En CNC-maskin till!

Berätta om dina pågående projekt.
Euphaz

Inlägg av Euphaz »

Imponerande arbete!!

Återförsäljaren av maskinen Sincotron finns kvar (www.sincotron.se), dom skulle sett det här :-)
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Tack för påhejningarna :tumupp: , dom och den här regniga sommaren är perfekta förutsättningar för mitt projekt!

>> Fagge

Kul att få se bra bilder på din maskin, dom andra på forumet är lite små eller suddiga. Verkar va en massa extraprylar påplockat. Ljuslådan, kommer du att behålla den?

>> Euphaz

Sincotron har faktiskt en liten filial här i Norrköping (så pass liten så jag inte hittar dom :? ) , så det är väl därför som maskinen har hamnat här. Vem som har kastat har jag dock ingen aning om. Kan vara Sincotron, Ericsson eller något annat elektronikföretag som har slagit igen portarna dom sista åren.

Har förövrigt fått igång maskinen idag och kört ut lite mönster med den. Jag har bara kommit till G-kod G02, så det blir endast raka linjer och cirklar i medsols riktning ännu så länge. Imorgon blir det och köra lite mer G-kod och beta sig igenom hela listan. Skall bli mycket roligt! :D

Nedan är ett par bilder på ritandet. Lyckades få till en lite blomma efter en halvtimmes studerande av G-kod.
Bild
Bild

Såhär ser det ut med TurboCNC:
Bild

Dom lite större grejerna jag har kvar att montera är fräsmotor och ändlägeskontakter.

Fräsmotorn väntar jag med tills jag har fått in bättre känsla för att köra maskinen, men ändläggeskontakterna måste jag få dit ganska snart. Vet inte hur många gånger jag körde in i de mekaniska stoppen så smattrade om motorerna och small till i hela maskinen under den korta stund jag körde.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jävligt nice!!!.
Vad använder du för program & vad kan du göra med de?.
Har du nån bra info om G-kod "helst på Sv.?"
Hur ser interfacet ut mellan datorn & fräsen? LPT/Com?.

Jo ljusbordet funkar fint så de skall jag ha kvar!.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Vad använder du för program & vad kan du göra med de?.
Har du nån bra info om G-kod "helst på Sv.?"
Hur ser interfacet ut mellan datorn & fräsen? LPT/Com?.
Just nu kör jag med TurboCNC. Det är ett DOS-baserat sharewareprogram utan några begränsningar, så man kan köras stora jobb med det. Verkar vara ganska komplett för att kunna köra G-kod osv. Registrerar man för 20$ så får källkoden. Om man tittar på hemsidan så finns det ett galleri med arbetsprov. Endel av dom är ganska så avancerade grejor.

Det vara krångligare än jag trodde att få fräsen att gå bra med TurboCNC. Motorerna gick så j***** illa i början, så jag trodde att det var något hårdvarufel. Depp :( . För att hur jag än ställde in TurboCNC så gick fräsen inte rätt i längd, repeterbarheten var åt skogen och motorerna lät illa.

Felet jag gjorde vara att göra alla inställnigar i Metriskt läge. Verkar vara något fel i mjukvaran där, för när jag växlade tillbaka och räknade om mina mått till tum så fungerade det mycket bättre. Sedan så är grundinställningarna för styrfrekvenserna mycket högt inställda, så LiniStep-drivkorten missade pulser hela tiden. Men efter ett par timmars studerande och justerande så sjöng motorerna fint! :D

Den enda länken till G-kod på svenska jag har är till enintroduktionskurs
Alströmergymnasiet i Alingsås. Info om G-kod hittar man i menyn under Instruktioner. Tyvärr finns informationen bara tillgänglig online.

Det jag har använt hitills är dokumentationen i TurboCNC, men jag har inte suttit mer än ett par timmar och kört. Och då har jag skruvat med maskinen samtidigt. G-kod verkar vara väldigt lätt och lära sig, och det är ingen nackdel att kunna det. Tydligen behöver man oftast justera den kod som diverse CAD/CAM-program spottar ur sig, så det passar till just den maskin man har.

CNC-elektroniken kopplas till parallellporten, så den kabeln är utdragen till baksidan på burken. Så när jag kör TurboCNC med den inbyggda datorn så måste jag bygla till CNC-elektroniken med en skrivarkabel.

