wisp problem :(
"Vid ingången på 7805 sitter en 47uF konding vid utgången sitter en 39uF och 4,7uF, mittemellan sitter en 220uF konding"
Har Du verkligen satt 220µF mellan in- och utgång på spänningsregulatorn? Ta i så fall genast bort den. Vad har Du för råspänning? Med lite otur kan det ha blivit en transient som förstört något om Du nu haft en konding över regulatorn .
Har Du verkligen satt 220µF mellan in- och utgång på spänningsregulatorn? Ta i så fall genast bort den. Vad har Du för råspänning? Med lite otur kan det ha blivit en transient som förstört något om Du nu haft en konding över regulatorn .
Sodjan: Ojj!! Förlåt, jag tänkte inte på att versionen stog på det jag klistrade in där uppe.
Jag tog den från din hemsida, eftersom det var exakt samma medelande som jag får, min labbdator sitter i andra änden av huset och har inte internett. Och korkad som jag var så tänkte jag inte på att där står vilken version det är.
Jag vet faktiskt inte hur länge det har varit 5,6V, innan för någon veckasen när jag mätta var det nog 5,2V. Jag har testat med PICar som inte har fått så hög spänning, och picarna som har fått för hög späning funkar fortfarande med att blinka en LED (jag hadde laggt in det programet innan problemet uppkom). Jag ska mäta hur höggt VPP ligger.
Kaggen: Det är jag väldigt säker på att jag inte har, jag har kollat igenon alla program som jag har gjort, ingen av dem har intern MCLR. Jag har testat med nya o använda PICar också samma problem där. Men däremot så har jag 2st som det hände med för längesedan, dem beter sig likadant...
Marta: Nej, Så menade jag inte
ungefär 5cm från voltregulatorn, och 5cm från PICen sitter en 220uF mellan - och reglerad spänning. Råspänning? är det inspänningen i regulatorn? Där har jag ungefär 8v.
//Daniel A

Jag vet faktiskt inte hur länge det har varit 5,6V, innan för någon veckasen när jag mätta var det nog 5,2V. Jag har testat med PICar som inte har fått så hög spänning, och picarna som har fått för hög späning funkar fortfarande med att blinka en LED (jag hadde laggt in det programet innan problemet uppkom). Jag ska mäta hur höggt VPP ligger.
Kaggen: Det är jag väldigt säker på att jag inte har, jag har kollat igenon alla program som jag har gjort, ingen av dem har intern MCLR. Jag har testat med nya o använda PICar också samma problem där. Men däremot så har jag 2st som det hände med för längesedan, dem beter sig likadant...
Marta: Nej, Så menade jag inte

//Daniel A
Me råspänning så menade jag mycket riktigt spänningen som matar regulatorn. Kommer den direkt från en transformator och likriktare? I så fall är 47µF alldeles för lite att ha där. Några 1000 µF är lämpligare.
Det verkar egendomligt med avvikelserna på 7805, jag har aldrig varit med om att de fallit utanför specen. 5.6V är mycket fel. En spänning mätt med multimeter säger inte mera än att den är fel, kan Du mäta med scope så säger det även lite om vad som kan vara felet.
7805 utan rätt avkopplingar kan vara ganska svängningsbenägen. Ändrar spänningen sig om Du rör vid trådarna eller lägger på t.ex. en keramisk skivkonding på 100nF?
Har Du inget scope kanske Du har t.ex. ett par datorhögtalre med förstärkare som Du kan ansluta via en konding och lyssna på spänningen? Vissa svängningar kan då höras som brus och har Du genomslag av nätbrum så hörs det tydligt. 8V är på gränsen av vad en 7805 vill ha för att kunna reglera som den skall.
Det verkar egendomligt med avvikelserna på 7805, jag har aldrig varit med om att de fallit utanför specen. 5.6V är mycket fel. En spänning mätt med multimeter säger inte mera än att den är fel, kan Du mäta med scope så säger det även lite om vad som kan vara felet.
7805 utan rätt avkopplingar kan vara ganska svängningsbenägen. Ändrar spänningen sig om Du rör vid trådarna eller lägger på t.ex. en keramisk skivkonding på 100nF?
Har Du inget scope kanske Du har t.ex. ett par datorhögtalre med förstärkare som Du kan ansluta via en konding och lyssna på spänningen? Vissa svängningar kan då höras som brus och har Du genomslag av nätbrum så hörs det tydligt. 8V är på gränsen av vad en 7805 vill ha för att kunna reglera som den skall.
> Förlåt, jag tänkte inte på att versionen stog på det jag klistrade in där uppe.

