Calcomp plotter, HJÄÄÄLP!
- Smoothmachines
- Kontakt:
Calcomp plotter, HJÄÄÄLP!
Vi har en stor fin Calcomp penplotter från 1995, det skulle vara så praktiskt att kunna rita ut plåtubredningar från cadden, diverse mallar osv.
Men vi får det inte att lira med XP såklart, det skulle duga att få den att funka med Autocad 2000 eller liknande, finns ju inbyggda drivers i 2000 men där lyckas vi inte.
Någon som har pillat med äldre penplotters i windows XP?
EDIT: Vi har testat Winlines demo utan framgång, plottern är listad men supportas ej...
Men vi får det inte att lira med XP såklart, det skulle duga att få den att funka med Autocad 2000 eller liknande, finns ju inbyggda drivers i 2000 men där lyckas vi inte.
Någon som har pillat med äldre penplotters i windows XP?
EDIT: Vi har testat Winlines demo utan framgång, plottern är listad men supportas ej...
Senast redigerad av Smoothmachines 29 april 2007, 00:09:30, redigerad totalt 1 gång.
- Smoothmachines
- Kontakt:
Jag har inte hittat några drivers till windows alls, det finns drivers inbyggda i Autocad2000 men vi får det inte at lira ändå.
Det borde ju funka oavsett installations OS.
Det bästa vore att kunna köra den som vilken vektorskrivare (ej raster) som helst i windows XP såklart, skulle rentav gråta av lycka.
Det borde ju funka oavsett installations OS.
Det bästa vore att kunna köra den som vilken vektorskrivare (ej raster) som helst i windows XP såklart, skulle rentav gråta av lycka.
- Smoothmachines
- Kontakt:
- Smoothmachines
- Kontakt:
- Smoothmachines
- Kontakt:
Jag hade tänkt använda autocad för plåtutberedningar och liknande, ungefär samma sak som du. Sen hade jag även funderingar på om man skulle kunna använda den för att skära vinyl.
Jag har letat efter en kasett men inte hittat någon, det skulle vara om man hittade någon som man kan kopiera.
Kollade i min och det är vanliga E-prom så det borde vara möjligt tycker jag.
Jag har letat efter en kasett men inte hittat någon, det skulle vara om man hittade någon som man kan kopiera.
Kollade i min och det är vanliga E-prom så det borde vara möjligt tycker jag.
- Smoothmachines
- Kontakt:
Jag ska kolla på måndag, jag är inte helt säker på om CP-GL ROM saknas, det är mest kollegan som har pillat med plottern och han är inte så insatt egentligen... Men även din maskin borde funka med autocad2000 eftersom drivers/funktionalitet för den följer med, kräver den också att CP-GL ROM ska vara på plats?
- Smoothmachines
- Kontakt:
Bengt, du menar alltså win98 och autocad2000 ihop och så funkar det?
Det kan ju tänkas som sista utväg såklart, man får ju gå till plottern/datorn med sin USB nyckel.
Om win98 kan hantera plottern med de drivers jag kan hitta, alltså utanför autocad2000 kan win98 datorn stå som skrivarserver för oss alla, då är det en lösning lika praktiskt som om den funkade i XP.
Blir ju bara burken utan skärm eller tangentbord, som alltid kan vara på.
Det kan ju tänkas som sista utväg såklart, man får ju gå till plottern/datorn med sin USB nyckel.
Om win98 kan hantera plottern med de drivers jag kan hitta, alltså utanför autocad2000 kan win98 datorn stå som skrivarserver för oss alla, då är det en lösning lika praktiskt som om den funkade i XP.
Blir ju bara burken utan skärm eller tangentbord, som alltid kan vara på.
- Smoothmachines
- Kontakt: