Grön synlig laser...

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Hylsan

Grön synlig laser...

Inlägg av Hylsan »

Hej
Nån som vet ifall dessa finns att köpa, eller simulera?
Det jag i slutändan vill uppnå är att en grön stråle ska agera som "rörelsedetektor", dvs när den gröna strålen bryts så slår ett relä till.
Kan sägas att den behöver inte vara speciellt stor eller så, vi snackar centimetrar.

Jag vill ju helst se strålen, men går det inte så går det inte...
Kan tillägga att min budget är låg, då det inte är en högprioterad idé utan endast en cool lite sak.

/Hylsan
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Att få tag på en laser med synlig stråle kan du glömma. För att man ska kunna se strålen i sig måste ljuset reflekteras i exempelvis en lämplig gas...

Gröna lasrar tror jag att Conrad säljer.

Edit: Kan nog bli svårt att använda grön laser om budgeten är liten. Har för mig att de är rätt dyra...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Det absolut billigaste du kan hitta är en röd diodlaser. Går att få från ett par tior och uppåt.

Gröna lasrar bygger på lite mer avancerad teknik och blir därför bra mycket dyrare. Från någon tusenlapp och uppåt. Har du tur kan du hitta något för ett par hundralappar.

För din rörelse detektorgrej tror jag inte det spelar någon roll om du kör med grönt eller rött ljus så vida det inte är av rent estetiska skäl!

Precis som Olle säger behöver ljuset reflekteras på något för att du ska se strålen i luften. Rök, damm mm funkar.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Gröna lasrar finns för ett par hundralappar på Ebay.
Men för att få strålen att reflekteras så pass mycket i luftens dammkorn om du nu har några så måste vi upp i lite högre effekt än dom 5mW som peklasrar har.
Och över det så börjar det bli lite farligt om man skulle råka få den stillastående lasern i ögat.
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

mm....var som jag trodde då.

Varför grönt, jo rent estetiska skäl ;)

får köra med lite ledisar istället och se ifall jag kan få ihop nått roligt :)

Tack för bekräftelsen!

/Hylsan
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om den gröna lasern får en *bonk* så funkar inte optiken med kristallerna som den ska och du får troligen en UV-laser som pekar konstigt.
Att den gör det vet du inte för du kan inte se den med ett papper eller rök. Det är först när du är blind på ena ögat som du vet vad som hände.

Grönlaser avrådes om det inte finns specialkrav.

Röd laser behöver ingen kristalloptik så dom tål mer stryk.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Fel, inte UV-laser.. du får en IR-laser...

Gröna lasrar är normalt sett en 1064nm IR-laser med en kristall som agerar frekvensdubblare så att du får en 532nm grön laser ut...

Dock inte mindre farligt för ögonen...

netrunner: är man försiktig med grejorna så är det ingen fara, ska själv beställa en grön laser i dagarna :)
Unbeliver

Inlägg av Unbeliver »

http://wickedlasers.com/index.php

Någon annan trevlig forumare hittade denna, lär ge grön prick/stråle och ska synas på dagen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Sedan kommer prislappen..... :wink:
Unbeliver

Inlägg av Unbeliver »

Men det e ju en annan fråga :D
Användarvisningsbild
mickeliten

Inlägg av mickeliten »

Jag köpte en laser på ebay. En 5mW grön laser.
I mörker såg man strålen så det behövs inte så många mW för att se strålen i mörker. Wicked lasers finns även på ebay.

Jag köpte min (ej wicked laser) för ca 250kr INKLUSIVE frakt så det
var rätt billigt. ENORM ljusstyrka. Jag kan verkligen tipsa om att
kolla efter dom på ebay för det är en rolig pryl :D
chilinoet

Inlägg av chilinoet »

Jag har en grön laserpenna på 80mW och den syns på dagen svagt i dagsljus! När däremot mörkret faller börjar det roliga! :D
Du ser strålen långt upp i himlen och kan lysa på objekt säkert ett par kilometer bort :shock:

Köpte den på en svensksida som inte finns kvar längre tyvärr. Dom importerade lasrar som antagligen var från wickedlaser eller dylikt. Prislappen ja...hehe :roll: där kanske det tar stopp för ditt projekt :P Jag gav ca: 2500 spänn för den...för en laser penna...men varje gång jag använder den så är den värd varje öre! :lol:

Om någon varit på Dreamhack dom senaste gångerna kan ni troligtvis ha sett den :P Äger upp små röda laserpennor rätt hårt på projektor duken ^^

lite OT kasnke men undrar hur denna skulle se ut i synlig våglängd :twisted: *starwars*

http://www.globalsecurity.org/military/ ... jhpssl.htm
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Läste denna tråd och blev lite sugen på köpa en sådan själv. Gav mig in på eBay och sökte på "green laser" och fick ett bra antal träffar. Detta gav mig ett antal frågor också som jag hoppas ni laserexperter kan hjälpa mig (och eventuellt andra köpare) med:

1. Hur pålitliga är effektangivelserna? Ibland är priserna misstänktsamt låga i förhållande till laserns angivna uteffekt.

2. Hur högt upp kan man gå upp i effekt utan att göra brännskador på inredningen? Vill ha en så stark som möjligt som går att använda i vanlig hemmiljö.

3. Vad är det för typ av laser som har 635 nm våglängd? Vissa säljer sådana som gröna.
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

100-200mw brukar väl inte va så fasligt dyr på ebay, och allt beror ju på hur länge du lyser på samma ställe. :lol: 10-50mw ska väl inte vara någon större fara för inredningen men absolut inte nyttigt att titta in i strålen....
Tänk på att ju högre effekt desto synligare är den.

635nm ligger i det röda området av ljussprektrumet så där finns det inget grönt ljus alls, totalt felmärkt i så fall. De flesta små laserpekare man köper i leksaksbutiker brukar vara 635nm 1-5mw.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Dom flesta gröna ebaylaserpennor håller bara sin ratade styrka under några milisekunder innan förlusterna börjar pga värme, batterier som inte levererar samma ström som i uppstarten osv...

Sedan så saknar många av dom IR-filter också, så akta ögonen...
Skriv svar