OK, det förklarar att det blev lite goddag, yxskaft...
Sen håller jag med Marta, *något* är inte som det ska med matningen...
För att ta ett exempel från i höstas (tor jag det var) med en annan användare
av Wisp628. I det fallet hade han en trafo med en likriktarbrygga samt en
(för liten) glättningselektrolyt. Normalt låg spänningen fint vid 5 V, men när
Vpp las på MCLR och processorn gick över i programmeringsläge steg
strömförbrukningen brant (helt normalt !) och den lilla glättningskondingen
orkade inte längre hålla 5V (eller igentligen inspännigen till en 7805) uppe.
Så 5V'en började svänga och allt la naturligtsvis av.
När Vpp läggs på MCLR så startar en intern spänningspump i processorn
som ger spänningen för programmeringen av Flash minnet. Det är alltså
inte Vpp i sig som används för programmeringen, den är bara en "signal"
till den interna programmeringslogiken att starta upp.
När den interna spänningspumpen startar ökar strömförbrukningen, och
om matningen är risig så kan det vara droppen som får det att lägga av.

OK, det förklarar att det blev lite goddag, yxskaft...

Sen håller jag med Marta, *något* är inte som det ska med matningen...
För att ta ett exempel från i höstas (tor jag det var) med en annan användare
av Wisp628. I det fallet hade han en trafo med en likriktarbrygga samt en
(för liten) glättningselektrolyt. Normalt låg spänningen fint vid 5 V, men när
Vpp las på MCLR och processorn gick över i programmeringsläge steg
strömförbrukningen brant (helt normalt !) och den lilla glättningskondingen
orkade inte längre hålla 5V (eller igentligen inspännigen till en 7805) uppe.
Så 5V'en började svänga och allt la naturligtsvis av.
När Vpp läggs på MCLR så startar en intern spänningspump i processorn
som ger spänningen för programmeringen av Flash minnet. Det är alltså
inte Vpp i sig som används för programmeringen, den är bara en "signal"
till den interna programmeringslogiken att starta upp.
När den interna spänningspumpen startar ökar strömförbrukningen, och
om matningen är risig så kan det vara droppen som får det att lägga av.
Jag kör det från ett labbagregat, jag får väll sätta en störe konding innan regulatorn.
och jag kör på ca. 10V
//Daniel A
Spänningsregulatorer 78-serien, ISOWATT220
Fast positiv spänningsregulator
Fabr ST Microelectronics
Kortslutningssäker och överströmsskyddad spänningsregulator i ISOWATT220-kapsel, som är en helt isolerad TO220.
Max inspänning: +35 V
och jag kör på ca. 10V

//Daniel A
Det sitter ett fast (Oreglerbart) överströms skydd på 2Amp, så det kan ju inte va några problem??
http://www.kjell.com/?item=44415&path=
//Daniel A
http://www.kjell.com/?item=44415&path=
//Daniel A
Nu kopplade jag in osciloscopet, en kanal på Vin o en kanal på Vout. sedan testade jag att göra exakt som jag alltid gör med sama nätagg o alting, då funkar det
då tänkte jag att det var oscoliscopet som gjorde att det funkade, så då började jag fundera på om det var dåligt jordat. så kopplade jag bort oscoliscopet o då funkar det med....
Men men... man ska inte fundera för mycket på mirakel
//Daniel A

Men men... man ska inte fundera för mycket på mirakel

//Daniel A