Hemmabyggd funktionsgenerator utöver det vanliga.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Hemmabyggd funktionsgenerator utöver det vanliga.

Inlägg av chille »

Jag har länge svurit över att det inte finns någon vettig signalgenerator som en vanlig dödlig person har råd med. Och det är ju ändå rätt bökigt att bygga en själv.

Så nu funderar jag på om man ska få tummen ur och bygga sig en egen. Tanken var att det säkert finns många här som är väldigt kunniga inom RF och liknande som säkert skulle kunna hjälpa till. Om man skulle göra en modulär design och låta varje person göra en egen del skulle det ju ändå inte vara så bökigt att designa en schysst signalgenerator.

Kraven jag skulle vilja ha är iaf:
* Modulär design, möjlighet att byta/uppgradera moduler i efterhand
* Ca 0Hz - 300MHz
* Olika moduleringar, typ FM, AM, PSK, PWM osv.
* Möjlighet att ha flera utgångsmoduler för att generera flera signaler
* Någon form av input-modul som tar in LF-signaler att modulera HF-signalen med
* DDS-baserad, med någon bra chip så man kan göra egna vågformer. Kanske en AD9852?
* PC-interface för styrning och automatiserad mätning. Kanske skriva en drivrutin för LabVIEW?
* Design likt Tektronix' nya skapelser. Framifrån, Från sidan

Som sagt, om man skulle dela upp det så tror jag inte det skulle bli så jobbigt. Man skulle ju kunna dela in det såhär och låta en person ta en uppgift.

Prislappen jag räknar med är väl kanske 2000-3000kr beroende på hur seriöst chassi man vill ha.

* DDS-kort
Är nog en ganska enkel del. Bara typ cut 'n paste från databladet, och kanske lägga till någon förstärkare så man kan driva lite last. Någon RF-intersserad person borde grejja det här lätt.

* Moderkort
Skulle ju kunna bestå av lite SDRAM och en ARM9 körandes Linux med RealTime-tillägg till kärnan. Också rätt mycket cut 'n paste. Dock rätt avancerat. Den här delen skulle jag kunna tänka att göra. Fördelen med att köra Linux är att folk skulle kunna skriva sina egna program för att styra den. En annan fördel är att man då utan problem kan lägga till typ USB. Ethernet med mera. Hur nice vore det inte att generera signaler på distans via Ethernet till exempel?

* Användarinterface & display
Användarinterfacet är ju inga problem att tillverka, så länge man vet hur det ska se ut. Dock är det inte säkert det behövs något emellan själva displayen och ARM:en egentligen. Så i princip är det ju bara en liten AVR/PIC och lite knappar/rattar. Det kan ju vem som helst fixa, nästan.

* Chassi & Nätdel
Lite småknepig med ändå lätt del. Gäller att ha tålamod och ork att hitta ett bra chassi, och även ha lite känsla för design. En schysst nätdel skulle man ju egentligen kunna köpa en färdig typ laptop-adapter och bygga in. Sen bara se till att ha _ordentlig_ stabilisering utanför.

* PC-mjukvara
Här får man slänga ihop något skit som fungerar både i Linux, *BSD, OS X, Windows med mera. Självklart open source. Sen kommer det nog sköta sig själv. 8)

Så vad säger ni, finns det något intresse att hjälpa till? Skulle ju även vara bra med folk som kunde hjälpa till rent ekonomiskt. För det vore ju kung om vi tillsammans kunde tillverka en riktigt avancerad signalgenerator utöver det vanliga, som vi dödliga har råd med.

Sen när den är klar skulle man ju kunna ta fram en mindre serie på kanske 10-15 enheter. För jag tror nog intresse finns... 8)
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har länge varit sugen att labba med en DDS generator, jag har tom kretsar någonstans. Som vanligt stupar det på programmeringen som jag inte är särskilt förtjust i. Det vore kul om det blev ett projekt här.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

låter som ett roligt projekt, håller i skrivande stund på och lära mig skriva grafiska program i java, kanske inte snabbaste som finns men funkar under alla plattformar.

Blir det något seriöst hjälper jag gärna till med något program om du vill och jag hunnit lära mig tillräckligt.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester

Inlägg av funkis »

Jag håller jusst på med en DDS!

>* DDS-kort
>>Är nog en ganska enkel del. Bara typ cut 'n paste från databladet, och >kanske lägga till någon förstärkare så man kan driva lite last. Någon >RF-intersserad person borde grejja det här lätt.

Bara för att nån kan RF är den inte självklar och cut and paste!

