Jämföra spänning med OP

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DeeJayPA
EF Sponsor

Jämföra spänning med OP

Inlägg av DeeJayPA »

Nu står det still i skallen.
Håller på att labba lite men kommer inte på hur jag ska göra så jag får rätt funktion.
Har en lm324 där jag har 2 lediga op.:ar(?)
Med dom vill jag jämföra 2st spänningar och om spänningarna diffar så ska tex en transistor börja leda.
Hur gör man?
Jag kör med enkel spänningsmatning och spänningarna som ska jämföras ligger mellan 2-10V
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ett specialfall av differentialförstärkaren, nämligen skillnadsförstärkaren.
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... pvar6.html
Koppla en trissa efter där så öppnar den såfort det skiljer mer än 0,6V. :)
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Tack men jag fick det inte att fungera, jag gissar att man måste ha dubbel spänningsmatning för att få funktion.
undra om det skulle funka att använda en trissa för att detektera spännings diffen mellan dom 2 späningarna.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Sök på fönsterkomparator kanske.
Edit: Fast en schmidttrigger är nog kanske ännu bättre i detta fallet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

beror lite på op'en men det ska fungera att annvända en op som komperator, om plus är högre än minus (ingångarna) så ska du ha etta på utgången och tvärt om

det finns lite saker som kan strula, det ena är om man ligger nära matningspänningarna, då funkar det inte, hur nåre man vågar vara beror på op'en, oftast brukar man annvända spänningsdelare för att få ner det till ungefär halva matningspänningen om man kör med enkel matningspänning
eller fösrstärkare för att få upp det dit

sen finns det något som kan strula till det, om man har för hög skillnad så finns det vissa op som svänger över en gång till, om den borde var hög på utgången så blir den låg, det har hänt mig och jag fattade ingenting förren jag böjade felsöka med en sinusvåg in och då såg jag att den vände på signalen en gång till när det blev för hög signal , och det blev värre om den låg nära matningspänningarna , tror det var tlo 5x som jag testade det på

det sista borde inte hända med en riktig komperator, men är man medveten om det så funkar det,

sen kan man ju ha positiv återkoppling med och få lite hysterens, med två motstånd, kan vara bra för en komperator koppling
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Tack lite spänningsdelning fixade det.
Nu gäller det bara att skriva upp vad man har gjort oxå=)
Allt är ju självklart framför labbplattan.
Skriv svar