Åskvarnare och räknare...
Åskvarnare och räknare...
Tänkte hjälpa en kompis. Han vill kunna räkna antalet blixtar där han bor samt om det kommer att åska.
Att räkna blixtarna är ju ändå relativt enkelt. Byggde det i skolan med en fotoresistor med sotat plexiglas.
Men hur mäter man urladdningen eller spänningen i luften? så att man kan se om det skall åska. En elektrisk barometer? eller det går att göra på andra sätt?
Att räkna blixtarna är ju ändå relativt enkelt. Byggde det i skolan med en fotoresistor med sotat plexiglas.
Men hur mäter man urladdningen eller spänningen i luften? så att man kan se om det skall åska. En elektrisk barometer? eller det går att göra på andra sätt?
Aoe
Lustigt satt just och bläddrade i Aoe 4/2006. En åskförusägare med 4 bC547B och en handfull andra komponenter som gör att en lysdiod blinkar när det blixtrar i närheten. Kan maila över ritningen till dig. Lägger man ut den här får man väl fängelse för detta hemska brott mot upphovrättslagen.
håkan
håkan
Behövs inte. Jag har alla nummer (1995 - 2007) på hårddisken
Skall kolla igenom dem, då det är orginaltidningen så stämmer den inte så mycket med den svenska så det blir nog till att leta igenom en del nummer fram och bak.
Tack iallafall.
Edit: Ha, snopen man blev när det faktisk var i nr 4 på den engelska med, det brukar aldrig vara så "Thunderstorm Predictor".
Tackar för tipset, det får jag bygga och prova.

Skall kolla igenom dem, då det är orginaltidningen så stämmer den inte så mycket med den svenska så det blir nog till att leta igenom en del nummer fram och bak.
Tack iallafall.
Edit: Ha, snopen man blev när det faktisk var i nr 4 på den engelska med, det brukar aldrig vara så "Thunderstorm Predictor".
Tackar för tipset, det får jag bygga och prova.
Senast redigerad av Samman 21 april 2007, 23:05:51, redigerad totalt 1 gång.
hm, man borde nog göra så att man kollar flertalet frekvenser samtidigt och är det så man får störningen då så kan man anta att det är åska
sen borde man ha flera mottagare på lagom avstånd och synca dom tidsmässigt så man kan räkna ut vart den slog ner, för radiovågen går ju bara med ljusets hastighet
det sistnämdda vore kul gemensamhetsprojekt
annars brukar jag nöja mig med att titta på
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/lyn.htm
brukar stämma bra, och jag bor ju mitt i småland så det funkar för mig
sen borde man ha flera mottagare på lagom avstånd och synca dom tidsmässigt så man kan räkna ut vart den slog ner, för radiovågen går ju bara med ljusets hastighet
det sistnämdda vore kul gemensamhetsprojekt
annars brukar jag nöja mig med att titta på
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/lyn.htm
brukar stämma bra, och jag bor ju mitt i småland så det funkar för mig
Men varför? Det finns inte en kotte som har liknande skydd på TV kort. eller en datorn som via ljudet är ansluten till en vanlig TV. Där har du en antenn som ofta sitter på toppen på huset. Nu ska den bara ute genom ett fönster... Kan någon förklara det? Vet åskan att det är en åskräknarannten och hoppar in i den?