portabel labbdator?
portabel labbdator?
börjar igen fundera på en portabel labbdator, men stöter på problem
grundförutsättningar, portabel, drivas på 12v från bil eller batteri, relativ låg strömförbrukning, alla standardportar,
1 eller 2 isa platser
köra i win 98 allternativt om man får dator snabb nog xp med dubbla bytbara hårddiskar
men det är dom tre sakerna isaplats, portabel effektförbrukning som jag inte får ihop
storleksmessigt funkar en mindra vanlig datorlåda , vanlig tangentbord och en minsta standard lcd
effektförbrukningen gör ju att man inte gärna tar standard pentium
och isaplatser idag?
några förslag?
grundförutsättningar, portabel, drivas på 12v från bil eller batteri, relativ låg strömförbrukning, alla standardportar,
1 eller 2 isa platser
köra i win 98 allternativt om man får dator snabb nog xp med dubbla bytbara hårddiskar
men det är dom tre sakerna isaplats, portabel effektförbrukning som jag inte får ihop
storleksmessigt funkar en mindra vanlig datorlåda , vanlig tangentbord och en minsta standard lcd
effektförbrukningen gör ju att man inte gärna tar standard pentium
och isaplatser idag?
några förslag?
icke den blekaste aning, höll mig informerad på dom sakerna från 6502 och ungefär upp till 386, sedan började det bli hysteriskt
någon som vet hur det är med celeron prosesorerna? i effektförbrukning
har ett sådant moderkort som troligen kondingarna har dödat kortet, med en isaplats, kanske vore värt att försöka få liv i
problemet med en universallabbdator är att man kunna ha allt , men isa och storlek och effekt är dom viktiga parametrarna, att man kan kör den som relativt modern dator vore bra då det finns andra saker som kräver mera, allternativt får man ha en laptop som klarar dom sakerna vid sidan om, men då börjar det bli krångligt
kan säga att jag några mät och styrkort med isa , och kör dom i qb som jag tycker är det programering språk som lättast låter mig göra som jag vill
någon som vet hur det är med celeron prosesorerna? i effektförbrukning
har ett sådant moderkort som troligen kondingarna har dödat kortet, med en isaplats, kanske vore värt att försöka få liv i
problemet med en universallabbdator är att man kunna ha allt , men isa och storlek och effekt är dom viktiga parametrarna, att man kan kör den som relativt modern dator vore bra då det finns andra saker som kräver mera, allternativt får man ha en laptop som klarar dom sakerna vid sidan om, men då börjar det bli krångligt
kan säga att jag några mät och styrkort med isa , och kör dom i qb som jag tycker är det programering språk som lättast låter mig göra som jag vill

Vad skall du stoppa i ISA-platsen?
Jag har för mig att jag har sett någon extern USB eller FW-snlsuten låda med några ISA-platser... Eller om den anslöts via PCCARD kanske... *hmmm* Tänkt för mät&styr-kort... Då knde du ju köra med en laptop...
Edit: Såg att det var just mät&styrkort som du ville använda... Men är det inte enklare att leta upp något begagnat USB-anslutet iaf?
//B1N4RY
Jag har för mig att jag har sett någon extern USB eller FW-snlsuten låda med några ISA-platser... Eller om den anslöts via PCCARD kanske... *hmmm* Tänkt för mät&styr-kort... Då knde du ju köra med en laptop...
Edit: Såg att det var just mät&styrkort som du ville använda... Men är det inte enklare att leta upp något begagnat USB-anslutet iaf?
//B1N4RY
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Finns ULV-moderkort som drar under 10W med flash-disk istället för Hdd och detta vid 1,1GHz - dyra prylar, men visst finns det strömsnåla moderkort att köpa - många 3,5", 5 1/4" samt PC104 är väldigt strömsnåla och lämpliga till just det du vill ha dem till.
Mini-ITX och nano-Itx kan också vara ett alternativ - inte lika extrema i ström/prestanda som ULV, men billigare och lättare att få tag i.
PSU är minibox rätt bra: kolla på:
http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/.f
Mini-ITX och nano-Itx kan också vara ett alternativ - inte lika extrema i ström/prestanda som ULV, men billigare och lättare att få tag i.
PSU är minibox rätt bra: kolla på:
http://www.mini-box.com/s.nl/sc.8/category.13/.f
-
Naturligtvis är det PC104 eller PC104+ du ska ha.
Kolla med Binärteknik i Ängelholm (verkar ha flyttat till Helsingborg) www.binarteknik.se. Har inte handlat av dom på en stund, men de har varit bra att ha att göra med och inte så blodigt dyra. Kanske du kan köpa något utgående till bra pris!
Kolla med Binärteknik i Ängelholm (verkar ha flyttat till Helsingborg) www.binarteknik.se. Har inte handlat av dom på en stund, men de har varit bra att ha att göra med och inte så blodigt dyra. Kanske du kan köpa något utgående till bra pris!
förresten, fungerar dom där 12v dcdcomvandlarna för itx till vanliga moderkort? är ju atxkontakt, man kanske skulle leta reda på ett lämpligt så nytt moderkort som möjligt med isa och i det minsta standardformatet och ha en 2.5" hd och köra det på det sättet
kollade lite på pc104 men det verkar vara overkill, och hittade inte med isa eller såg jag fel?
kollade lite på pc104 men det verkar vara overkill, och hittade inte med isa eller såg jag fel?
-
I varje fall så fungerar vanliga PSU till ITX-moderkorten. Jag har för mig att ITX-korten inte behöver -12V och -5V. Så om det är en ITX-psu så kolla att alla spänningar finns.
PC104 är som LEGO ungefär
Du jackar på dom funktioner du behöver och bygger på höjden. ISA-bussen är ett sådant kort som du jackar på.
PC104 var den första standarden som kom och den klarar bara ISA.
PC104+ klarar både ISA och PCI, så vill du blanda ska du gå på plus.
Är du på jakt efter ett kompakt och strömsnålt system som du inte behöver jacka på så mycket funktioner på så blir det ett billigt system. Inga fartvidunder precis kanske.
PC104 är som LEGO ungefär

PC104 var den första standarden som kom och den klarar bara ISA.
PC104+ klarar både ISA och PCI, så vill du blanda ska du gå på plus.
Är du på jakt efter ett kompakt och strömsnålt system som du inte behöver jacka på så mycket funktioner på så blir det ett billigt system. Inga fartvidunder precis kanske.