Åskvarnare och räknare...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Samman

Åskvarnare och räknare...

Inlägg av Samman »

Tänkte hjälpa en kompis. Han vill kunna räkna antalet blixtar där han bor samt om det kommer att åska.

Att räkna blixtarna är ju ändå relativt enkelt. Byggde det i skolan med en fotoresistor med sotat plexiglas.

Men hur mäter man urladdningen eller spänningen i luften? så att man kan se om det skall åska. En elektrisk barometer? eller det går att göra på andra sätt?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vad jag vet använder meteorologerna en radiomottagare för att avlyssna blixter, urladdningen ger tydligen en puls på vissa frekvenser.
Samman

Inlägg av Samman »

Ahh, desto enklare. Då får jag göra lite forskning på vilka frekvenser det kan vara. Kanske man kan mäta upp det med en Stabilock / Wavetek 4031?
Användarvisningsbild
HåkanO

Aoe

Inlägg av HåkanO »

Lustigt satt just och bläddrade i Aoe 4/2006. En åskförusägare med 4 bC547B och en handfull andra komponenter som gör att en lysdiod blinkar när det blixtrar i närheten. Kan maila över ritningen till dig. Lägger man ut den här får man väl fängelse för detta hemska brott mot upphovrättslagen.

håkan
Samman

Inlägg av Samman »

Behövs inte. Jag har alla nummer (1995 - 2007) på hårddisken :D

Skall kolla igenom dem, då det är orginaltidningen så stämmer den inte så mycket med den svenska så det blir nog till att leta igenom en del nummer fram och bak.

Tack iallafall.

Edit: Ha, snopen man blev när det faktisk var i nr 4 på den engelska med, det brukar aldrig vara så "Thunderstorm Predictor".

Tackar för tipset, det får jag bygga och prova.
Senast redigerad av Samman 21 april 2007, 23:05:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har ett schema i nån bok här... Tror det är 302:an. I texten står iaf att man under inga omständigheter ska koppla in detektorn i någon utrustning, eller driva den med nåt annat än batteri. Skulle hänga ut en tråd som antenn genom fönstret...
Samman

Inlägg av Samman »

Jo, det stod det med i manualen här. Problemet är att allt skall kopplas till en PIC som sen skickar det till en dator. Så det får väl bli att man får ha den som fristående enhet och koppla in den en gång om dagen och läsa ur data från den.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

kortvåg, det knastrar när blixten laddar ur, du kan köra med
en vanlig köksradio eller bilstereo, de funkar för många mils
område.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

IR länk kanske. Annars kan man ju se det som att det inte är värre än att koppla in en externa antenn till TV eller radio eller något annat. Den lär ju inte ta in mer åska. Snarare minde om den sitter i ett fönster.
Samman

Inlägg av Samman »

Jag får testa mig fram och se hur det blir. Får fråga han hur han vill ha det. Åskan rakt in i örat eller i huset :-)

Han bor i en villa mitt på landet så det får nog bli ir, engångsavläsning eller ngt liknande.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hm, man borde nog göra så att man kollar flertalet frekvenser samtidigt och är det så man får störningen då så kan man anta att det är åska

sen borde man ha flera mottagare på lagom avstånd och synca dom tidsmässigt så man kan räkna ut vart den slog ner, för radiovågen går ju bara med ljusets hastighet

det sistnämdda vore kul gemensamhetsprojekt

annars brukar jag nöja mig med att titta på
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/lyn.htm
brukar stämma bra, och jag bor ju mitt i småland så det funkar för mig
Samman

Inlägg av Samman »

Jo, jag kör också med den sidan. Men han vill ha "eget"..
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Varför inte dra en optofiber mellan detektorn och räknaren?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bra idé. Toslink-prylar är inte så dyrt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Men varför? Det finns inte en kotte som har liknande skydd på TV kort. eller en datorn som via ljudet är ansluten till en vanlig TV. Där har du en antenn som ofta sitter på toppen på huset. Nu ska den bara ute genom ett fönster... Kan någon förklara det? Vet åskan att det är en åskräknarannten och hoppar in i den?
Skriv svar