Hjläp med val av mikrokontroller / PLC!

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
SkogsTrollet

Hjläp med val av mikrokontroller / PLC!

Inlägg av SkogsTrollet »

Hej!

Jag håller på med ett projekt som involverar en mikroprocessor. Jag har inte kommit till det stadiet att jag valt en ännu, men jag försöker leta upp vilka som kan vara lämpliga för jobbet och om det finns några färdiga enheter som kan fungera.

Mikroprocessorn kommer slutligen att befinna sig i industriell miljö (tänk volvo, scania, abb etc etc), så det är viktigt att den tål allt som följer utav denna miljö. Vidare så kommer den troligtvis att vara igång dygnet runt och endast stängas av vid underhåll eller industrisemester.

Det jag tror att jag behöver är en väldigt kompakt PLC enhet, typ Stamp PLC eller något i den stilen. Minimikraven på in/utgångar är 2 analoga ingångar och 1 analog utgång (helst 0-10V), samt några digitala in/ut (kanske 3-6 vardera).

Vad jag förstått så har Stamp PLC inga analoga utgångar, men finns det något sätt att via PWM skapa sig en analog utgång på Stamp PLCn? Jag har sett att man på Javelin Stamp kan använda sig av PWM samt ett par komponenter för att få en analog utgång, men då får man bara 0-5V. Går detta att applicera på Stamp PLC? Iofs vill jag ha 0-10V, så jag kanske måste använda en annan enhet?

Är det någon som har en aning om vad jag kan använda? Är jag ute och cyklar? Jag vill påpeka att jag inte har någon tidigare vana av mikroprocessorer, men däremot har jag programmerat en del, samt "programmerat" PLC med Ladder diagram :).

Snälla, hjälp en vilsen själ att hitta rätt prylar!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att göra en enhet som tål detta miljö är inte så svårt men inte det lättaste heller.

En bra lösning för dig kan vara en SioX S12 från Telefrang, där har du en tålig enhet, 0-10V analog ut osv.

Nu beror det mycket på hur många enheter som du ska göra, är det en enda är det inte lönt att knåpa ihop något eget men är det 100 st eller mer är det definitivt värd att jobba med själv.

Jag hade nog "skruvat ihop" en PIC (beroende på programstorlek) med en liten förstärkare (0-10V ut) och helt enkelt gjort en PLC-liknande enhet som jag sedan hade programmerat, detta såklart under förutsättning att det behövs tillverkas ett antal.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Håller med med Icecap, en av de mest avgörande faktorerna är *antalet* !
Men ändå så talar mycket för något färdigt PLC system.
Där fär man allt färdigt, inkappsling, anpassningar, utvecklingsverktyg o.s.v.
Det vill till väldigt stora antal för att kunna konkurrera med dessa med en
helt egen konstruktion. D.v.s *om* man inte har något väldigt specifikt
krav som enbart kan fixas i "egen" programvara.

Väg även in service, support och garantier.

"Stamp PLC", har det något att göra med de Stamp som bygger på en PIC ?
74

Inlägg av 74 »

kolla på http://www.mikroe.com/en/tools/picplc16/,
PLC hårdvara baserat på en PIC.
SkogsTrollet

Inlägg av SkogsTrollet »

Tack ska du ha för svaret!
edit: Oj vad mycket svar det kom in helt plötsligt, medan jag skrev! Tack ska ni ha!

Jag pratade just med de på Telefrang och de var mycket trevliga och tillmötesgående.

Att knåpa ihop en egen enhet är nog inte så bra för min del, då jag saknar kunskapen att göra det och än mindre, saknar tiden!

Nu ligger det väl på ett hundratal enheter/år om detta leder någon vart, men jag antar att man kan få mängdrabatt. :) Hur som helst, det mest aktuella just nu är endast en enhet, för prototypbygge.
Senast redigerad av SkogsTrollet 23 mars 2007, 11:20:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Länk till Stamp PLC

Till detta ska man lägga ett STAMP-modul.....

Segt, dyrt....
Skriv svar