Kondensatorladdare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Ju större spole desto enklare att krama ur mer spänning!

Räkna på hur mycket ström du vill dra ut samt förluster och så en säkerhetsmarginal. Jag antar att tre ampere räcker, men det är bara en gissning.

En step-up converter är en switchad DC/DC-omvandlare där man använder en drossel för att lagra energin.
Principen är egentligen mycket enkel. Den består av en switch, en drossel, en diod och en kondensator samt någon form av timer där man kan variera pulsbredden för att uppnå den utspänning man önskar.
Den svåra delen i konstruktionen är att uppnå god verkningsgrad. Det är ju trots allt så ineffekten är lika med uteffekt minus förluster. Funktionen är i korta drag så att då switchen (transistorn i nedanstående schema) leder ligger spänningen VDD minus späningsfallet över transistorn vilket kan ignoreras.
När transistorn slutar leda växlar polariteten över spolen för att driva strömen vidare.
Det är detta som leder till att spänningen ut kommer att öka.
Bild

En kort och enkel förklaring av hur en step-up utan reglering fungerar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej, Jag börjar förstå lite bättre. Men om jag ska ladda upp en 1000uF konding till 250v hur många A måste då spolen tåla? Och när man drar transistorn kopplas ju spolen mellan Vin och GND vilken resistans har då en spole, Jag trode att strömen skulle flyta genom den o ner i GND med ett antal A?

Edit: Kan man bygga en egen drossel? Jag har en ferite ring eller vad det nu heter, som satt som störningsskyd rund en bunte elsladdar. Går den att använda?

//Daniel A
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Det står på Elfas sida, de jag testat ligger på 0,1 och 0,5Ω

Tror du klarar dig bra med en som klarar 3A (gissning), jag har bara använt en 150 μF/400V och då utan all form av optimering så låg strömmen på cirkus 1A och utspänningen lite drygt 200V.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Är det spolen som bestämer utspäningen?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Håll i dig nu kommer ett politikersvar :D

Både ja och nej!

Ja för att en större spole (induktansmässigt) kan driva en större ström pga större magnetfält.
Nej för att den också är beroende av switchfrekvens och pulskvot, så egentligen är väl svaret nja eller det är en kombination av olika faktorer. Som är beroende av varann.

Blev det någorlunda tydligt?

Jag tycker du skall testa och experimentera lite så klarnar det otroligt mycket. Kul är det också, men tänk på att spänningar i den storleksordningen är rejält obehagliga och inget man leker med.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har allt hemma förutom spole :doubt: Kan inte hita något som jag kan sno från häller...

Edit: Kan man använda spolen från ett relä? Kanske inte så efektivt (?) men kan vara en början :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Är inte särskillt svårt att linda en egen annars.

Edit: Stavning.
Senast redigerad av Mizzarrogh 21 april 2007, 13:21:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Vad behövs?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Ingen aning om det går, men om du testar så berätta gärna hur det går!!

Tänk på att "vanliga" dioder kan bli rätt varma när du drar på lite på frekvensen. Jag har eldat upp en 6A likriktardiod på ca: 5s vid ca: 20-40kHz switchfrekvens. Jag skulle rekomendera t.ex. BYV27 som diod, trevlig liten sak av avalanche-typ.

Edit:
>>Vad behövs?

Koppartråd av lackad modell och kanske en järnpulverkärna. Läs mer på Elfas faktasidor.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hur lätt som hells!! :D :D :whoho: :happy:

Efter bara ca. 3minuters bygande, jag kopplade som i din ritning (MicaelKarlsson) fasst en relä spole, och ingen transistor, utan jag jordar manuelt. Så slog jag på strömen på ca. 12v och började picka lite försiktigt med sladden som transistorn skulle suttit på. Efter ca. 1min var jag uppe i 22v med en 4700uF konding :D:D Mina förväntningar var i princip noll :P

Filmer o bilder kommer! (ska jag ta det i en egen tråd? käns som jag stört ganska mycket redan...)

//Daniel A
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

squiz3r den mänskliga 555-an!!

Vad har du för frekvens och pulskvot?? :mrgreen:

Får väl testa.......!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>Får väl testa.......!
Akta så att du inte spränger bort några kropsdelar :P Jag laddade upp den till 30v o kortslöt för att kolla på gnistan... POFFF! Så flög det knister 1meter därifrån. (och jag fick nästan stroke)

Hela kretsen:
Bild

Labb agget stält på 15v:
Bild

Efter bara någon sekonds uppladdning (manuelt):
Bild

Och sist men inte minst, Spränghålet som blev vid kortslutningen: (en stor håla med svart runt om)
Bild

Edit: Jag har laggt en tråd i projekt delen :)

//Daniel A
Tekko

Inlägg av Tekko »

Jag använde en FG60N100 igbt.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Tackar!! :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Yeah HS-projekt är alltid trevliga :)

Tekko>> Ska den användas som typ "laddare" till coilgun eller liknande? Eller det kanske är mer i läro/lek syfte :)

Snyggt jobbat annars. Men varför har du satt komponenterna på lödsidan på kretskortet?
Senast redigerad av Fritzell 21 april 2007, 22:39:17, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar