Foam cut!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

vet inte hur sakta man kan köra men det går ju kompensera med strömmen på tråden, men jag skar för hand förut och märkte att det smälter vid ganska låg temp kunde ta på tråden en stund utan att bränna mig och den smälte foamen.

har även kollat på dessa motorer:
http://www.allelectronics.com/cgi-bin/i ... SED)_.html

http://www.allelectronics.com/cgi-bin/i ... STEP_.html

http://www.allelectronics.com/cgi-bin/i ... OTOR_.html

kan den billigare för 3$ funka? den har ju inte allt för högt motstånd och är ju inte allt för liten häller...

annars finns ju den för 5$ står att det är "Six 8" leads" så den borde ju vara unipolär

vet någon varför inte länkarna funkar som dom ska?
Senast redigerad av M!k@el 9 januari 2007, 20:36:47, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

1. Leta - köp - bygg ihop - testa - köp nya - kör.
2. Lyssna - köp - bygg ihop - kör.

:D
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

nja jojje de blir nog alldeles för dyrt :D

PS jag editerade mitt föregående inlägg medans jojjes kom...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Länkarna funkade före du editerade i alla fall.

OK, men det är inte alltid det finns genvägar.
Användarvisningsbild
basshead
Kontakt:

Inlägg av basshead »

tjena!

mindre stegmotorer ur tex epsons gamla skrivare (ser ut som ett block, inte liten och rund) drar på ganska bra jämfört med kjell.com små motorer. dessutom är ju gamla skrivare gratis på skroten. har säkert släpat hem 20 st som jag rivit ur olika motorer ur. bipolära som tur är, starkare än unipolära av samma storlek oftast. sen har jag köpt 3 st bipolära drivare från elektrokit.se, och DÅ för ca 200 kr/st funkar dessa kanon.
senaste fyndade jag 3 stora stegmotorer ur en kontorskopiator, dessa var riktigt starka faktiskt.

nåt som jag absolut rekommenderar dig är att gräva på återvinningen, där finns massor med gamla skrivare med motorer som du garanterat kan skära foam med. leta samtidigt efter tråd från nån golvvärmematta eller gammal elektrisk handukstork, i dom finns bra tråd att testa med.

lycka till!

bara mina tankar...
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

hej

har fått tag på motorer, borde komma nån gång den här veckan :)

funderade på att kolla på återvinningen men det får bli ett senare tillfälle.

tråd har jag 0,20mm och 0,30mm

styrkortet är så gott som färdigt ska bara löda dit några motstånd så ska man provköra motorerna då dom kommer :D
Användarvisningsbild
basshead
Kontakt:

Inlägg av basshead »

hur gick det? lägesrapport, tack! ;-)
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

Jadu, kortet är färdigt. motorerna har kommit. men har ej kunnat testat kortet änn =/ ska fixa en parallelkabel någon dag.

sedan det mekaniska så är det också på G, har fixat rostfria rör till Y-axeln, och fixat kullagrade vagnar.
Till X-axeln så har jag fixat rostfria fyrkantsprofiler som jag tänkte använda. men har ej gjort vagnen änn.

så ligger det till nu, har inte så mycke tid över just nu men de händer lite då o då :)
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

På tal om foam cut:
Jag har använd elfas Nikrotal 80 och byggt frigolitskärare till skolor och konstnärer med det, det håller hur länge som helst, mycket stor skillnad mot Kanthaltråden.
Det, ihop med en switchad halogenljustrafo med inbyggd dimmer blir riktigt bra.

Det vore mkt intressant att ha ett aggregat som kan lyssna efter tråden och reglera det efter inställt värde när det kyls/värms.
Jag har råkat på en gammal artikel med byggbeskrivning av ett triacaggregat med nollgenomgång för frigolitskärning i "allt om hobby" 06/83, tyvärr så är ICn TCA280A utgången.
Om någon vet vad ekvilalent IC är har jag kretskortslayout och all övrig information...

Jag har funderat på att bygga en skärare med snabbt oscillerande tråd (10 000 varv), kanske av en slipad vajer, vid friktion skulle den skära och vara helt självreglerande vad gäller temperatur: säkra snygga långskärningar.
Aningens bökigt att bygga jämfört med varmtråd.
Någon som testat den metoden?
Skriv svar