Skrivare för "toner-transfer"

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Du kan ju kolla skillnaden på bilderna och avgöra själv :D

Skrivare kan vara "dumt" att köpa på nätet då frakten ofta kan bli dyr. Det _KAN_ löna sig att gynna onoff/siba/elgiganten etc om man inkluderar frakt i priset.

Överlag är nog de flesta skrivare mer eller mindre jämnlika skillnaden är ju inte som natt och dag utan snarare natt och solnedgång i värsta fall.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det beror på hur fina linjer du vill göra.
Själv har jag en HP LJ1200.
Den kan skriva ut i 1200dpi/180lpi vilket ger ungefär 5 mil linjer som bäst.

Det går tyvär inte att hitta några uppgifter om hur smala linjer en 600 dpi skrivare kan göra.

Beträffande TT-systemet får jag ta fram ett pris och sätta ut nån form av annons eller så.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Tengil skrev:Varför hatar alla Brother skrivaren menar du? Vad är din hemlighet? :?:
http://i139.photobucket.com/albums/q316 ... 010001.jpg

(10 till 1mil ledare)

Brother HL2030.

Nu vet du varför alla på forumet hatar den! :lol:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... &start=210
xxargs

Inlägg av xxargs »

Var och kikade runt lite igår på på dom 'tre' stora fast jag egentligen inte var intresserad av just skrivare - men konstaterar att färglaserskrivarna börja bli riktigt överkommliga i pris och frestar klart....

Siba hade Brother HL 2030 för ca 850:- (köp, kör tills trumman är så sliten att den inte duger längre - släng eller plocka delar ur skrivaren då en ny trummkit kostar mera än en ny skrivare) Brother har numera även uttalad linuxstöd....

OnOff hade en Samsung ML-2010 för typ 950:- 3000 sidors tonerkasset till den för runt 730:- - har inte kollat möjligheterna till refill, men ser ut att vara samma som ML 1610 - dvs lite skruvande för att komma åt locket och därefter tappa i toner, och kan ge mig sjuttsingen på det går att använda samma pirattoner som används i ML1510/ML1710 även här (som fungerar utmärkt i även i ML1610-kassett som min)...

ML1510/1710 samt ML-1610 var relativt enkla att åtefylla. Tonern köper man i 10-pack i england för runt 50 pund hemskickat och klart och får då toner för 10-15 återfyllningar - dvs. resten av skrivaren livstid i prinsip till en kostnad av en enda orginal tonerkassett. Det fina med just Samsung är att de har samma toner till väldigt många modeller (även om det inte framgår så när dom säljer flaskvis ...) och vissa (samma) leverantörer kan sälja tonern i 10 Kg-pack om man så vill - och då kan man hitta kompabiltestslistan....

se: https://www.tximedia.co.uk/acatalog/cop ... owder.html

---

Jo just det, har nu jämför ML1610-utskrift med pirattoner från ovan med dom tidigare nämda Canon och HP 4050 - Samsungs utskrift är ca halv gång mörkare/tätare subjektivt sett än dom båda andra utskrifterna vid genomlysning - om HP ligger på ungefär 3.3 ggr dämpning så kanske Samsung ligger på runt 4 - 4.5 - klart mörkare i varje fall. Har bara provat på kopieringspapper. Har heller inte provar orginaltoner då jag inte öppnat min första köpta orginaltonerkasset till ML-1610 ännu eftersom den jag återfyller vägrar att slitas ut ( 1000-sidiga starter-kassetten uppe i ca 4000 sidor nu)...

---

såg i tråden funkis nämde att Dell 1100 fungerade med Canon glossy photopaper för tonertransfer, och Dell 1100 är inget annat än en Dellifierad ML1610 med identisk printerverk och tonerkassett förutom en extra inmoterad resetsäkring på tonerkassetten (så att folk inte skall köpa samsungkassetter till 'Dells' printrar...)
Användarvisningsbild
Tengil

Inlägg av Tengil »

Du får nog ursäkta mig funkis, men jag förstår ändå inte varför folk hatar skrivaren. Dina ( ? ) resultat ser ju mycket bra ut. Har andra haft problem med skrivaren? Om vanliga utskrifter blir bra med den också så kan jag mycket väl tänka mig att inhandla en sån i helgen när jag ändå skall upp till Sundsvall.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Här är mina resultat ner till 1 mil HPn är grym för sin ålder :shock:

Samsungen:
Bild

HP Laserjet 6L:
Bild

Den innersta ringen är 5 mil och sen stegar det från 1-->10 mil allt enligt EAGLE.
Användarvisningsbild
Tengil

Inlägg av Tengil »

Nu orkar jag inte hålla på att fundera mer. Blir en Samsung ML-2010! Var på stan idag o kolla på lite test utskrifter på en HP 1018 och blev inte imponerad. Mycket bandning och ojämn fyllning. Tunna linjer blev inte heller heldragna. Nog för att det är HP's billigaste, men jag tycker Samsungen verkar lovande.

