Räcker 1000 rader till att skriva ett CAM program.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson

Räcker 1000 rader till att skriva ett CAM program.

Inlägg av John Eriksson »

Hej

Detta CAM program som man kan kladda ner i en demoversion och som är begränsat till en program storlek till 1000 rader (Artsofts Mach 2). Nii som använder detta program upplever ni att antalet program rader är för litet.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

1000rader räcker inte länge nej.
Men Mach är ett styrprogram & inget cam!.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Kör man 2,5D så räcker det en bra bit, men kör man 3D, så tar dom 1000 raderna fort slut.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

det finns många alternativa så häng dig inte upp på det :)

MVH SmourF
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

1000 rader räcker långt för småsaker. Men vill du fräsa ut massor med saker direkt på biten istället för att göra massor med program då programmen innehåller sneda "linjer" så blir det väldigt mycket kod. Vissa cad-prog skriver ut varje liten prick om man ska göra en cirkel istället för att skriva ut radius som sparar jävligt mycket kod och inte blir så hackigt heller.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Samma sak gäller gravyrer, där man har använt en bildfil & vektoriserat den, då kan det bli väldig många hundra tusen rader utan minsta ansträngning!.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Räcker 1000 rader till att skriva ett CAM program.

Inlägg av tecno »

John Eriksson skrev:Hej

Detta CAM program som man kan kladda ner i en demoversion och som är begränsat till en program storlek till 1000 rader (Artsofts Mach 2). Nii som använder detta program upplever ni att antalet program rader är för litet.

MACH3 kostar inte några stora slantar

http://goto.glocalnet.net/Bengt.CNC.pages/Mach3.htm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

tecno:
Hur mycket kostar Mach3 i svenska kronor från dig, och är det inkl. moms?
Räknar du med $1 = 8:- även för Mach3, så som du gör för NS Wizards?
sledneck

Re: Räcker 1000 rader till att skriva ett CAM program.

Inlägg av sledneck »

John Eriksson skrev:Hej

Vad vill du göra?
1000 block i ett cam program är ingenting.
Camprogramen arbetar oftats med linjära
rörelser ej med cirkulära,därför blir programen
så stora.
John Eriksson

Hej.

Jag kommer att i första hand fräsa i aluminium och mässing och lite grand i stål. Delarna jag kommer att göra är ex.vis lagerhållare, olika fästen för servon till radiostyrningar, rotrblasdhållare till modellhelikoptrar. Som det ser ut nu så blier det inga skyltar med utfäst text i typsnitt som är l kursiva eller på annat sätt oregelbundna, utan det kmmer att bli geometriskt raka och kanske vinklade eller koniska delar.
Funderar att ladda hem Mach 2 och prova med den mest komplicerade delen till en radiostyrd helikopter, nämligen kylfläkten till motorn få se om det går att köra den i Mach 2 utifrån en part i SolidWorks som jag har gjort.

Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad använder du för CAM program till dina SolidWorks filer?
John Eriksson

Hej.

Ja det är just det som är den stora frågan vilket program skall jag använda. Jag har provat något som heter Free Mill. Efter att i SolöidWorks ha spart undan den part som jag tänker fräsa i STL format så har jag provat att ladda in denna STL fil i Free Mill. i FreeMill så kan jag sedan ställa in den fräs jag tänker använda utifrån diameter, längd på skär coh nosradie.

Kan även generera Gkod i FreeMill. Sedan finns någon möjlighet att simulera fräsn ing om jag har fattat det rätt men där börjar det bli lite fel tycker jag. Masn kan se och generera hur fräsen skall röra sig över arbetsstycket men jag kan inte verifiera att parten verkligen fäses ut så att den kommer att se ut som den gör i SolidWorks. Kanske Freemill inte kan generera dessa fräsbanor som behövs för att fräsa exvis ett lager fäste. Jag vet inte.

Jag har hekler inte kunnat provköra mot någon CNC maskin då jag inte har någon sådan ännu utan min maskin finns på planeringsstadiet just nu. Maskin har jag som jag skall bygga om med styrprogram och hårdvara stegmotorer och på sikt kulskruvar mm.

Skriv svar