Optimum BF20L till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Även jag har planer på att skaffa mig en BF20, det verkar vara en trevlig liten maskin som är möjlig att ha i lägenhet utan att behöva 80A tre-fasuttag och betongfundament. :lol:
Mina funderingar är om jag ska köra med servos eller stegmotorer, jag har redan servos med drivare som jag hade tänkt använda till ett annat cnc projekt samt en upsättning med geckos G202 stegmotordrivare utan stegmotorer.
Servona är på 1.2Nm kontinuerligt och 6Nm peak Datablad , Bild
Frågan är om servona är för stora för maskinen, känns som att dom kan se lite fåniga ut på den lilla maskinen. :)
Har även funderingar på att köpa kulskruvar till maskinen men det har jag inte bestämt ännu.
Någon som har några synpunkter på det hela?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

ja nog är dom i grövsta laget till den lilla maskinen. Ta ett par mindre stegisar istället.
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Kraften som behövs för Z axeln på BF20 är ett känt problem så det talar för dina servos dock kommer fästet vara lite special för den storleken. Den Finska killen som har sin konvertering på nätet använder en riktigt stor motor för Z. http://www.students.tut.fi/~kontkant/bf20.php.html

Är det någon som arbetat vidare på hypotesen med en gasfjäder för att minska vikten på själva huvudet?

Jag är själv lite konfunderad över hur de hade tänkt att det skulle fungera om man sätter en kulskruv på Z; skulle inte huvudet åka i bordet direkt?
(Kan väldigt lite om kulskruvar och hur de tar krafter längst med axeln).

PS. är det någon som har trimmat på kilarna längst axlarna? På min Z axel var jag tvungen att sätta den till den mest extrema inställningen och jag är inte riktigt nöjd med att jag inte kan justera den mer.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Tja lite kommentarer :)

Kulskruv till Z tycker jag är lite overkill, jag har på min BF20 trapetzen kvar där.
Men har kulskruvar på X och Y.

Det är nog rätt så "joxit" att få rätt på axelkopplingarna, i alla fall om man skall ha remdrift.

Det lönar sig inte ekonomiskt, om man skall köra med och köpa stegmotorer och sedan själv fixa med axelkopplingar etc. kontra att köpa den färdiga satsen för ca. 2000:-/axel.

Men det är ju roligt att fixa själv.
lenny

Inlägg av lenny »

Hej alla

Vi börjar bli några stycken som kör med optimum nu, trevligt.
Pcmper jag såg att du hade test fräst en bit och det såg verkligen bra ut.
När jag fräser så blir det inte alls den finishen, kör du med någon kylning ?
Jag har kört med samma matning och varv som du, men det vill gärna kleta och bli grader.
Kör du med kulskruvar på X-Y din lyxlirare.(En del har det bra) Vilken hastighet kommer du upp i ?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Tja lenny

Har kört med 6mm fräs tvåflutes och treflutes, 100 mm/min 2000 rpm. men nu kommer jag på rak arm inte ihåg skärdjup och intag, tippar på 1-1.5 mm i skärdjup och ett intag på 2-3 mm.
Har ingen kylning.
Kanske du tar för mycket matrial på varje skär? eller fräsen inte är skarp nog?

Har faktiskt inte provat maxhastighet än, men kör nu med 1020 mm/min. för X och Y samt 720 mm/min. för Z. Den går bra där utan att tappa steg
:)
Jag fick lite kläm på det hela efter att jag lusläst H.O inlägg och sett hans videofilmer ett flertal ggr. Se nedan länk.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... c&start=45
lenny

Inlägg av lenny »

Larda jag tittade på dina servon och det är klart att du ska ha dom på, så att det är någon här som kör uppemot 4-5 meter i minuten :D
Mark den gasfjädern jag hade till min fräs var nog lite för kraftig, den skall nog inte pressa mer än 15-20 Kg max, resten av vikten är nog bra till att ta bort glappet i Z-muttern.
Jag avecklade den iden för att ha hela vikten 30-40 Kg på muttern.
Jag har provat med test MDF-plattan och 2:1 utväxlingen på Z och det blev väldigt lyckat tycker jag, skall lägga upp en bild när jag kommer åt servern, den ligger nere nu. :(
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag är kluven, jag vill både köra med servona men samtidigt vet jag att dom är överdimensionerade. Tror ni att det är någon risk för att skada maskinen om man kör med dom eller kan man bara inte utnyttja hela deras potential?
Kan någon som redan har en BF20 uppskatta hur det skulle gå att montera dom?
lenny: Det vore inte helt fel om man kunde komma upp i det , fast sen är man kanske lite skadad från jobbet då man tycker att det går långsamt när man kör i 24000mm/min. :?
Fast det bästa kanske ändå är att köra med stegmotorer, trots att det känns lite tråkigt. :)

Edit: Stavning
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Här är en boy som kört med servon.

http://www.dirt-page.de/metall/cnc/umbau1.htm
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Den konverteringen gillar jag, snyggt med servot för Y axeln på baksidan.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Men de där servona är ju knappt ens hälften av storleken på dina, LaRdA ;)
lenny

Inlägg av lenny »

Här kommer en bild på Z- kuggrem 2:1 MDF test.
Bild
pinussen

Inlägg av pinussen »

Snyggt!

Blir nog en liknande lösning jag kommer att köra på. Vad har du för kuggremmstyp och storlek på hjulen? Köpt billigt nånstans? Verkar vara en djungel att hitta nån bra sort som passar storleksmässigt och prismässigt :roll:
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Klockren lenny, det blir nobelpriset för den :bravo:

Kommer säkert att fungera fint.
lenny

Inlägg av lenny »

Jag använder XL profil på kuggremsdriften, 15 kugg till 30 kugg.
Pcmper har till och med fräst den profilen i den här tråden.
Jag köpte mina på Momentum Göteborg, till en kostnad av ca 500:-
för allt tror jag.
Jag tror att XL hjul är rätt vanliga, så det går säkert att få dom billigare, om man orkar leta.
Remmen var iallafall billig kostade bara 30:- plus moms
:)
Skriv svar