Skulle behöva hjälp med en sak till bilen, teknik/elektron

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sensesfail

Skulle behöva hjälp med en sak till bilen, teknik/elektron

Inlägg av sensesfail »

Jag skulle dra om ljusslinga som lyser när man öppnar dörren vilket jag antog skulle vara enkelt att koppla från strömkabeln från knappen, men det visade sig ge motsatta effekt (lyser när dörren är stängd och vise versa). funkade inte att dra ström från taklampan heller så jag skulle behöva något mer som kopplar om strömmen, så när strömmen försvinner från dörrkablen tar den från batteri och ger ut till lampan. om det gick att förstå min gudomliga förklaring, och om det går att göra dylikt.
fast jag tänker mig att larm är uppbyggda på liknande sätt. när strömmen går kopplar de om till batteriet och larmet går._.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Kan det vara så att du kopplade ljusslingans båda sladdar till varsitt "ben" på knappen?
sensesfail

Inlägg av sensesfail »

nej, minus sitter rakt ut i karossen. använde bara pluskabeln. Förarsidan var dock den enda sidan med 3 kablar, de andra har bara en strömkabel som går mellan knapparna i seriekoppling. Minus på knapparna sitter i skruven.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Enkel lösning: Använd ett relä som tex detta Koppla på den nuvarande kopplingen på 86&85 sen en b+ (eller dylikt som är på när tändningen är det) såklart avsäkrad på 30 sen kan du genom att välja stift 87 eller 87a få den funktion du önskar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Alla bilar jag pillat med har dörrkontakter där kabeln till kontakten jordas när man öppnar dörren. Alltså kopplar man prylens jord till en dörrkontaktskabel, och sen drar man pluskabeln till lämplig plusmatning.
sensesfail

Inlägg av sensesfail »

hm, jag hajjade inte riktigt men ska jag jag leta rätt på minuskabel i dörren och dra den med? ._. tänkte eftersom minus är skruven som går ut i plåten, vilket ljusslingans minus går ut i.
Användarvisningsbild
Greger!

Inlägg av Greger! »

Koppla in plusmatningen från slingan till batteriet (helst genom en säkring), sedan kopplar du minusmatningen till knappens anslutning.
sensesfail

Inlägg av sensesfail »

just ja, om ljuset ska tona in/ut, är de bara ett batteri som behövs kopplas mellan som tål 12v 10A-15A ?
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Välkommen till forumet!

Nja det blir nog mer avancerat än så, får bli en konstruktion med en kondensator och så.
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Ljus fördröjningen kan göras en "Ljusfördröjare" (39-724) från biltema som kostar runt 44,90.

Ett relä även det från biltema för en mindre summa pengar är "Slutande relä dubbla utg. 30 A " (42-304). Kostar runt 19,90. Reläet har enligt produkt bild både nc och no.

Om jag har förstått rätt så är din nuvarande brytare en nc och med hjälp av reläet så borde du kunna göra en enklare koppling.

Borde köpa en hållare till reläet men dom kostar inte många kronor där heller.

Kod: Markera allt

Utan fördröjning.
-__NC_____R____ +
               NO
             - NC_______Ljus slinga +

Med fördröjning.

-__NC_____R____ +
               NO
             - NC_______Ljus slinga______Ljusfördröjare__+

Inte så fin ritning men du förstår nog hur jag menar.

*edit* "ritning"
sensesfail

Inlägg av sensesfail »

hm. fördröjningen skulle haft motsatta effekt, så jag tänkt.
Morsan var ner till sthlm nu i helgen å jag sa åt henne att köpa relä, visade henne likadant relä från 3 butiker (biltema, clas ohlson, nått jag inte minns.) men hon gick sin egen väg och köpte enkelt minirelä som ser ut som bilden neranför fast utan "pilen/trekanten", funkar den att koppla som tidigare? Bild
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det där är ju ett dubbelrelä och minirelä tycker jag inte att det är heller. Visst kan du använda ett sådant.
sensesfail

Inlägg av sensesfail »

jag tänkte kopplingen på den bara, det är enkelt relä men ungefär samma koppling. fanns ingen bild på kopplingen på jula.se så de fick bli sådan förklaring
sensesfail

Inlägg av sensesfail »

jag trodde jag lyckades få lysena att fungera nyss, var ute och koppla med relä:et, men det funkade bara då de inte lös i panelen att en dörr var öppen, för när jag öppnade en annan dörr slocknade lampan och lös i panelen. så det verkade inte vara så effektivt med det relä jag använde.
Skriv svar