Driva 3 watts lysdioder till belysning? [Bilder]

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Matte

Inlägg av Matte »

oj så trööögt har inte tillgång till webserver längre...

slowfly: PMa din mail om du vill ha bilderna eller om du har nå tipps på nån bra gratis webhotell
peter555

Inlägg av peter555 »

Verkligen usel webshop, helt oöverskådligt. De verkar i alla fall ha en del kul prylar om man lyckas hitta dom.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

jo Cutters webshop är helt värdelös, fungerar bara om man vet exakt vad man vill ha...
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Meduza skrev:Jag kan tala om att dom där lysdioderna som det länkades till på eBay INTE är Luxeon 3 och INTE tillverkade av lumileds om det är 3w lysdioder.

Vad jag ser detta på?

1. Luxeon 3 har en annan helt annan star än den där som liknar Luxeon I star.
2. Dom visar bild på en emitter med långa ben, det går inte att få från Lumileds.

Detta är troligtvis en kinesisk kopia av luxeon, säkert med lägre effektivitet än luxeon.

Om du vill uppgradera senare så kan du köpa Cree XR-E som ger över dubbla ljuset för samma ström som riktiga luxeons :=)

Cree XR-E:
http://www.cutter.com.au/proddetail.php?prod=cut651

Fast å andra sidan så kostar dom några kronor mera :D

Men du kan göra ett slutgiltigt test för att kunna veta säkert att det inte är riktiga luxeon, ta och kolla på baksidan av kylplattan, står det inget där så är det garanterat inte riktiga luxeon :)
Det enda märkningen på lysdiodern är just lumileds märket på framsidan av den, baksida är helt blank...

Jag är bara glad om det funkar och att de lyser något mer är mina 5mm lysdioder :)

//Elias
backen
Kontakt:

Inlägg av backen »

Använd en konstantströmsdrivare tex
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... =10418.htm
som även har dimming.

Jag har byggt en pannlampa för min cykelhjälm med 3 st 3W Luxeon och ovanstående konstantströmsdrivare.

Drog totalt 11W tror jag. När jag drev den med 2st 7.4V RC accar.

Bild

Klaga nu inte på utseende eller fråga hur den trivs i regn :-)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Klaga nu inte på utseende eller fråga hur den trivs i regn"

Ingen fara, men hur monterar du den? Det ser ut som en ganska kraftig metallbit. Men det kanske bara ser ut så på bilden när man inte har något att jämföra med. :)
backen
Kontakt:

Inlägg av backen »

Buntband på hjälmen, nä den väger inte så mycket ser nog större ut på bilden än i verkligheten. Metallen är ju aluminium så det väger inte så mycket.

Alla som kör lite mountainbike i skogen borde pröva mörkercykling, vilken fartkänsla. Och lite extra adrenalin när man vet att man är fast mitt i mörka skogen om hemmabygget till lampa går sönder....

Jag byggde lampan mest för att se om LED kunnde matcha halogen och HID. Om man tittar på ljusmängd per watt borde den inte det men ljusuppfattning beror ju på mer än antalet lumen så jag provade.
Tycker LED hängde med bra men det är svårt at jämföra mot halogen som har ett varmare ljus. Min 20W HID har LED en bra bit kvar till.

Men ny finns det ju mer effektiva LED'ar än när jag byggde
http://www.cutter.com.au/proddetail.php?prod=cut651 tex.
peter555

Inlägg av peter555 »

Har du en HID-lampa på cykeln ? Vad är det för häftig modell ?
backen
Kontakt:

Inlägg av backen »

HID lampan är ett hemmabygge, en 20W HID med separat ballast. Prover från tillverkare i kina. Lampan är 51mm i diameter. Hjälmfäste köpe jag från http://www.groundrush.nu/racing/lampor/ ... _xenon.htm

När jag byggde fanns det i princip inga färdiga HID för cykling mm att köpa men det senaste har det dykt upp fler och fler "färdiga" kit, men dom är rätt dyra.

Det gäller dock att veta vad man gör och använda rätt kablar, kommer inte ihåg exakt men spänningen vid tändning är runt 20 000V :-) kittlar kanske lite i nacken om det blir fel.

Bild
peter555

Inlägg av peter555 »

Ditt bygge ser intressant ut. Du har inte ett schema ? Vet du några bra lampleverantörer ?

De färdiga kiten är inte bara dyra, jag tycker de är svindyra.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

backen: Skriv gärna mer om dina lamp-projekt! Jag håller själv på att bygga en dyklampa, som i dagsläget kommer ha en övermatad halogene-lampa. Vore kul å se hur du har löst detaljerna :D
backen
Kontakt:

Inlägg av backen »

Jag mins faktiskt inte vad leverantören hette men jag hittade flera leverantörer genom http://www.alibaba.com/.
Jag beställde både 10W och 20W hid + ballast.
Tror att 20W kostade 20$ och ballast 30$ men det var för samples, vid 100st och uppåt var priset ett helt annat. Tillkommer gör givetvis kablar mm.

Nej jag har inget schema det var en färdig ballast jag köpte.

Jag har givetvis :-) även byggt en halogenlampa som jag överspänner genom att köra den på 2 RC accar dvs runt 14.4V accarna köpte jag på kjell.com.
Jag använde Osram IRC 20W.
Bild
Livslängden borde bli runt 10-12% utav ca 4000h dvs 400h viket är helt ok enligt mig.
Bild
Skriv svar