Vad är detta för transformator? (bilder)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tänkte faktiskt fråga just det om att det borde bli röntgenstrålning från ett sådant rör, menar 27KV vid nästan 1mA som det klarar så borde det inte bli så mycket annat.. :?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ja det blir det.

Har ett antal av ett lite biffigare rör, PD500 (25kv 1,6mA)

På det så står det med tydliga bokstäver "VARNING X-RAYS"

Finns folk som byggt X-ray kameror med sådana rör

Mycket annat är dom tämligen värdelösa till idag:P
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Oblivion skrev:Det är en flybacktrafo till en tv, det är en HF trafo så den går inte på 230v

röret är en högspänningsdiod för att likrikta växelspänningen från trafon

Ett ganska vanligt rör i tv apparater, kräver glödspänning för att fungera
Glödströmmen kommer från lindningen (den svarta tråden) runt kärnan. Ska ge ca 1,2 volt. Sedan så var anodspänningen till bildrörer ca 16 kV.

Prototypen
peter555

Inlägg av peter555 »

På någon svartvit TV eller pyttig monitor kan det nog vara 16 kV. På en normal Färg-TV 26" och uppåt är det runt 26-27 kV anodspänning.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

det är ganska lätt att utesluta en färgtv till denna trafon, då det inte finns någon spänningsdubblare efter trafon, det är en trafo till en svartvit tv. så 16kv är en ganska bra gissning

den fungerar nog aldedes utmärkt skulle jag tro, bygg en fin drivkrets å lina om primären så har du en fin trafo till småexperiment sedan, den primären som ligger på nu verkar ha en massa avtappningar å skit som du inte har någon nytta av, röret kan ju sitta kvar så har du möjlighet till å få ut DC oxå, fast 0,8mA kommer man inte långt på :)

AC-flybacks växer inte på träd nuförtiden :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Exakt, Ser mycket ut som en pryl från en gammal svartvit "rese-TV" (eller möjligen en monitor.)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Första generationen färg-TV hade väldigt primitiv teknik. Högspänningen likriktades med DY500 och för att stabilisera strömmen fanns det ett PD500 som jag har för mig var en triod. Den fungerade som shuntregulator och såg till att högspänningen belastades lika mycket hela tiden. Det röret var nog det största som, bortsett från bildrör, har funnits i hemelektronik någon gång.

Det var helt klart en röntgenfara och allt satt inbyggt i en plåtbur. Någon TV vill jag minnas hade problem just med röntgen, dn var dåligt skärmad nedåt så satt man nära kunde man exponeras. Kommer inte ihåg vilket märke det var.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Det röret var nog det största som, bortsett från bildrör, har funnits i hemelektronik någon gång.
Nej fan, PL519 va större :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tror faktiskt jag har ett sådant liggandes, från en gammal tv, och jag kan intyga att det är stort..
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag skrev inte PL500, utan PD 500. Det är en ballasttriod och inte en effektpentod. Den är betydligt större än PL 509/519 är.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

men du skrev faktiskt att det eventuellt va det största röret som funnits i hemelektronik förutom bildröret, pl519 fanns det gott om i tv apparater.

Och pd500 är faktiskt mindre än pl519, mycket mindre

PD500 max 115,2 mm
PL519 max 124,7 mm

hela en cm mindre :)

dom är lika tjocka dock, max 39,7 mm
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Du har säkert rätt, det ser bara så jättestort ut med den grova anodkontakten som fortsätter ner i röret.
chilinoet

Inlägg av chilinoet »

Oj shit vad svar!

Var tydligen en liten intressant pryl :P

Den satt i en ganska stor _mycket_ gammal tv på runt 28". Hela åbäket vägde nog minst 50 kilo :P

Linda om spolen? hmm aldrig lindat en spole, tycker det verkar svårt att få de bra =/ Men det vore skoj att kunna få fart på den och experimentera lite =)

Vad kan det vara för drivspänning på primären? Hur kan jag lista ut vilka trådar som ska användas?

Kul att det blev lite diskussion =)

Åker 1 vecka på semester nu och åker lite skidor så håll till godo!

Tack JimmyAndersson för att du la upp bilderna. Min ubuntu filserver ligger nere pga. ombyggnad och hade lite bråttom så la upp filerna på första bästa sida :P Orkade inte minska bilderna heller...alla har väll bredband nu mer? ;)
Skriv svar