Var och kikade runt lite igår på på dom 'tre' stora fast jag egentligen inte var intresserad av just skrivare - men konstaterar att färglaserskrivarna börja bli riktigt överkommliga i pris och frestar klart....
Siba hade Brother HL 2030 för ca 850:- (köp, kör tills trumman är så sliten att den inte duger längre - släng eller plocka delar ur skrivaren då en ny trummkit kostar mera än en ny skrivare) Brother har numera även uttalad linuxstöd....
OnOff hade en Samsung ML-2010 för typ 950:- 3000 sidors tonerkasset till den för runt 730:- - har inte kollat möjligheterna till refill, men ser ut att vara samma som ML 1610 - dvs lite skruvande för att komma åt locket och därefter tappa i toner, och kan ge mig sjuttsingen på det går att använda samma pirattoner som används i ML1510/ML1710 även här (som fungerar utmärkt i även i ML1610-kassett som min)...
ML1510/1710 samt ML-1610 var relativt enkla att åtefylla. Tonern köper man i 10-pack i england för runt 50 pund hemskickat och klart och får då toner för 10-15 återfyllningar - dvs. resten av skrivaren livstid i prinsip till en kostnad av en enda orginal tonerkassett. Det fina med just Samsung är att de har samma toner till väldigt många modeller (även om det inte framgår så när dom säljer flaskvis ...) och vissa (samma) leverantörer kan sälja tonern i 10 Kg-pack om man så vill - och då kan man hitta kompabiltestslistan....
se:
https://www.tximedia.co.uk/acatalog/cop ... owder.html
---
Jo just det, har nu jämför ML1610-utskrift med pirattoner från ovan med dom tidigare nämda Canon och HP 4050 - Samsungs utskrift är ca halv gång mörkare/tätare subjektivt sett än dom båda andra utskrifterna vid genomlysning - om HP ligger på ungefär 3.3 ggr dämpning så kanske Samsung ligger på runt 4 - 4.5 - klart mörkare i varje fall. Har bara provat på kopieringspapper. Har heller inte provar orginaltoner då jag inte öppnat min första köpta orginaltonerkasset till ML-1610 ännu eftersom den jag återfyller vägrar att slitas ut ( 1000-sidiga starter-kassetten uppe i ca 4000 sidor nu)...
---
såg i tråden funkis nämde att Dell 1100 fungerade med Canon glossy photopaper för tonertransfer, och Dell 1100 är inget annat än en Dellifierad ML1610 med identisk printerverk och tonerkassett förutom en extra inmoterad resetsäkring på tonerkassetten (så att folk inte skall köpa samsungkassetter till 'Dells' printrar...)