Så nu funderar jag på om man ska få tummen ur och bygga sig en egen. Tanken var att det säkert finns många här som är väldigt kunniga inom RF och liknande som säkert skulle kunna hjälpa till. Om man skulle göra en modulär design och låta varje person göra en egen del skulle det ju ändå inte vara så bökigt att designa en schysst signalgenerator.
Kraven jag skulle vilja ha är iaf:
* Modulär design, möjlighet att byta/uppgradera moduler i efterhand
* Ca 0Hz - 300MHz
* Olika moduleringar, typ FM, AM, PSK, PWM osv.
* Möjlighet att ha flera utgångsmoduler för att generera flera signaler
* Någon form av input-modul som tar in LF-signaler att modulera HF-signalen med
* DDS-baserad, med någon bra chip så man kan göra egna vågformer. Kanske en AD9852?
* PC-interface för styrning och automatiserad mätning. Kanske skriva en drivrutin för LabVIEW?
* Design likt Tektronix' nya skapelser. Framifrån, Från sidan
Som sagt, om man skulle dela upp det så tror jag inte det skulle bli så jobbigt. Man skulle ju kunna dela in det såhär och låta en person ta en uppgift.
Prislappen jag räknar med är väl kanske 2000-3000kr beroende på hur seriöst chassi man vill ha.
* DDS-kort
Är nog en ganska enkel del. Bara typ cut 'n paste från databladet, och kanske lägga till någon förstärkare så man kan driva lite last. Någon RF-intersserad person borde grejja det här lätt.
* Moderkort
Skulle ju kunna bestå av lite SDRAM och en ARM9 körandes Linux med RealTime-tillägg till kärnan. Också rätt mycket cut 'n paste. Dock rätt avancerat. Den här delen skulle jag kunna tänka att göra. Fördelen med att köra Linux är att folk skulle kunna skriva sina egna program för att styra den. En annan fördel är att man då utan problem kan lägga till typ USB. Ethernet med mera. Hur nice vore det inte att generera signaler på distans via Ethernet till exempel?
* Användarinterface & display
Användarinterfacet är ju inga problem att tillverka, så länge man vet hur det ska se ut. Dock är det inte säkert det behövs något emellan själva displayen och ARM:en egentligen. Så i princip är det ju bara en liten AVR/PIC och lite knappar/rattar. Det kan ju vem som helst fixa, nästan.
* Chassi & Nätdel
Lite småknepig med ändå lätt del. Gäller att ha tålamod och ork att hitta ett bra chassi, och även ha lite känsla för design. En schysst nätdel skulle man ju egentligen kunna köpa en färdig typ laptop-adapter och bygga in. Sen bara se till att ha _ordentlig_ stabilisering utanför.
* PC-mjukvara
Här får man slänga ihop något skit som fungerar både i Linux, *BSD, OS X, Windows med mera. Självklart open source. Sen kommer det nog sköta sig själv.

Så vad säger ni, finns det något intresse att hjälpa till? Skulle ju även vara bra med folk som kunde hjälpa till rent ekonomiskt. För det vore ju kung om vi tillsammans kunde tillverka en riktigt avancerad signalgenerator utöver det vanliga, som vi dödliga har råd med.
Sen när den är klar skulle man ju kunna ta fram en mindre serie på kanske 10-15 enheter. För jag tror nog intresse finns...