CNCPlayer och Mach1/Mach2 är två andra program som jag planerar att testa innan jag bestämmer mig för vilken som är bäst för mig. Båda två är "billiga", under 1000kr. Men om det är bättre än TurboCNC återstår att se.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Snyggt jobbat Lindqvist! :tumupp:

Men du får stöka ner lite så man inte får så dåligt samvete när man kollar på bilderna :) .

Vad är det för linjärlager på den där maskinen? Ser ut som kullagrade skenstyrningar? Lyxigt värre i så fall!

Arvid
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Mmm, hur är det med upplösningarna, måste alla axlar ha samma upplösningar eller kan de ställas inviduelt?.

På min X & Y axel så flyttar sig bordet 2,54mm/varv men Z-Axeln blir hemmabyggd så det kan mycke väl bil andra mått per varv, om du förstår hur jag menar!???.

Hur fort kan du köra dina motorer (Steghastighet & längd/sek)?.

Vad har du tänkt att använda fräsen till i första hand?. PCB, mekanik???.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

arvidb:

Men du får stöka ner lite så man inte får så dåligt samvete när man kollar på bilderna .

Vad är det för linjärlager på den där maskinen? Ser ut som kullagrade skenstyrningar? Lyxigt värre i så fall!
arvidb, jag har sett bilder på dina prylar. Hur går det? Det verkar vara ett skapligt projekt du har dragit igång där!

Jag lovar och visa lite stökigare bilder nästa gång. :)
Sanningen är den att jag måste plocka ihop allt varje kväll, och då har jag passat på att ta bilderna efter städningen.

Linjärlagren är dom som satt på maskinen från början. Av fabrikat IKO, men dom liknar det vanligare THK ganska mycket. Under bordet sitter linjärlagren för X-axeln och dom är av annan typ. Där löper ett runt kullagrat linjärlager runt en stålaxel. Det syns i förgrunden på den härbilden
Fagge:

Mmm, hur är det med upplösningarna, måste alla axlar ha samma upplösningar eller kan de ställas inviduelt?.

På min X & Y axel så flyttar sig bordet 2,54mm/varv men Z-Axeln blir hemmabyggd så det kan mycke väl bil andra mått per varv, om du förstår hur jag menar!???.

Hur fort kan du köra dina motorer (Steghastighet & längd/sek)?.

Vad har du tänkt att använda fräsen till i första hand?. PCB, mekanik???.
I TurboCNC kan man ställa in gängstigning, steg/varv, microsteg m.m. individuellt för varje axel, och jag kan inte tänka mig annat än att det är samma för andra styrprogram.

Så det borde gå bra och montera den drivning på Z-axeln som du kan få tag på. Jag har spanat in tyska eBay, och det verkar finnas en hel del prylar för oss CNC-hobbyister där. Inte lika mycket som i USA kanske, men priserna är minst lika bra på det jag har sett och så ligger det lite närmre.

Sök på "THK" så får du en uppfattning om vart prylarna finns.
Kulgängstång som är uppe för 6 just nu....

Jag är bara uppe i en hastighet av ca 5cm/sek men tillverkaren av maskinen specifierar en maxhastighet på 38cm/sek, så det finns lite optimeringar kvar att göra... Jag tror att det är min optoisolator som inte hänger med, var ganska konservativ när jag dimensionerade resistorerna som driver lysdioderna. Måste koppla upp oscilloscopet för att undersöka detta vid ett senare tillfälle.

Borra PCB och lite lättare fräsarbeten i trä och plast är det jag hoppas på att kunna göra till en början.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Okidoki...

38cm/sek. fy fan då går det undan :shock: ,Vad är din upplösning /varv?.
Mina motorer är specade till 50varv/sek - bordet flyttar sig 0,254cm/varv så att min max hastighet kommer bli 50*0,254= 12,7cm/sek.
Senast redigerad av Fagge 5 augusti 2004, 22:28:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

38cm/sek är mer än vad maskinen klara just nu. Vart nyfiken så jag satte testade lite, och kom i varjefall upp i ca 10-12cm/sek med lite andra inställningar på Linistepdrivkorten och för TurboCNC. Men skall jag köra så fort så måste jag förankra maskinen på något sätt! :o

Gängstängerna har en stigning på 12.7mm/varv, så den teoretiska maxupplösningen borde vid 1200 steg/varv bli ca 0,01mm. Men jag blir glad om den verkliga upplösningen ligger runt 0.1mm när jag skall fräsa prylar.

