UV-låda med lysdioder, våglängd?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

UV-låda med lysdioder, våglängd?

Inlägg av Gorgus »

Funderar på att bygga en mindre UV-låda för kretskortstillverkning men undrar över våglängden på ljuset.

Vad är den ultimata våglängden att använda? 395-400 nM?
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Någon vänlig själ här på forumet informerade mig om att det Elfa nämner 350-370 nm som optimal våglängd. Se http://www.elfa.se/se/fakta.pdf , sid 18.

Själv har jag beställt ett gäng 5mm leds, 385nm med 50 graders spridning från litepol.se . Tycker det borde fungera det med.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Häftig idé!

Men räcker effekten? Hur många lysdioder behöver du per yta kretskort? Har inte räknat på det själv...
Användarvisningsbild
RRacer

Inlägg av RRacer »

Jag har oxå tänkt göra en UVLED-låda, men har inte hittat LEDar till rätt pris.
Varför kostar vissa 20 spänn styck medan andra ligger under 3?

Earendil:
AoE hade drygt 20 mm mellan varje 20° LED. Där fanns också ett diagram som visade vilket avstånd som behövdes mellan LED och laminat.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

RRacer, vet inte riktigt varför priset skiljer så mycket men kolla på styrkan kontra spridningsvinkeln.

Framförallt skulle jag tro att våglängden på ljuset kan skilja sig. En del sk UV-leddar ligger ganska långt ifrån den våglängd som normalt klassas som UV. De är alltså i själva verket mer blå and UV.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Här är förresten lite inspiration;

http://radikaldesig.blogspot.com/2006/1 ... -leds.html
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den var ju så snygg att även HSB kan godta att den står framme. :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, 370 står det ofta på databladen för fotoresisten, men allt mellan 395 och 350 fungerar bra - troligen något kortare exponeringstid om man ligger på 370 gentemot 395.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Hepp! Jag har äntligen fått igång mitt UV-box-bygge. (Jodå, ännu en UV-box...). Startar en egen tråd för bygget när det börjar bli klart så jag inte kapar din tråd, Gorgus :D

Var på väg att använda 5mm UV-leds, men kom på att jag köpte en 3W Cree XLamp 7090 UUV i ett gruppköp på Candlepower Forums för ett bra tag sedan.

Den stora spridningsvinkeln gör att ljuset fyller hela min UV-låda, så jag tror faktiskt det kommer att räcka med denna enda lysdiod. Understryker dock att min låda är av mindre format, precis som den i inspirationslänken tidigare. Min låda mäter 17x11x10 cm.

Den har en våglängd på 390-410 nm, vilket kanske är lite högt, men jag gör ett försök så får vi se.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det fungerar nog bra - kolla på databladet då ofta LED påverkas i våglängd av temperaturen. Har den kortast våglängd kall (vanligast) så försök hålla dioden så sval som möjligt för bästa effekt.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag hittade dessa UV - "superflux" på Ebay. Kanske kan dom vara något.
Många LED har ju 20-30graders spridning men dessa har 140grader. Dvs mycket mer ljus.
http://cgi.ebay.co.uk/New-50X-Super-flu ... dZViewItem
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kanske lite onödigt att fortsätta på denna gamla tråd men jag tycker det är lite underligt att dom inte skriver ut deras våglängd. Att bara skriva UV som emitterande ljus hade absolut inte räckt för mig om jag skulle köpt ett antal då jag faktiskt sett vissa som tom definierat 460nm som UV som ju dock är blått..
Skriv svar