Temperaturmätning med PT100 ?.
Temperaturmätning med PT100 ?.
Jag har letat en hel del efter ritningar för temperaturmätning med PT100 givare, men stöter ständigt på strömslinge kretsar (4-20mA). Varför har man valt en just en sådan standard.?
Jag hade helst velat ha en krets som linjäriserar & omvandlar temperaturen till t.e.x 0-5V så man kan mäta den direkt med en A/D-omvandlare. Någon som vet om det finns en färdig sådan krets, borde det göra tycker man eftersom PT100 givarna är så vanliga.
Jag hade helst velat ha en krets som linjäriserar & omvandlar temperaturen till t.e.x 0-5V så man kan mäta den direkt med en A/D-omvandlare. Någon som vet om det finns en färdig sådan krets, borde det göra tycker man eftersom PT100 givarna är så vanliga.
Re: Temperaturmätning med PT100 ?.
Med strömslinga istället för spänningssignal behöver man inte ta hänsyn till spänningsfall i ledningar av olika längd. Därför har man valt 4-20 mA.Fagge skrev:Jag har letat en hel del efter ritningar för temperaturmätning med PT100 givare, men stöter ständigt på strömslinge kretsar (4-20mA). Varför har man valt en just en sådan standard.?
Mvh
Nisse
-
Den här ger en liten uda lösning, vet ej om du kan tänka dig den.
ELFA 73-088-36
Annars är nog whetstone brygga och op det bästa. Förstår inte hur du kan tycka det blir olinjärt. Mikrocontroller med linjariseringstabell och pwm på utgången blir nästa steg.
Nisse: Resistansändring i pt100 eller ledning är omöjlig att skilja på. Dessutom är strömslingan överlägsen ur störningssynpunkt.
ELFA 73-088-36
Annars är nog whetstone brygga och op det bästa. Förstår inte hur du kan tycka det blir olinjärt. Mikrocontroller med linjariseringstabell och pwm på utgången blir nästa steg.
Nisse: Resistansändring i pt100 eller ledning är omöjlig att skilja på. Dessutom är strömslingan överlägsen ur störningssynpunkt.
hm, inte denna då den är på jobbet som reservdel till en sak , annars hadde jag behövt ha något liknande själv
såg på den att den var tillverkad 46/92 så det är ett tag sedan
ska snoka runt i skrothögarna om det inte fins några andra pt100 med omvandlare på liggandes i skrothögen, tror inte men det kan vara värt att kolla

såg på den att den var tillverkad 46/92 så det är ett tag sedan
ska snoka runt i skrothögarna om det inte fins några andra pt100 med omvandlare på liggandes i skrothögen, tror inte men det kan vara värt att kolla