Solföljare

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns en mycket enkel lösning på det hela, om man bygger med mekaniskt stopp med hjälp av strömbrytare så kan man lätt få den att gå tillbaka på två olika sätt, det ena är att bara tvångsstyra motorn tills den har gått full motsols (änteligen kan man annvännda det ordet i sin fulla betydelse :lol: )

eller har du en timer som varje kväll eller morgon lyser några minuter på den sensorna som kör tillbaka den :)
mistr

Inlägg av mistr »

Hejsan Mindmapper!

Det är inget krav att det inte ska vara mikroprocessor, men jag frågade bara om det gick att fixa detta utan att använda mikroprocessor.
Detta är som tidigare sagt ett experiment så jag skulle kunna testa båda med timer och med LDR/Fotodioder.
Eftersom jag är lite ny på språket i forum så undrar jag vad du menar med "Edit: meningsbyggnad"?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Det innebär att mindmapper, efter att inlägget skrevs, plötsligt fick en uppenbarelse: "Aha... Jag har använt felaktig meningsbyggnad. Bäst att ändra bums!". :) Det är god sed att tala om när man ändrar ett inlägg för att inte sabba hela sammanhanget i tråden.
mistr

Inlägg av mistr »

Hejsan Grym!

Det låter jättebra :D, men är lite osäker på hur du menar med "timer som varje kväll eller morgon lyser några minuter på den sensorna som kör tillbaka den" :-)?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Känn av ljussensorena, om det är natt så skall motorerna ställa solfångaren i läge öster. Så fort det blir ljust så står solfångaren i rätt läge. Någon timer behövs kanske inte.
mistr

Inlägg av mistr »

Ahh.. :D
Tack för förklaringen Zyxel615, nu vet jag vad det betyder :) och vad jag ska göra nästa gång jag ändrar ett inlägg :wink:
mistr

Inlägg av mistr »

Tack för svaret baron3d, det är jättebra idé.

Bara en liten påpekan, en solfångare värmer upp vatten som cirkulerar runt i den: http://hemsidor.torget.se/users/c/celander/index.htm
En solpanel eller solcell gör däremot om solens strålar till elektricitet istället för värme :)

Solföljaren borde dock fungera lika bra för solfångare som solpaneler, men det kan vara bra att veta skillnaden mellan dem :wink:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Alt 1. Du placerar ut gränslägen som ger lagom långförflyttning för att få ut max av solpanelen. Ändläget ändrar rotationsriktingen och kör tillbaka hela alltet. Vill du ha olika lång sträcka beroende på tid på året gör du en manuel omkoppling var annan månad eller så med en omkopplare som kopplar om ändlägena. Varje ändläge ger signal till en tidsfördröjning (555) som drar igång DC-motorn igen efter fördröjningen.

Alt 2. Mikrokontrollerlösning med solursstyrning av stegmotor.

Alt3. Fast panel med fasta speglar. Som referens att jämföra alt 1. eller 2 mot.
mistr

Inlägg av mistr »

Jag fundera lite och tänkte att jag kanske skulle kunna använda ELFA:s 73-337-68 för att driva stegmotorerna, så att jag ska kunna driva motorerna motsols och medsols, precis som en vanlig motor. Låter detta som en bra idé? :D
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vet du något mer om stegmotorn annars blir det inte annat än gissningar?
mistr

Inlägg av mistr »

Stegmotorn är från Epson och heter EM-293, det är även ett nummer på den: 9201038. Det är fyra kablar som kommer ut ur den
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Det jag hittade om stegmotorn på google var detta:
http://www.eio.com/public/stepper/1286.html
dvs. inte mycket.
Eftersom den har 4 anslutningar är det en bipolär stegmotor i varje fall. Ser man på sällskapet i länken så drar dom inte så mycket ström. Så kanske A3955 är overkill. Klarar den sig med UDN 2916 så spar du lite pengar.
Prova att mäta strömmen först! Öka spänningen sakta så att du har koll på att motorn inte blir stekt.
mistr

Inlägg av mistr »

Jag anlyserade stegmotorn lite mer och här kommer informationen:

Mellan kabel 1 och 3: 7,6 Ω
Mellan kabel 2 och 4: 8,5 Ω

Enligt ohms lag borde den då dra 5/7,6≈0,6578 A eller 5/8,5≈0,589 vid 5 V

Det är som sagt en 2-fas (lindning) Bipolär (två polariteter) stegmotor

När jag körde den med 5 V mellan en lindning drog den 0,62 A, men eftersom den tog väldigt små steg innan den stanna så det är svårt att veta om det stämmer. Med lite mer belastning skulle den troligen dra lite mer kanske 0,8 A?

Jag titta lite på Elfa, men UDN 2916 var ju mycket dyrare än A3955?

Jag vet inte ur många volt jag ska våga köra den med?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vad definierar du som mycket dyrare? UDN 2916 1* 51:90 eller A3955 2* 39:10 för mig så anser jag att jag sparar 26;30 plus moms inte så mycket men ändå.

Du åker nog på det dyrare alternativet ändå tack vare strömmen. Det blir för små marginaler med UDN2916.

Jag förstår ej att den tog små steg innan den stannade? Trodde du la på 5V ej att du pulsade!? Värsta värmeutveklingen i en stegmotor blir när den står stilla med ström i båda lindningar. Förmodligen är det en 5V, men är ej säker. Den får inte bli så varm att du bränner dig om du lägger på ström i båda lindningarna. Beror på hur mycket du vill riskera att köra sönder den.
mistr

Inlägg av mistr »

Ahh..
Jag såg inte att det var två stycken i den ena :D
Blir det dyrare att bygga drivaren till stegmotorn själv?

Japp, jag la ju på 5 V, men den stannade "fastna" efter att den hade tagit ett steg, sen ville jag inte låta mer ström flöda genom lindningen just p.g.a. att jag inte ville bränna lindningen ifall den står still i samma läge för länge. Är det meningen att den ska fortsätta gå om jag fortsätter att mata mer ström genom lindningen?
Skriv svar