Tex jag håller på att designa ett bredbandigt RF slutsteg till min
DDS och det är massa aspekter som strular till det, javisst
en enkel MOSFET, 30W RF är ganska straightforward men
vi pratar 0- 100Mhz, DC precision, programerbar amplitud,
faskohorens, distorition under 10bitar för hela bandbredden,
programerbar ofsett etc, etc.

En DDS jittrar, tex.

ARM9 är inte heller direkt cut and paste! :)

Tycker de är lite smådyra AD 's övre segment av dessa, man kunde
annars bygga en fasaccumulator i en välldigt snabb FPGA, några video minnen och en jävligt snabb DAC så får man nog en bättre DDS,
är man full i fan så byggar man accumulatorn till 56bitas bredd
för fas och frekvens.

Nu ska jag inte dra upp allt negativt utan, kör hårt, det är kul,
och det går att göra, och jag läser vad/ni du skriver i tråden vidare
med intresse.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

> Bara för att nån kan RF är den inte självklar och cut and paste!

Nä, men själva DDS-delen är ju bara cut 'n paste:a direkt från databladet. Ska man ha en förstärkare så är det klart det blir jobbigare. Frågan är ifall det behövs eller inte. Sen är det ju förståss fint med saker såsom offset osv, och då blir det ju genast jobbigare.

> ARM9 är inte heller direkt cut and paste!

Äsch, det är ju bara hitta något färdigt projekt med scheman på internet och plocka lite därifrån. Till exempel LOM-X. Ett annat alternativ som kanske nästan är ännu bättre är att ta en färdig modul med CPU, ROM & RAM färdigt. Då är ju halva designen klar typ. Till exempel skulle nog en Gumstix för $129 (930:-) göra susen. Då har man ju ändå en 400MHz processor, 64MB RAM och 16MB Flash att leka med.

Sen kan man ju alltid köra med en liten 2.7" färgdisplay för $60. Finns redan folk som meckat igång den med Gumstix. Då har man ju CPU, RAM, Flash och TFT för 1350:- 8)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

låter som något man borde ha, saknar vettiga saker mellan 2Mhz och 100Mhz

kan vara behjälplig på den analoga delen och eller lådor

som sagt något modulbaserat vore helt bra då jag redan är på g för något liknade men som ska ha lite andra funktioner för hf, förstärkare, brusgenerator, mixer o.s.v i en gemensam låda , eller ett rack där man kan skruva in rf delarnas lådor för spänningsmatning och viss kontroll
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kollade på layouten från databladet, det var 4lagers kort, inget man direkt gör hemma på stört (inte jag i varjefall) men det finns ju dom som tillverkar kort, om det är några som gör samtidigt kan man kanske komma ner i rimliga priser?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Måste man ha så kraftig cpu och bildskärm, räcker det inte att ha den kopplad till en pc?
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Jag kan inte tillföra så mycket, men är aspirant på en färdigbyggd/byggsats i alla fall.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

> det var 4lagers kort, inget man direkt gör hemma på stört

På Gumstix:en eller? Den köper man ju färdig och monterar på...

> Måste man ha så kraftig cpu och bildskärm, räcker det inte att ha den kopplad till en pc?

Självklart. Jag gillar inte saker som är beroende av en CP. 8)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Ok finns det något smidigt fritt os med gui för arm som du tänkt använda?

Edit: frågan kanske ska formuleras: vilken distribution?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Är också intresserad, vet dock inte vad jag skulle kunna hjälpa till med. Är LabVIEW något som många forumister använder sig av??
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nix till AD9852 så var det ett fyrlagerskort
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Jag vill inte låta negativ, men ifrågasätter verkligen realismen i detta projekt. Där finns en anledning till att sådana instrument kostar så mycket som de gör. Det är inte bara att sätta ihopa sakerna och tro det fungerar.

Först skall alla moduler utvecklas, sedan skall de integreras till ett system och sedan testas att de uppfyller de förväntade kraven. När så inte är fallet är det dags att konstruera om än det ena, än det andra.

Kort sagt: Vissa instrument köper man. Det bara är så. Funktionsgeneratorer, scope, multimetrar o.dyl. går inte att göra enstaka exemplar av billigare än de kan köpas om de skall motsvara liknande prestanda som de fabriksbyggda.

Spara pengar och tid till något annat. Annars blir det bara en stor besvikelse och ett stort hål i bankkontot.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

grym pratar om kretskortet till AD9852s Evaluation bord, som AD rekomenderar att man efterliknar i sin PCB-design
Skriv svar