Led's i kläder.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har också testat, är dock ingen "rejvare" utan testade saker för en modevisning...hehe

Jag tog en drossel från en gammal radio och lindade upp, det fanns säkert 50 meter av en jäkligt tunn och flexibel lackad koppartråd som jag sedan sydde i med vanlig nål. Jag använde ytmonterade lysdioder som jag hade i gömmorna. Dock var dom inte så ljusstarka så jag fick ta och slakta en mobiltelefon för att få några riktigt starka vita.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Funkis: Haha minst sagt men det är nästan lite overkill.

dar303: Genialiskt, leta skrot nästa.

Mitt är mer tänkt i vägarna runt detaljer eller så, inte allt för bra på design tyvärr så får plåga nån tjejpolare över mönster detaljer eller så :p
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Sen kan du ju testa EL-film och EL-tråd (EL = Electro Luminicent tror jag) om du vill få större ytor att lysa. Datorkids använder det för att modda datorer mm. Det krävs en liten step-upomvandlare och de kan dra lite ström men ett LiPo batteri till modellflyg eller liknande borde funka om man vill ha liten storlek och låg vikt.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Iderna bara strömmar in, detta kan bli ett riktigt kul projekt, pga sjukdom så kunde jag inte införhandla komponenterna och jobbar samtliga dagar denna vecka så får bli att plugga asembler så länge tills sakerna kommer på posten istället.

dar303: Hmm intressant, ska spana lite på det tror jag men det får nog bli steg nr 4+.

funkis: Hmm lite overkill men det är ett logiskt steg in i framtiden, detta projektär lite mer åt stilen "low-cost doo it you self".

Tankar har gått fram och tillbaka och hittils har jag följande saker som ska genomföras så snart som möjligt.

1. Testa diverse tråd alternativ och sätt att sy in dom i kläder.
2. Testa leds osv för bästa resultat.
3. Koppling och om det behövs tillverkning av krets kort.
4. Vidare utveckla.

:wink:

Edit: Missade en post
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Idealet vore ju en tunn flätad kabel med flexibel "lack". Hurdan är Litztråd för sånt här tro? Fast även om den är flexibel nog så är den väl helt överdjävlig att löda på, har jag för mig?

Arvid
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Att generera bilder i kläder är hitech inom det militära.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om du ringer en firma som trycker tröjor, så kan du köpa "icke tryckta" tröjor i olika kvalite billigt, finns med superbilligt tunt tyg (15kr) och dyrare med tjockt tyg (100kr).

Om du tar en med tjockt tyg med LED:s på och en supertunn ovanpå så kan det ju vara bra för att dölja alla kablar och minska saker som skaver mot huden. Den supertunna funkar som "mattskiva" med lysdioder bakom.

-Dels kan det vara snyggt med en t-shirt som växlar färg i RGB, men det är jobbigar med olika slingor. Dels så kan man köpa färdiga RGB-LED:s som växlar automatisk, lite "flower power".

-Dels skulle det vara snyggt med två VU-staplar, dock ganska jobbig.
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Måste säga att det var den monterings iden var genialisk.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

korp skrev:$tiff, vilka smd-led:ar använder du?
Jag använde faktiskt inte ytmonterade lysdioder i mössan. Det blev något i [url=http://www.dotlight.de/shop/product_inf ... cts_id/340]den här[7url] stilen. Med lite välplacerad vadd och tyg så känns inte benen så mycket (kapade naturligtvis).
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Om man är lat kan ju detta vara något, finns säkert billigare på Ebay.

http://www.dotlight.de/shop/product_inf ... cts_id/795
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

netrunner: dom där var inte helt fel, iof så finns det grymt mycket olika ledstrips att få tag på men dom där "färdig" klistrade har jag inte sett förut..
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

För nåt år sedan samplade jag en optisk panel från ett företag som jag tyvärr glömt namnet på :(

Iallafall bestod den av optiska fibrer som var flätade till ett sorts "tyg". Sen kopplade man in en vanlig 3mm diod i en hållare på ena kortsidan, så lyste hela panelen jämnt och fint :) Tror den var avsedd att användas som bakgrundsbelysning till LCD-displayer då EL-film inte är ljus nog.

Edit: Lumitex... så var det :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

OMG!!!

Nu vill jag inte låssasom att jag äns har tänkt tanken på LED:s i kläderna. Shit, jag kommer att ha mardrömmar i veckor...

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Light_dress.jpg
Skriv svar