Grön synlig laser...
Grön synlig laser...
Hej
Nån som vet ifall dessa finns att köpa, eller simulera?
Det jag i slutändan vill uppnå är att en grön stråle ska agera som "rörelsedetektor", dvs när den gröna strålen bryts så slår ett relä till.
Kan sägas att den behöver inte vara speciellt stor eller så, vi snackar centimetrar.
Jag vill ju helst se strålen, men går det inte så går det inte...
Kan tillägga att min budget är låg, då det inte är en högprioterad idé utan endast en cool lite sak.
/Hylsan
Nån som vet ifall dessa finns att köpa, eller simulera?
Det jag i slutändan vill uppnå är att en grön stråle ska agera som "rörelsedetektor", dvs när den gröna strålen bryts så slår ett relä till.
Kan sägas att den behöver inte vara speciellt stor eller så, vi snackar centimetrar.
Jag vill ju helst se strålen, men går det inte så går det inte...
Kan tillägga att min budget är låg, då det inte är en högprioterad idé utan endast en cool lite sak.
/Hylsan
Det absolut billigaste du kan hitta är en röd diodlaser. Går att få från ett par tior och uppåt.
Gröna lasrar bygger på lite mer avancerad teknik och blir därför bra mycket dyrare. Från någon tusenlapp och uppåt. Har du tur kan du hitta något för ett par hundralappar.
För din rörelse detektorgrej tror jag inte det spelar någon roll om du kör med grönt eller rött ljus så vida det inte är av rent estetiska skäl!
Precis som Olle säger behöver ljuset reflekteras på något för att du ska se strålen i luften. Rök, damm mm funkar.
Gröna lasrar bygger på lite mer avancerad teknik och blir därför bra mycket dyrare. Från någon tusenlapp och uppåt. Har du tur kan du hitta något för ett par hundralappar.
För din rörelse detektorgrej tror jag inte det spelar någon roll om du kör med grönt eller rött ljus så vida det inte är av rent estetiska skäl!
Precis som Olle säger behöver ljuset reflekteras på något för att du ska se strålen i luften. Rök, damm mm funkar.
Gröna lasrar finns för ett par hundralappar på Ebay.
Men för att få strålen att reflekteras så pass mycket i luftens dammkorn om du nu har några så måste vi upp i lite högre effekt än dom 5mW som peklasrar har.
Och över det så börjar det bli lite farligt om man skulle råka få den stillastående lasern i ögat.
Men för att få strålen att reflekteras så pass mycket i luftens dammkorn om du nu har några så måste vi upp i lite högre effekt än dom 5mW som peklasrar har.
Och över det så börjar det bli lite farligt om man skulle råka få den stillastående lasern i ögat.
Om den gröna lasern får en *bonk* så funkar inte optiken med kristallerna som den ska och du får troligen en UV-laser som pekar konstigt.
Att den gör det vet du inte för du kan inte se den med ett papper eller rök. Det är först när du är blind på ena ögat som du vet vad som hände.
Grönlaser avrådes om det inte finns specialkrav.
Röd laser behöver ingen kristalloptik så dom tål mer stryk.
Att den gör det vet du inte för du kan inte se den med ett papper eller rök. Det är först när du är blind på ena ögat som du vet vad som hände.
Grönlaser avrådes om det inte finns specialkrav.
Röd laser behöver ingen kristalloptik så dom tål mer stryk.
Fel, inte UV-laser.. du får en IR-laser...
Gröna lasrar är normalt sett en 1064nm IR-laser med en kristall som agerar frekvensdubblare så att du får en 532nm grön laser ut...
Dock inte mindre farligt för ögonen...
netrunner: är man försiktig med grejorna så är det ingen fara, ska själv beställa en grön laser i dagarna
Gröna lasrar är normalt sett en 1064nm IR-laser med en kristall som agerar frekvensdubblare så att du får en 532nm grön laser ut...
Dock inte mindre farligt för ögonen...
netrunner: är man försiktig med grejorna så är det ingen fara, ska själv beställa en grön laser i dagarna

