Andra bilden uppefrån ser riktigt ScienceFiction-aktig ut! Snyggt jobbat!
Mullemeck, varje gång jag tittar till den här tråden så ökar lusten att bygga en Ledsnurra med ett snäpp. Snart sitter man väl där och pular med en egen...
Måste erkänna att jag har gått in i planeringsstadiet, har lite svårt att släppa tanken på en egen snurra. :-) Håller precis på och kollar in olika lysdioder mm från Elfa.
Ytmonterade RGB vore mums, men ack så dyrt. Man kanske skulle leta upp den där singapore-baserade (?) sidan där dom säljer biliga lysdioder.
Måste också läsa igenom hela tråden igen för att se vart du hade bekymmer.
har redan själv också börjat få planer på en ny snurra med RGB dioder, dock tillåter inte min budget det just nu. Men om du hittar billiga ytmonterade RGB dioder nånstans så kan jag tänka mig att vara med på en lite större beställning och spara lite frakt kanske.
problemet skulle vara att få alla dioder så tätt så att deras lyse smälter samman.
på färdiga rgb-dioder sitter ju alla tre "ljuscellerna" väldigt nära varandra.
om man skulle sätta de efter varandra kommer det nog krävas en hel bunke kodning för att få så att alla dioder tänds i rätt ordning på exakt samma ställen. Så att de som sitter sist tänds först osv. Skulle kunna funka men ganska jobbigt.
mullemeck skrev:problemet skulle vara att få alla dioder så tätt så att deras lyse smälter samman.
på färdiga rgb-dioder sitter ju alla tre "ljuscellerna" väldigt nära varandra.
om man skulle sätta de efter varandra kommer det nog krävas en hel bunke kodning för att få så att alla dioder tänds i rätt ordning på exakt samma ställen. Så att de som sitter sist tänds först osv. Skulle kunna funka men ganska jobbigt.
Jag menar att dom ska sitta efter varandra. Varje rad på en port på processorn och sedan är det ju bara flytta efter i mjukvaran. Om man hade tre röda rader (bara som exempel, för att tex få högre ljusstyrka eller något) så skulle man ju bara flytta efter byten, den första raden visar en byte, den andra raden visar vad den första raden visade förra steget och den tredje vad den andra raden visade förra steget. Så kan man ju göra med tre olika färger också, bara att varje steg blir 3byte istället för 1 (eller hur många byte man nu har per rad). Förstår du hur jag menar, eller har jag missat något?
Jag har planer på att bygga en RGB-snurra, får se om jag hinner nån gång...
Min tanke var att bygga den med tre ekrar (symmetriskt). Varje eker har lydioder i en färg och bilden är 120 grader bred (max). Alltså en färg sveper förbi åt gången...
En fördel är att det blir snyggt och balanserat, en annan att man bara behöver driva en omgång LEDs åt gången (så det går inte åt så många pinnar). Hur bra det skulle fungera i praktiken vet jag dock inte.
Ett problem med RGB-lyse är ju att få det balanserat i ljusstyrka. Ögat är som bekant inte lika känslig för alla våglängder och lysdioder lyser olika starkt för olika färger. Det krävs en del experimentering för att få de tre färgerna att lysa lika starkt (upplevd styrka). Sedan stryper man iofs ganska lätt via strömbegränsande resistorer eller lite coolare: PWM.
jo melker det skulle kunna funka, om man ser till så man sätter dioderna exakt en pixel ifrån varandra typ. Få nog bli så man får göra om man inte ska bli ruinerad av kostnaderna, sen har du rätt i att det ju blir lättare att styra de om man endast behöver lysa med en rad åt gången..