Synd att jag inte har nå laminat här hemma så jag kan testa på direkten. Finns det nå ställa i Sundsvall som säljer "elektronikskrot"?
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Det finns en liten hemlighet med brother 2030.
När skrivaren rapporterar att tonern är slut så finns det ett litet hål på
toner kasetten, detta hål tejpar man över och vipps så får man 1000sidor till.

En annan fördel med 2030 är delad toner och trumma,, trumman
klarar 10ksidor, toner kan man refilla om man orkar ett par vändor.
xxargs

Inlägg av xxargs »

aha - så den lyser igenom tonerkassetten med någon lysdiod eller liknande för att se när tonernivån sjunkigt under en viss nivå och slutar att vilja skriva ut.

Om den stannar för tom kasset, hur blir det då när man nått 15 k sidor
på trumman och lilla trumbytar-lysdioden tänds, kan man fortsätta att skriva ut tills trumman ger för dålig kvalitet eller spärrar skrivaren för vidare utskrift tills trumman är bytt?? (till en kostnad som är större än en ny skrivare...)

- sidräknarvärde och kvalitet brukar sällan hänga ihop och ofta kan man köra betydligt längre än vad skrivarfabrikanterna gillar och därför ibland sätter in mjukvaruspärrar som bara kan tas bort med nytt/återställd chip eller resetsäkringar.

sådana detaljer är ganska viktiga för mig som skriver ut ganska mycket, då en ny trumkit vid 15001 sidor ökar på alla tidigare utskrivna sidors utskriftpris med 5.6 öre per sida (vid 850:- utbytespris och 15 k sidor) - men betalas här i efterskott...
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Tengil:
Jag tror inte att det finns något ställe. Clas Ohlson hade en påse med ett laminat, etsmedel och en tuschpenna men jag kan hitta inte den i deras sortiment så det har väl utgått?

I juni så öppnar Kjell & Co en butik i Birsta som ligger en liten bit utanför stan.
Användarvisningsbild
Tengil

Inlägg av Tengil »

Det var en lång dag i Sundsvall idag! En Samsung ML-2010 inhandlad. Även en laminator från Rusta hängde med. Fick inte fast nåt med laminatorn, blev inte varmt nog... Strök på ett tag med strykjärnet o då gick det sådär. Men det vara bara ett snabbt test. Jag hade inga riktiga laminatplattor så det blev på ett experimentkort :wink:

Nu har jag en isärskruvad laminator i källaren. Vet inte riktigt hur jag skall fixa till den. Jag antar att jag bör göra en liknande mod som v-g o funkis gjorde o visade i TT tråden. Helst skulle jag vilja ha en termostat med högre temperatur o bara sätta in. Men köper jag en sån på Elfa så kostar den mer än två laminatorer...

När jag ändå tänker beställa laminat, etsmedel o lite annat smått o gott från Conrad till veckan, tänkte jag att jag kanske skall köpa med komponenter för att fixa en schysst tempkontroll.

Om jag mer eller mindre följer detta schema

Termostat

Kan jag då använda:

Temp. kännare

LM319

samt valfritt relä från skrotlådan?

Kan man montera in innanmätet från en batterieleminator som strömförsörjning?
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Jag körde Rusta-laminatorn i orginalutförande. 15-20 genomkörningar. IKEA-katalogens papper för utskriften. Funkade riktigt bra.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har svarat utförligt på Tengils PM om rusta laminatorn.

Jag hade samma problem med min Samsungskrivare. Tror att tonern kräver lite mer värme för att hoppa över. Har INTE testat sedan laminatorn blev ombyggd. Kanske man skulle göra ett test.... ... ... näe har redan upp över öronen med ASM kod som måste skrivas :mrgreen: :hacker:

Har faktist vid tillfälle använt spisplattan till "förvärme" för kretskortet som skall beläggas med toner. Funkar smidigare än strykjärnet tycker jag. Värmde plattan till "lagom" temp med en panna (ej teflon!!) på sen lyfter man på pannan och lägger kortet emellan och stänger plattan. Värmen stannar ju ett bra tag ändå så. Mätte med min supergrilltermometer.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Hehe... Lär inte funka på våran fina induktionshäll tyvärr :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Zyxel, jodå det funkar på en induktionshäll också, bara lägg en lagom stor och tjock stålskiva på hällen och värm till lagom temp. :wink:
Skriv svar