Prata med din Elmätare
http://www.pilotsystems.com/TheFlagProtocol/index.htm
är protokollet för IR-kapabla mätare. Borde ju gå att bygga till nått...
Att den skulle kommunicera över elnätet med extremt låg frekvens är däremot helt fel. En frekvens flera magnituder annorlunda stör mycket mindre än en som ligger bara en magnitud fel. Dessa är dessutom mycket enklare att filtrera bort. Hur mycket en frekvens stör beror inte av hur hög frekvensen är, utan energiinnehållet. Har man en signal på runt 300kHz men med spänningen 0.5 V får man i princip inget bidrag alls till den totala frekvensen.
Har inte kollat det än, men jag skulle gissa på att de nya mätarna skickar förbrukningen aktiv och reaktiv energi under mätperioden och inget annat.
är protokollet för IR-kapabla mätare. Borde ju gå att bygga till nått...
Att den skulle kommunicera över elnätet med extremt låg frekvens är däremot helt fel. En frekvens flera magnituder annorlunda stör mycket mindre än en som ligger bara en magnitud fel. Dessa är dessutom mycket enklare att filtrera bort. Hur mycket en frekvens stör beror inte av hur hög frekvensen är, utan energiinnehållet. Har man en signal på runt 300kHz men med spänningen 0.5 V får man i princip inget bidrag alls till den totala frekvensen.
Har inte kollat det än, men jag skulle gissa på att de nya mätarna skickar förbrukningen aktiv och reaktiv energi under mätperioden och inget annat.
Jag tror nog at du har rätt om hur det skickas. Men vad som skickas tror jag inte stämer. Det borde ju visserligen gå att ställa om i mätaren. Men jag tycker att entimmes avläsning borde vara det självklara valet.
EDIT: För huvudsäkring äver 63A ska det vara entimmes avläsning senast 1 juli.
EDIT2: jag hittade dethär på skara energis hemsida.
EDIT: För huvudsäkring äver 63A ska det vara entimmes avläsning senast 1 juli.
EDIT2: jag hittade dethär på skara energis hemsida.
Man instalerar inte ett system som är begränsat till månads avläsning. Det kostar så lite extra men entimmes avläsning. Fördelen med entimmas avläsning är att det finns möjlighet att köpa el till spotpris.För de flesta kunder innebär detta att en automatisk avläsning görs varje månad och varje elräkning grundas på den verkliga elförbrukningen. Systemet klarar också av att läsa av förbrukningen timme för timme vilket görs för de kunder som har en mätarsäkring över 63 A.
-
Hur skulle det kunna lösas utan att installera mera utrustning inne i huset?Stuggi skrev:De är mycket mera sofistikerade än så. Här i Finland har jag sett sådana som tillåter elbolaget att stänga av vissa storförbrukningar under "toppar" t.ex. bastuugnar...
Som jag ser det så kan det inte vara något större problem att i mätaren ha en brytare som kan stänga av hela huset. Ska man däremot minska toppeffekten så måste man väl ta bort delar av eller hela perioder om man ska göra det i anslutning till mätaren? Vilka bieffekter skulle detta isåfall få?
Hej,
denna versionen verkar det vara som vattenfall använder (det e den jag har hemma)
Den läser även av min fjärrvärme...
http://www.echelon.com/metering/datashe ... 3-Poly.pdf
skulle vara ganska intressant att tala med den
denna versionen verkar det vara som vattenfall använder (det e den jag har hemma)
Den läser även av min fjärrvärme...
http://www.echelon.com/metering/datashe ... 3-Poly.pdf
skulle vara ganska intressant att tala med den
Jag vet inte mycket om dessa nya mätare.
Men min mätare sitter på propp-skåpet på el-stolpen strax utanför tomtgränsen.
och jag lade märket till den lilla del som ser ut som en antenn med bara 1 liten svart, till synes 1-polig ledare kopplad.
Så jag trodde den skickar spontant eller vid begäran resultaten via GSM nätet till operatören, och inte via el-nätet.
Men det kanske är för att man bor ute i skogen
Och jag har också lagt märke till IR-dioderna för seriell kommunikation som sitter på mätaren för att ansluta laptop och programera antar jag.
Men min mätare sitter på propp-skåpet på el-stolpen strax utanför tomtgränsen.
och jag lade märket till den lilla del som ser ut som en antenn med bara 1 liten svart, till synes 1-polig ledare kopplad.
Så jag trodde den skickar spontant eller vid begäran resultaten via GSM nätet till operatören, och inte via el-nätet.
Men det kanske är för att man bor ute i skogen

Och jag har också lagt märke till IR-dioderna för seriell kommunikation som sitter på mätaren för att ansluta laptop och programera antar jag.
Om kommunikationen till elverket är osignerad (oavsett kryptering) så skulle det ganska enkelt gå att injicera felaktiga avläsningar.
Och om elverket försöker övervaka via förbrukningen på ett otillbörligt sätt. Så kan man på samma sätt störa ut den så att den endast kan skicka information en ggr per vecka eller liknande.
Och om elverket försöker övervaka via förbrukningen på ett otillbörligt sätt. Så kan man på samma sätt störa ut den så att den endast kan skicka information en ggr per vecka eller liknande.
Den elmätare jag jobbade med i mitt examensarbete spottade ur sig MASSOR med data. Minns inte på rak arm längre men cirka 30-40 olika parametrar med 100ms intervall! Iofs var ju många av parametrarna x 3 som till exempel spänningen/fas, strömmen/fas osv... Sen fanns det fasförskjutning, distorsion, you name it...
Signalen från elmätaren går förmodligen bara via elnätet till närmaste transformatorstation, för att där samla upp flera hushåll, och skicka vidare
datan via något datanät, exempelvis GPRS, ATN.
Skulle inte trafiken från elmätaren inte ha hasch-summor, och vara krypterad
blir jag lite förvånad.
Tänk också på att "elverket" också har egna elmätare som kanske mäter förbrukning på hela områden, antagligen kontrollerar dom mot dessa.
Skulle avvikelsen vara stor, så åker kanske service-tekniker ut för att hitta 'felet'.
Men det är ju ändå mycket intressant att förstå hur kommunikationen fungerar.
datan via något datanät, exempelvis GPRS, ATN.
Skulle inte trafiken från elmätaren inte ha hasch-summor, och vara krypterad
blir jag lite förvånad.
Tänk också på att "elverket" också har egna elmätare som kanske mäter förbrukning på hela områden, antagligen kontrollerar dom mot dessa.
Skulle avvikelsen vara stor, så åker kanske service-tekniker ut för att hitta 'felet'.
Men det är ju ändå mycket intressant att förstå hur kommunikationen fungerar.