Vad är detta för transformator? (bilder)
- prototypen
Glödströmmen kommer från lindningen (den svarta tråden) runt kärnan. Ska ge ca 1,2 volt. Sedan så var anodspänningen till bildrörer ca 16 kV.Oblivion skrev:Det är en flybacktrafo till en tv, det är en HF trafo så den går inte på 230v
röret är en högspänningsdiod för att likrikta växelspänningen från trafon
Ett ganska vanligt rör i tv apparater, kräver glödspänning för att fungera
Prototypen
det är ganska lätt att utesluta en färgtv till denna trafon, då det inte finns någon spänningsdubblare efter trafon, det är en trafo till en svartvit tv. så 16kv är en ganska bra gissning
den fungerar nog aldedes utmärkt skulle jag tro, bygg en fin drivkrets å lina om primären så har du en fin trafo till småexperiment sedan, den primären som ligger på nu verkar ha en massa avtappningar å skit som du inte har någon nytta av, röret kan ju sitta kvar så har du möjlighet till å få ut DC oxå, fast 0,8mA kommer man inte långt på
AC-flybacks växer inte på träd nuförtiden
den fungerar nog aldedes utmärkt skulle jag tro, bygg en fin drivkrets å lina om primären så har du en fin trafo till småexperiment sedan, den primären som ligger på nu verkar ha en massa avtappningar å skit som du inte har någon nytta av, röret kan ju sitta kvar så har du möjlighet till å få ut DC oxå, fast 0,8mA kommer man inte långt på

AC-flybacks växer inte på träd nuförtiden

- Mizzarrogh
Första generationen färg-TV hade väldigt primitiv teknik. Högspänningen likriktades med DY500 och för att stabilisera strömmen fanns det ett PD500 som jag har för mig var en triod. Den fungerade som shuntregulator och såg till att högspänningen belastades lika mycket hela tiden. Det röret var nog det största som, bortsett från bildrör, har funnits i hemelektronik någon gång.
Det var helt klart en röntgenfara och allt satt inbyggt i en plåtbur. Någon TV vill jag minnas hade problem just med röntgen, dn var dåligt skärmad nedåt så satt man nära kunde man exponeras. Kommer inte ihåg vilket märke det var.
Det var helt klart en röntgenfara och allt satt inbyggt i en plåtbur. Någon TV vill jag minnas hade problem just med röntgen, dn var dåligt skärmad nedåt så satt man nära kunde man exponeras. Kommer inte ihåg vilket märke det var.
Oj shit vad svar!
Var tydligen en liten intressant pryl
Den satt i en ganska stor _mycket_ gammal tv på runt 28". Hela åbäket vägde nog minst 50 kilo
Linda om spolen? hmm aldrig lindat en spole, tycker det verkar svårt att få de bra =/ Men det vore skoj att kunna få fart på den och experimentera lite =)
Vad kan det vara för drivspänning på primären? Hur kan jag lista ut vilka trådar som ska användas?
Kul att det blev lite diskussion =)
Åker 1 vecka på semester nu och åker lite skidor så håll till godo!
Tack JimmyAndersson för att du la upp bilderna. Min ubuntu filserver ligger nere pga. ombyggnad och hade lite bråttom så la upp filerna på första bästa sida
Orkade inte minska bilderna heller...alla har väll bredband nu mer? 
Var tydligen en liten intressant pryl

Den satt i en ganska stor _mycket_ gammal tv på runt 28". Hela åbäket vägde nog minst 50 kilo

Linda om spolen? hmm aldrig lindat en spole, tycker det verkar svårt att få de bra =/ Men det vore skoj att kunna få fart på den och experimentera lite =)
Vad kan det vara för drivspänning på primären? Hur kan jag lista ut vilka trådar som ska användas?
Kul att det blev lite diskussion =)
Åker 1 vecka på semester nu och åker lite skidor så håll till godo!
Tack JimmyAndersson för att du la upp bilderna. Min ubuntu filserver ligger nere pga. ombyggnad och hade lite bråttom så la upp filerna på första bästa sida