Optimum BF20L till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
lenny

Inlägg av lenny »

JBV Vad har du tänkt för utväxling på Z-axeln, för det är väl där det är störst behov ?
Kan du få ut 3_D step filer ur ditt program och dela med dej ?
Jag kan kanske göra en assembly och nc code i Catia V.5.
JBV

Inlägg av JBV »

Japp jag kan fixa dom flesta stora 3d formaten, dock måste jag leta reda på skivan med programmet :P Men tills vidare kan du ju kanske ladda hem 3d modeller från http://www.sdp-si.com/

Jag tror jag ska köra 2:1 på Z, tänkte köpa en gasfjäder också.

Hmm, något förslag på hur man ska fästa kuggrems hjulet på ledskruven på Z?
lenny

Inlägg av lenny »

Ja jag har en ide. Om man gängar kuggremshjulet med M16 1.5(Z-axelns gänga)och tar bort den ena låsmuttern som sitter på Z-axeln.
Sätter dit kuggremshjulet som får agera som låsmutter istället.
Sedan för att säkerställa att det verkligen inte lossnar så borrar man ett hål igenom kuggremshjulet och den kvarvarande muttern, gängar , skruvar dit en liten m4 skruv.
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

JBV skrev:Jag har ett program som skapar alla sorters kugghjul parametriskt, så jag knappar bara in vad jag vill ha och får en 3d modell som jag sedan tar ut 2d profilen ur, sedan kör jag en offset på profilen med radien på pinnfräsen jag ska använda, och till sist gör jag om den nya linjen till g-kod.

Då är det bara att ställa in vart man vill center på kuggremshjulet ska vara, flytta till första punkten i profilen, sänka ner fräsen och starta programmet. När det kört ett varv sänker man ner den ytterligare och kör programmet en gång till. Osv..

Jag tänkte använda mig av en skärbräda i plast som material. möjligtvis limma ihop 2 om det blir för tunnt.
vad är det för något program??? något du kan dela med dig av kanske? Annars finns det fina kugghjul att köpa, så slipper man bry sig om allt bök själv :)

Du kan PMa mig ifall du vill dela med dig, eller lägga upp en länk. Är nyfiken på det programmet

mvh Micke
JBV

Inlägg av JBV »

Vad sägs om detta då?
Bild

Om man spänner en slitsad "mutter" över ledskruven så bör den inte röra på sig. Sen har man gängade hål genom toppen som man kan dra fast kuggremshjulet i!

Programmet heter GearTrax, jag använder versionen för solidworks.
lenny

Inlägg av lenny »

JBV ja det ser bra ut.
Har du fräst något kuggremshjul med en 2mm pinnfräs och provat ? Är det inte radier som är mindre än 1mm eller går det ändå ?
JBV

Inlägg av JBV »

Jag vet en snubbe i turkiet som har en BF-20 som har fräst egna XL hjul med en 2 mm pinnfräs och det blev bra! Egentligen behöver man aningen mindre diameter för att följa profilen exakt... Men felet blir ju längst ned, och jag tror inte det påverkar remmen.
lenny

Inlägg av lenny »

JBV jag tackar för alla bra tips.
Om det nu blir någon form av kuggremsutväxling till Z-axeln, så vill jag köra utan gasfjäder, så att vikten alltid trycker ned axeln Z -led. 35-40 Kg låter bra för mej.Men men det viktigaste är ju att Z-axeln går som förväntat och så är det inte för mej. :?
JBV

Inlägg av JBV »

Det här är nog ändå det bästa! Kolla "Brute force Z":
http://www.students.tut.fi/~kontkant/bf20.php.html

Som sagt blir det skaffa rejäla servon senare, många fördelar motför stegmotorer: I princip samma höga vridmoment över hela varvalsregistret, feedback så man inte kan tappa position, samt riktigt snabbt :D
JBV

Inlägg av JBV »

Så här stort blir felet med en 2mm pinnfräs i en XL profil:
Bild

Jag testade just göra G-kod för ett kuggremshjul med 20 tänder. Någon som är sugen att pröva? :D
lenny

Inlägg av lenny »

Jag har kikat lite på det här med 2mm fräs, det är inte lätt att hitta en sådan med 12-15 mm skärlängd.
Ska man ha en rem som är 10mm så behöver ju hjulet vara bredare tex 12-15mm.
Har ni några förslag på en sådan pinnfräs ?
Jag har tänkt att prova ett hjul i MDF till att börja med.
JBV enligt bilden så är ju radien lite fel men det är väl bara för att den ska vara extra tight och glappfri eller ? :D
JBV

Inlägg av JBV »

Det blir så ömtåligt med mindre fräsar, näe jag vet inte. Vet bara att det fungerar som sagt :) Jag tänkte pröva slipa till en 2 mm borr. Eftersom jag ska fräsa i plast så ska det nog gå bra!?

Vill man göra kuggremshjul med flänsar så kan man ju fräsa dom i 2 delar och borra hål så man kan limma ihop dom exakt med ett par styrpinnar! Så en 2mm fräs som når 6 mm ska räcka fint!
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Jag har ett förslag!

varför inte bara köpa ett kuggremshjul, nytt för nån hundring och bearbeta det istället, så blir det jättemycket bättre, snyggare och förmodlingen mycket billigare än att göra allt ifrån scratch, ingen som tänkt på det eller? :wink:
JBV

Inlägg av JBV »

Varför köpa en CNC maskin om man inte gillar tillverka grejer? ;)

Btw.. Jag ritade upp delar för Z idag, man behöver inte modifiera något:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
warpcore
Kontakt:

Inlägg av warpcore »

Hehe, jadu.. det har jag inget svar på :)

Fast har faktiskt fått svälja min stolthet och insett att vissa saker blir helt enkelt bäst och billigast om man köper de färdiga... Annars hade juh alla aldrig köpt mer än råvaror och sen tillverkat allt själv :D

Tyvärr är det så ibland, och just kugghjul och kuggremshjul, som inte kostar mycket heller, kan man nog inte alls göra lika bra, eller billigare än att köpa färdigt. Sen så är det en härlig känsla, även fast man inte gör det själv. Att köpa rediga grejjer, sen sätta ihop allt, och se allt funka. Utan biverkningar eller oönskade effekter som "man inte tänkte på" ifall man gjort det själv :)

Det är var jag kommit fram till iaf, men hur som helst så är jag inte emot att göra saker själv, ser dock inte någon lönsamhet i att göra detta kuggremshjulet själv, även om man kan :) Eller har jag helt fel? 8)
Skriv svar