Stooor 12v fläkt
Stooor 12v fläkt
Hej, jag hade tänkt sätta en stor fläkt i min dator, ca. 250mm. Jag har funderat på vad man skulle ha för fläkt, kanske en från kylaren på en bil, alla nya är ju eldrivna? Eller värme fläkten från en bil, hur stora är dem?
//Daniel A
//Daniel A
- Mizzarrogh
Brukar ju sitta en rätt stor på "kupevärmeanläggningen" (luftblåset till kupen) annars, det är ju en vanlig axialfläkt, dock låter de ganska mycket (MHA, en radialfläkt av denna typ låter mer beror tyverr mycket på konstruktionen i sig).
Tror jag har en sådan liggande någonstans.
Edit: Har inte måtten i skallen, men har för mig värmefläkten är ca 200-250 ø
Edit2: Tror faktiskt jag sett bilder på just en sådan modd när jag tänker efter.
Tror jag har en sådan liggande någonstans.
Edit: Har inte måtten i skallen, men har för mig värmefläkten är ca 200-250 ø
Edit2: Tror faktiskt jag sett bilder på just en sådan modd när jag tänker efter.
Senast redigerad av Mizzarrogh 28 mars 2007, 17:29:27, redigerad totalt 1 gång.
Jag har tänkt styra den från en PIC som tar så lågt varvtal som det är möjligt (beroende på tempen) så jag gissar på att det räcker att den ligger på ca. 100rpm normal körnin, o då bör det väll inte låta så mycket? Tror du att den fläkten har ungefär så stora måt?
Edit: Jag har gjort lite mer nogranna mätningar o kommit fram till att 300x300 skulle passa fint
Tack!
//Daniel A
Edit: Jag har gjort lite mer nogranna mätningar o kommit fram till att 300x300 skulle passa fint

Tack!
//Daniel A
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- Mizzarrogh
Mizzarogh: Vi bor ju inte direkt nära varandra så att hämta den är nog inget alternativ, men du kan ju mäta den om du vill så vet jag i alla fall att fiat har sånna. Om du får en tråkig stund över skulle du ju kunna testa hur mycket den låter/blåser
netrunner: ok, du får säga vad du tcker om den då.
tack!
//Daniel A

netrunner: ok, du får säga vad du tcker om den då.
tack!
//Daniel A
- Mizzarrogh
- Mizzarrogh