UV-låda med lysdioder, våglängd?
UV-låda med lysdioder, våglängd?
Funderar på att bygga en mindre UV-låda för kretskortstillverkning men undrar över våglängden på ljuset.
Vad är den ultimata våglängden att använda? 395-400 nM?
Vad är den ultimata våglängden att använda? 395-400 nM?
Någon vänlig själ här på forumet informerade mig om att det Elfa nämner 350-370 nm som optimal våglängd. Se http://www.elfa.se/se/fakta.pdf , sid 18.
Själv har jag beställt ett gäng 5mm leds, 385nm med 50 graders spridning från litepol.se . Tycker det borde fungera det med.
Själv har jag beställt ett gäng 5mm leds, 385nm med 50 graders spridning från litepol.se . Tycker det borde fungera det med.
RRacer, vet inte riktigt varför priset skiljer så mycket men kolla på styrkan kontra spridningsvinkeln.
Framförallt skulle jag tro att våglängden på ljuset kan skilja sig. En del sk UV-leddar ligger ganska långt ifrån den våglängd som normalt klassas som UV. De är alltså i själva verket mer blå and UV.
Framförallt skulle jag tro att våglängden på ljuset kan skilja sig. En del sk UV-leddar ligger ganska långt ifrån den våglängd som normalt klassas som UV. De är alltså i själva verket mer blå and UV.
Hepp! Jag har äntligen fått igång mitt UV-box-bygge. (Jodå, ännu en UV-box...). Startar en egen tråd för bygget när det börjar bli klart så jag inte kapar din tråd, Gorgus 
Var på väg att använda 5mm UV-leds, men kom på att jag köpte en 3W Cree XLamp 7090 UUV i ett gruppköp på Candlepower Forums för ett bra tag sedan.
Den stora spridningsvinkeln gör att ljuset fyller hela min UV-låda, så jag tror faktiskt det kommer att räcka med denna enda lysdiod. Understryker dock att min låda är av mindre format, precis som den i inspirationslänken tidigare. Min låda mäter 17x11x10 cm.
Den har en våglängd på 390-410 nm, vilket kanske är lite högt, men jag gör ett försök så får vi se.

Var på väg att använda 5mm UV-leds, men kom på att jag köpte en 3W Cree XLamp 7090 UUV i ett gruppköp på Candlepower Forums för ett bra tag sedan.
Den stora spridningsvinkeln gör att ljuset fyller hela min UV-låda, så jag tror faktiskt det kommer att räcka med denna enda lysdiod. Understryker dock att min låda är av mindre format, precis som den i inspirationslänken tidigare. Min låda mäter 17x11x10 cm.
Den har en våglängd på 390-410 nm, vilket kanske är lite högt, men jag gör ett försök så får vi se.
Jag hittade dessa UV - "superflux" på Ebay. Kanske kan dom vara något.
Många LED har ju 20-30graders spridning men dessa har 140grader. Dvs mycket mer ljus.
http://cgi.ebay.co.uk/New-50X-Super-flu ... dZViewItem
Många LED har ju 20-30graders spridning men dessa har 140grader. Dvs mycket mer ljus.
http://cgi.ebay.co.uk/New-50X-Super-flu ... dZViewItem
Kanske lite onödigt att fortsätta på denna gamla tråd men jag tycker det är lite underligt att dom inte skriver ut deras våglängd. Att bara skriva UV som emitterande ljus hade absolut inte räckt för mig om jag skulle köpt ett antal då jag faktiskt sett vissa som tom definierat 460nm som UV som ju dock är blått..