Motorerna som sitter på har 200steg på varv, så med Linistep-korten kan jag välja mellan 200, 400, 1200 eller 3600 steg/varv.

Fagge, vad har du fått tag på för motorer? Köpte du några av Zeus?

Har du funderat något på vilka drivkort du skall använda?
Robert Nielsen

Inlägg av Robert Nielsen »

Lindqvist ->

Det ser mycket bra ut.

Vad är det för anslutningskontakter till motorerna du har användt??? XLR???
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

He he, jo vid den farten så kan det nog bli några rejäla inbromsningar om man vill :-).
Jag vetefan vart jag har plockat motorerna ifrån, men de är på 3A & 200S/Varv!.
Jag håller på att bygga ett kraftkort med chopper-reglering till motorerna, men just nu så väntar jag på prylar!.
Själva styrelektroniken till kraftkortet blir en 68HC11 som grund & sen är det bara att bygga på med dispalyer, yoystickar, knappar mm...
Jag kommer att köra med helstegsdrivning, för att 2,54mm/200s =0,0127mm i upplösning & de bode vara mer än tillräckligt!.
Jag lär nog inte behöva gjuta fast mitt bord, med tanke på att vikten redan är ca200-250Kg :wink:
Senast redigerad av Fagge 12 augusti 2004, 12:52:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Lindqvist skrev:arvidb, jag har sett bilder på dina prylar. Hur går det? Det verkar vara ett skapligt projekt du har dragit igång där!
Det står still sen 1/7 när jag slutade på mitt jobb och började plugga inför två tentor 18:e och 20:e augusti. Har aldrig pluggat så mycket i mitt liv som jag gör nu. Det är "Diskret matematik" och "Differentialer och transformer", och särskilt DiffTransen har jag rätt svårt för, så det tar sin tid. Klarar jag dem har jag fixat alla obligatoriska mattekurser på KTHs civ-ing. datateknikprogram :P

Innan dess höll jag på med VHDL-programmet för styrkortet till fräsen. 75% av anledningen till att jag bygger fräsen är att jag vill lära mig en massa saker, och jag tyckte inte att parallellporten var ett idealt interface, så jag bygger på ett styrkort som tar kommandon via RS232 och interpolerar step/dir i hårdvara. Sen tar kortet de signalerna och omvandlar till +/-10V till mina servodrivare via en PID-regulator. Och jag har varken sysslat med VHDL eller PID-regulatorer förut :) ... varför göra det lätt för sig? *lol*

Arvid
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Fagge skrev:*snip*Jag kommer att köra med helstegsdrivning, för att 2,54mm/200s =0,00127mm i upplösning & de bode vara mer än tillräckligt!*snip*
Hmm... anledningen till att man använder mikrosteg är inte så mycket upplösning som att man slipper problem med resonanser. Vid en viss frekvens/hastighet kan motorerna börja självsvänga och dels låter det inte fint (har jag läst) och dels kan det leda till förlorade steg (har jag också läst) :?. Det ska tydligen bli mycket bättre med mikrostegning.

Detta är sånt jag har snappat upp på www.cnczone.com, ingen egen erfarenhet.

Arvid
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

arvidb skrev:*snip*
Det står still sen 1/7 när jag slutade på mitt jobb och började plugga inför två tentor 18:e och 20:e augusti. Har aldrig pluggat så mycket i mitt liv som jag gör nu. Det är "Diskret matematik" och "Differentialer och transformer", och särskilt DiffTransen har jag rätt svårt för, så det tar sin tid. Klarar jag dem har jag fixat alla obligatoriska mattekurser på KTHs civ-ing. datateknikprogram :P
*snip*
jag lider med dig, själv håller jag på med Matstat, jag ryser bara jag hör Matsat.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Robert Nielsen skrev:Lindqvist ->

Det ser mycket bra ut.

Vad är det för anslutningskontakter till motorerna du har användt??? XLR???
Kontakterna kommer antagligen från ett gammalt militärt överskott, men jag köpte dom via Tradera. Dom liknar dessa från Elfa fast är av ett annat fabrikat.
Skriv svar