjorda, annars hade det ju inte gått, en acetalmutter kostade runt 300kr där jag kollade och då måste man ändå göra nått åt glappet som blir.

Det är väldigt svårt att beräkna priser, det svåraste är nog att veta hur mycket man ska ta för att det ska vara värt besväret, även om det är roligt så tar det ju en himla massa tid.

Köper man delar till en maskin så blir det ju dessutom rejält mycket dyrare än om man ska bygga flera. tex en platta acetal kan kosta 1000kr och 4st kan kosta 2000kr, bara för att det kostar 400kr bara i kapning och frakt.
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Tycker det ser lovande ut. även om priset skulle hamna runt 3000:- så verkar det ändå vettigt. Jag väntar med spänning...
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Projektet är ganska intressant, det vore intressant med en lösning där man kan uppgradera lösningen med komponenter vid behov. T.ex. linjärenheter. bollskruv om man absolut känner behovet.

Men jag antar att det skulle bli ganska knepigt mekaniskt?

På tal om Acetal, tror ni det finns ett intrese för att göra ett samköp på råmaterial?
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Hmm ja, är nog lite skeptisk! har själv byggt en cnc i MDF, med kullager som linjärkomponenter på axelstål osv. Finns en tråd någon stans orkar inte lteta upp :)

Men hur bra funkar din fräs efter 1000 gångar fram och tillbaks på Axlarna? hur justerar man glapp, hur klarar den sidokrafter, och javisst, inte för att vara taskig eller klaga ner på dig JB, men någon superupplösning är juh inte direkt att vänta sig. skulle nog tro att den hamnar närmare nån halv millimeter eller 0.1mm på sin höjd! om man kör sakta i väldigt mjukt material. Efter egna fram och baksteg, så är det bättre att lägga ner lite mer tid och pengar på stommen, och göra den stabilare när man väl är uppe i några tusen, än att ha en fräs som man bli trött på nästan på direkten. Bättre att den då kostar 4-5000kr, men håller istället! Skulle verkligen vilja se någon form av kit här på forumet, som är relativt billigt. Det är en jättebra idé, och jag är gärna med och bollar med idéer och ritningar!

Mvh Micke
JB

Inlägg av JB »

Tja, glapp i glidlagerna går ju inte justera, då får man ju byta dem.
Och trapetzmuttrarna går ju justera.
Jag kommer ju givetvis ha reservdelar. (Som inte är särskilt dyra)

Vi får se hur de riktiga testerna blir sedan.
Får göra ett "1000ggr fram o tillbaka" program och se. :)
JB

Inlägg av JB »

Hej igen, Jag har fått ihop en prototyp, och tänkte testa fräsa kretskort, men problemet är att jag inte har nått program installerat, eller ork att sätta
mej in i det igen bara för det här.

Om nån har eller kan fixa ihop en enkel layout(outline) i dxf eller autocad dwg format till mej vore det hemskt snällt.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

vad har du för verktyg
Skriv svar