Dina filer kan du utan problem backa upp, även om det skulle finnas ett och annat macrovirus i t.ex word-dokument, så fixar AV-programmen det utan problem.
Grejjen är att få ett garanterat felfritt system, där inget kan gömma sig.
Partitionera din disk i två eller tre partitioner, varav en partition innehåller användar-data, dvs dina filer.
Använd 6gb till swap-filen.
När du ominstallerar, dvs bootar från windows-cd'n får du frågan om du vill reparera eller installera, då väljer du installera, sedan får du frågan om var, och då finss det ett val där du kan ta bort existerande partitioner, när det är gjort, får du frågan att skapa nya, samt hur stora de skall vara, partitionering och formatering sköts sedan helt automatiskt.
Då skapar du en partition för systemet, om du väljer att ha en separat för dina installerade program samt för andvändardata(det senare rekomenderas), räcker det med runt 20-30 GB för systemet.
De övriga partitionerna skapar du sedan.
Väljer du att ha gemensam system och programpartition, måste du dock se till att den blir tillräckligt stor för att rymma både system och program.
Användardata (mina dokument) skall du fortfarande lägga på en separat partition.
Efter installationen skippar du aktiveringen, installera antivirus och uppdatera detta (via nätet), aktivera sedan windows och uppdatera.
Du använder samma cd-nyckel som tidigare (du har väl en

)
När allt är uppdaterat, skapar du de andra partitionerna från windows, dvs Kontrollpanelen/Administrativa verktyg/Datorhantering->diskhantering.
Där skapar du även partitionen på din 6GB disk.
I kontrollpanelen/System->virtuellt minne flyttar du sedan swap-filen till 6GB-disken, dvs sätter storleken på C-disken till min 2MB och max 2MB, samt storleken på 6GB-disken till MIN= "Ditt fysiska minne" samt MAX=2x "Ditt fysiska minne".
Därefter får du starta om datorn.
För att flytta "Mina Dokument", högerklickar du på "Mina Dokument" och väljer egenskaper, där kan du då välja ny plats för "Mina Dokument", flytten sker automatiskt.
Lägg även datafilen för ditt mailprogram där, hur man gör det får du läsa dig till, då olika program fungerar olika.