"Fantom-box"
"Fantom-box"
Sitter här med ett gammalt mixerbord som tyvär saknar phantom-matning. Tänkte höra om någon vet en liten fiffig pryl (antingen köpbar eller byggbar) som ordnar till detta? Känns lite onödigt att behöva köpa kompletta pre-ampar när det bara är matningen som fattas.
Tack på förhand
Tack på förhand
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Hittade det här via wikipedia:
http://www.epanorama.net/circuits/micro ... ering.html
Bläddra till: Phantom power feeding unit for microphone
Så kan man ju använda LM2577-ADJ som micke rekommenderade. Ser detta vettigt ut?
http://www.epanorama.net/circuits/micro ... ering.html
Bläddra till: Phantom power feeding unit for microphone
Så kan man ju använda LM2577-ADJ som micke rekommenderade. Ser detta vettigt ut?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Däremot blir det lite mer jobb. Men det är ju roligare att bygga själv istället för att använda en dyr färdig krets.
Jag skrev förresten fel tidigare, mitt schema behöver 2st 9V-batterier. (Eller något annat som ger ca 18V.)
Schemat ser lite rörigt ut, men orginalet på rutat papper var ännu rörigare.

I praktiken är det en spänningsdubblare. (Ska man vara noga så ökar den spänningen med ca 2,7 gånger.) Om man vill så kan 555-delen bytas ut mot något annat som ger en frekvens på minst 100KHz.
Hela konstruktionen drar ca 10mA med de flesta mikrofoner.

Jag skrev förresten fel tidigare, mitt schema behöver 2st 9V-batterier. (Eller något annat som ger ca 18V.)
Schemat ser lite rörigt ut, men orginalet på rutat papper var ännu rörigare.

I praktiken är det en spänningsdubblare. (Ska man vara noga så ökar den spänningen med ca 2,7 gånger.) Om man vill så kan 555-delen bytas ut mot något annat som ger en frekvens på minst 100KHz.
Hela konstruktionen drar ca 10mA med de flesta mikrofoner.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
För obalanserade mikrofoner hämtar du ljudet från just "Ljud ut", men om du vill använda balanserade mikrofoner så sätter du en 10µF kondensator från Pin3 också.
Såhär:

Jorden till utgången hämtar du från Pin1 på ingången.
edit: Vill du ha lite extra skydd på utgången så kan du sätta dit zenerdioderna som fanns i schemat du länkade till tidigare.
Såhär:

Jorden till utgången hämtar du från Pin1 på ingången.
edit: Vill du ha lite extra skydd på utgången så kan du sätta dit zenerdioderna som fanns i schemat du länkade till tidigare.
- JimmyAndersson
- Kontakt: