pic programerare för amd?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Virr3

pic programerare för amd?

Inlägg av Virr3 »

hejsan. nästan varjegång jag hittar en fin pic programerare är jag tvungen att ha en pentium processor. varför är det på detta viset?

btw. jag kollar äfter ett bra kopplings schema till en programerare (för amd :twisted: ) någon som kan rekomendera en bra?

jag skulle vilja veta namnet på en pic krets som inte är så dyr och är för nybörjare?
Senast redigerad av Virr3 29 juli 2004, 09:27:21, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

PIC programeraren kan väl inte bry sig om vad du har för processor i datorn.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

mon om det står att det behövs pentium processor så skulle jag inte tro att dom skriver dit det i onödan.. eller?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Verkar skummt. Det kan vara att det kräver något särskilt av moderkotet. Men processorn står inte i direktkontakt med programeraren så den kan det inte bero på.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Skulle vilja säga att det antagligen kommer fungera fint med en amd också..

jag antar att där står typ pentium 133 som systemkrav. Då kommer ju vilken dator som är bättre än den fungera, oavsätt vilket märke det är på den.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Håller med Mulle, men det är nog programvaran snarare än hårdvaran som kräver en viss snabbhet av datorn.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

okej.. kan ni rekomendera något bra kopplings shema för att jag tycker att det är lite väl dyrt att köpa dom färdibyggda.. tycker det är ganska dyrt att köpa byggsatser och.. så desto mer jag kan få ner priset desto bättre :twisted: hehe

snälla någon kan väll svara?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

har du provat på en med AMD processor då? Går det inte att programmera med samma programmerare men med annan mjukvara? Det är första gången jag hör att en PIC programmerare inte funkar på AMD så det verkar ju vara en väldigt skum programmerare. Leta lite på forumet. Finns nog runt 50 trådar om just PIC programmerare.

www.olimex.com "PIC-PG2" funkar bra. Jag kör den när jag vill programmera på kort. Har byggt den där och sedan bygger man bara dit en kontakt och drar några linor till PIC kretsen på varje PIC kretskort man gör. Mycket smidigt.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

vilket program använder du för att programmera kretsen? Pentium kan tyda på att den måste vara snabbare än pentium 1 på typ 90Mhz. Frågan kvarstår, har du testat på någon annan dator?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ett karv brukar vara att serieporten ska leverara 12V. Det är vanligt att bärbara datorer inte gör det.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

jag har inte programeraren.. därimot vill jag gärna ha den :D men den är lite för dyr för min smak.. vill ha en billig i början iaf.. tips? skulle inte vara fel att bygga en själv äfter ett kopping schema någon som har produktlista från elfa och ett fint kopplings schema till en programerare? :roll:
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

www.olimex.com "PIC-PG2"
Virr3

Inlägg av Virr3 »

någon som kan ta reda på va delarna heter på elfa? farsan ska nämligen dit i nästa vecka:D
Pinkevin

Inlägg av Pinkevin »

How about; Leta själv!
Har du inte tillräckliga kunskaper för att kunna hitta de delar du behöver för att bygga ihop programmeraren kan det vara en bra tanke att först lära sig om grundläggande elektronik, t ex genom att läsa EFA-böckerna, och sedan gå vidare till lite *svårare* saker som µProcessorer.
Skriv svar