Återförsäljaren av maskinen Sincotron finns kvar (www.sincotron.se), dom skulle sett det här

Just nu kör jag med TurboCNC. Det är ett DOS-baserat sharewareprogram utan några begränsningar, så man kan köras stora jobb med det. Verkar vara ganska komplett för att kunna köra G-kod osv. Registrerar man för 20$ så får källkoden. Om man tittar på hemsidan så finns det ett galleri med arbetsprov. Endel av dom är ganska så avancerade grejor.Vad använder du för program & vad kan du göra med de?.
Har du nån bra info om G-kod "helst på Sv.?"
Hur ser interfacet ut mellan datorn & fräsen? LPT/Com?.
arvidb, jag har sett bilder på dina prylar. Hur går det? Det verkar vara ett skapligt projekt du har dragit igång där!arvidb:
Men du får stöka ner lite så man inte får så dåligt samvete när man kollar på bilderna .
Vad är det för linjärlager på den där maskinen? Ser ut som kullagrade skenstyrningar? Lyxigt värre i så fall!
I TurboCNC kan man ställa in gängstigning, steg/varv, microsteg m.m. individuellt för varje axel, och jag kan inte tänka mig annat än att det är samma för andra styrprogram.Fagge:
Mmm, hur är det med upplösningarna, måste alla axlar ha samma upplösningar eller kan de ställas inviduelt?.
På min X & Y axel så flyttar sig bordet 2,54mm/varv men Z-Axeln blir hemmabyggd så det kan mycke väl bil andra mått per varv, om du förstår hur jag menar!???.
Hur fort kan du köra dina motorer (Steghastighet & längd/sek)?.
Vad har du tänkt att använda fräsen till i första hand?. PCB, mekanik???.
Det står still sen 1/7 när jag slutade på mitt jobb och började plugga inför två tentor 18:e och 20:e augusti. Har aldrig pluggat så mycket i mitt liv som jag gör nu. Det är "Diskret matematik" och "Differentialer och transformer", och särskilt DiffTransen har jag rätt svårt för, så det tar sin tid. Klarar jag dem har jag fixat alla obligatoriska mattekurser på KTHs civ-ing. datateknikprogramLindqvist skrev:arvidb, jag har sett bilder på dina prylar. Hur går det? Det verkar vara ett skapligt projekt du har dragit igång där!
Hmm... anledningen till att man använder mikrosteg är inte så mycket upplösning som att man slipper problem med resonanser. Vid en viss frekvens/hastighet kan motorerna börja självsvänga och dels låter det inte fint (har jag läst) och dels kan det leda till förlorade steg (har jag också läst)Fagge skrev:*snip*Jag kommer att köra med helstegsdrivning, för att 2,54mm/200s =0,00127mm i upplösning & de bode vara mer än tillräckligt!*snip*
jag lider med dig, själv håller jag på med Matstat, jag ryser bara jag hör Matsat.arvidb skrev:*snip*
Det står still sen 1/7 när jag slutade på mitt jobb och började plugga inför två tentor 18:e och 20:e augusti. Har aldrig pluggat så mycket i mitt liv som jag gör nu. Det är "Diskret matematik" och "Differentialer och transformer", och särskilt DiffTransen har jag rätt svårt för, så det tar sin tid. Klarar jag dem har jag fixat alla obligatoriska mattekurser på KTHs civ-ing. datateknikprogram![]()
*snip*