Du menar att du är rädd att stänga av din PC(/whatever) då den sannolikt går sönder av det?
Går de sönder av det finns det en grundläggande problem som sannolikt får det att dö än snabbare MED ström på kontinuerligt.
Jag ser ingen anledning till att skippa spänningsregulatorn men å andra sidan kan den väl kvitta om alla komponenter likaväl kan jobba inom det spänningsområde som kan finnas.
Sedan kan du ju fundera på om du verkligen behöver att göra en mätning varje minut, du kanske ska ha den varannat?
Om du väljer en PIC med nW-teknologi och verkligen strypar så långt det går kan du sannolikt skippa den externa timern och ändå ligga bra till.
Det är inte så svårt som du verkar vilja göra det och det kommer inte att explodera i ett rökmoln bara för att man stänger av det!
Jag ska gärna designa kretsloppet åt dig men då blir det med betalning. Microchip har en hel del AN som omhandlar strömsparande.
Överföringshastigheter
Ska kolla på vilka PICar som jobbar med nW-teknologi.
Kom på att man skulle kunna mata RF-modulen från PICen så slipper man någon extra transistor och kan enkelt styra om den ska vara på eller av.
På så vis kan jag även använda mig av RF-modem eftersom jag får bort strömåtgången när den inte ska sända eller lyssna.
Vilket spänningsområde håller sig ett vanligt alkaliskt R6 batteri större delen av tiden?
Kom på att man skulle kunna mata RF-modulen från PICen så slipper man någon extra transistor och kan enkelt styra om den ska vara på eller av.
På så vis kan jag även använda mig av RF-modem eftersom jag får bort strömåtgången när den inte ska sända eller lyssna.
Vilket spänningsområde håller sig ett vanligt alkaliskt R6 batteri större delen av tiden?