Led's i kläder.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Landrash

Led's i kläder.

Inlägg av Landrash »

God kväll/dag/natt eller annat valfritt alternativ ;)

Efter en del klubbande till diverse skön musik och uv ljus så vart jag sugen på att göra nånting annorlunda med mina kläder och har börjat exprimentera med att fästa lite led'ar i kläderna men har inte lyckat få det att bli snyggt/bekvämt för att vara nöjd med det.

Fick nygligen förslag att använda ytmonterade led'ar som fäst med lim på kläderna och ansluts med "ledande sytråd". Här fastnade jag tyvärr för jag kan helt enkelt inte lista ut vad som kan menas med det.

Någon som har nån erfarenhet av liknade "tråd".

Problem 2 jag jobbar med är att skapa en krets för att få dom att blinka och för att minimera mängden material så funderar jag på en pic typ 16f628 eller liknande för att driva så många som möjligt. Funderingar alternativ eller förbättringar skulle uppskattas.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

visst funkar det med ytmonterade lysdioder och tunn kabel, troligen kommer du dock slita loss något så fort du kommer emot något,

det finns ju glow wire, går att tråckla in i kläder

vanliga 3mm lysdioder finn ordentligt ljusstarka och om du gör en tröa av två tröjor där du gör allt på insidan av den yttersta och sedan limmar fast en annan tröja inne för att slippa känna kablarna så kan det ju funka

eller gör du kretskort i 0.2mm laminat och limmar på, med rätt design på kortet så blir det ganska flexibelt

men om du verkligen vill ha det häftigt så skaffa massa små fotoblixtar och montera oisolerat på insidan av tröjan och sedan så blir det verkligen elekrisk dans :lol: :lol: :twisted: :wink:
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Philips hade ju utvecklat något liknande men kommer inte ihåg vad det hette just nu...
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

lumalive

googla det så ska du se att du hittar det...
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

själva tanken var att göra det själv som ett litet projekt , tanken med ett eget kretskort är lovande men vet inte riktigt om jag skulle överleva ett par timmar på ett dansgolv med två tröjor på mig 8)

Första objektet för "moddning" blir ett par vanliga trännings byxor i nylon, super lim och lim pistol fäster väldigt bra.

Lutar åt en ytmonterad led från elfa. Planerar att köpa ett par på måndag och testa och exprimentera med.

Letar för tillfället efter "tråd" som kan fungera, flesta kläddes plagg som jag har i denna kategori har väldigt stadiga detaljer som utan problem tråden kan döljas i.

Nån som har ett förslag på en minimal (i storlek) blink krets?
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Det finns ju lysdioder som blinkar av sig själva, om du kopplar en sån i serie med alla de andra så blinkar allihopa. Om den nu klarar att driva alla vls.
Annars kan du ju slakta en cykel-LED-akterlanterna. Brukar ofta vara tre eller fem lysdioder i såna, då kan du ju göra tre eller fem "slingor" med dioder i plagget, så att de blinkar i olika "mönster"..

edit: stavning
Senast redigerad av maxxflow 10 mars 2007, 23:35:45, redigerad totalt 2 gånger.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> "ledande sytråd"

Guldtråd ?
Så får du snygga sömmar på samma gång... :-)
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Testade med en snäppet tunnare ledare men att göra stygn var näst intill omöjligt då den inte riktigt är alltför flexibel, lutar åt vanlig koppartråd förtillfället.

Lyckas detta så kommer det snart en projekt tråd 8)
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Lackisolerad koppartråd 0,05 - 2,00 mm
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 178285.htm
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

haha =) Redan beställt samma ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Där jag kommer från säger vi klubba om att göra nummer två på dass...
Vi skrattar gott när de snackar om inneklubbar på radio Stockholm "för er som gillar att gå ut och klubba" :D

Ska vi gå ut och klubba?
Nej tack, jag gör det helst själv, inne. ;)
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Råkar vara 08:a :p
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag har gjort en mössa med ett dussin RGB-LED i, och jag kan bara säga att du är på helt rätt väg, Landrash. Jag körde med en AVR Tiny2313, vilket är ganska mycket motsvarigheten till PIC 16F628.

Ytmonterade LED är perfekta här, le lyser minst lika bra som "vanliga" hålmonterade och är lättare att hitta med bred spridningsvinkel. Dessutom är de inte mycket större än vad de behöver. Vill du ha det riktigt minimalistiskt så gå ner till storlek 0603 :wink:
Lackisolerad tråd bör fungera bra, men du måste använda tyget i tröjan som "stomme" så att inte trådarna rycks av bara för att du strecker på dig eller springer i i något.

Lycka till! :tumupp:
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Tackar bra råd =D Underbar sida btw du har.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

$tiff, vilka smd-led:ar använder du?
Skriv svar