http://wickedlasers.com/index.php
Någon annan trevlig forumare hittade denna, lär ge grön prick/stråle och ska synas på dagen.
Någon annan trevlig forumare hittade denna, lär ge grön prick/stråle och ska synas på dagen.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- mickeliten
Jag köpte en laser på ebay. En 5mW grön laser.
I mörker såg man strålen så det behövs inte så många mW för att se strålen i mörker. Wicked lasers finns även på ebay.
Jag köpte min (ej wicked laser) för ca 250kr INKLUSIVE frakt så det
var rätt billigt. ENORM ljusstyrka. Jag kan verkligen tipsa om att
kolla efter dom på ebay för det är en rolig pryl
I mörker såg man strålen så det behövs inte så många mW för att se strålen i mörker. Wicked lasers finns även på ebay.
Jag köpte min (ej wicked laser) för ca 250kr INKLUSIVE frakt så det
var rätt billigt. ENORM ljusstyrka. Jag kan verkligen tipsa om att
kolla efter dom på ebay för det är en rolig pryl

Jag har en grön laserpenna på 80mW och den syns på dagen svagt i dagsljus! När däremot mörkret faller börjar det roliga!
Du ser strålen långt upp i himlen och kan lysa på objekt säkert ett par kilometer bort
Köpte den på en svensksida som inte finns kvar längre tyvärr. Dom importerade lasrar som antagligen var från wickedlaser eller dylikt. Prislappen ja...hehe
där kanske det tar stopp för ditt projekt
Jag gav ca: 2500 spänn för den...för en laser penna...men varje gång jag använder den så är den värd varje öre!
Om någon varit på Dreamhack dom senaste gångerna kan ni troligtvis ha sett den
Äger upp små röda laserpennor rätt hårt på projektor duken ^^
lite OT kasnke men undrar hur denna skulle se ut i synlig våglängd
*starwars*
http://www.globalsecurity.org/military/ ... jhpssl.htm

Du ser strålen långt upp i himlen och kan lysa på objekt säkert ett par kilometer bort

Köpte den på en svensksida som inte finns kvar längre tyvärr. Dom importerade lasrar som antagligen var från wickedlaser eller dylikt. Prislappen ja...hehe

Om någon varit på Dreamhack dom senaste gångerna kan ni troligtvis ha sett den

lite OT kasnke men undrar hur denna skulle se ut i synlig våglängd

http://www.globalsecurity.org/military/ ... jhpssl.htm
- Illuwatar
- Kontakt:
Läste denna tråd och blev lite sugen på köpa en sådan själv. Gav mig in på eBay och sökte på "green laser" och fick ett bra antal träffar. Detta gav mig ett antal frågor också som jag hoppas ni laserexperter kan hjälpa mig (och eventuellt andra köpare) med:
1. Hur pålitliga är effektangivelserna? Ibland är priserna misstänktsamt låga i förhållande till laserns angivna uteffekt.
2. Hur högt upp kan man gå upp i effekt utan att göra brännskador på inredningen? Vill ha en så stark som möjligt som går att använda i vanlig hemmiljö.
3. Vad är det för typ av laser som har 635 nm våglängd? Vissa säljer sådana som gröna.
1. Hur pålitliga är effektangivelserna? Ibland är priserna misstänktsamt låga i förhållande till laserns angivna uteffekt.
2. Hur högt upp kan man gå upp i effekt utan att göra brännskador på inredningen? Vill ha en så stark som möjligt som går att använda i vanlig hemmiljö.
3. Vad är det för typ av laser som har 635 nm våglängd? Vissa säljer sådana som gröna.
100-200mw brukar väl inte va så fasligt dyr på ebay, och allt beror ju på hur länge du lyser på samma ställe.
10-50mw ska väl inte vara någon större fara för inredningen men absolut inte nyttigt att titta in i strålen....
Tänk på att ju högre effekt desto synligare är den.
635nm ligger i det röda området av ljussprektrumet så där finns det inget grönt ljus alls, totalt felmärkt i så fall. De flesta små laserpekare man köper i leksaksbutiker brukar vara 635nm 1-5mw.

Tänk på att ju högre effekt desto synligare är den.
635nm ligger i det röda området av ljussprektrumet så där finns det inget grönt ljus alls, totalt felmärkt i så fall. De flesta små laserpekare man köper i leksaksbutiker brukar vara 635nm 1-5mw.