Foam cut!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
M!k@el
Kontakt:

Foam cut!

Inlägg av M!k@el »

Hej

då jag är modellflygare och intresserad av elektronik så hade jag tänkt o försöka göra en frigolitskärare.

har kollat runt lite och hittat denna:
http://www.8linx.com/cnc/newdesign.htm

ser ut som en simpel och smart design.
ifall man kollar på förra modellen så har den vanlig gängstong och mutter till stegmotorn. och det går ju fixa ganska billigt. då det inte behöver vara tusendels mm presisoin så tror jag att det duger utmärk för mina behov.
jag har tillgång till plåtbockning, kap, o.s.v. då plåtarbetet ska jag nog klara av.

kollade hos kjell och hittade denna stegmotor:
http://www.kjell.com/?item=89401&path=
har sätt att flera klagat på dessa små motorer men nu frågar jag ändå. tror ni att jag kan använda denna billiga motor? orkar den med? är ju inte precis något tungt jobb den ska utföra så jag tror att den ska gå men kollar med er för säkerhets skull.

sedan till kontrollerkortet, kollade det som kjell hade och det kostade 200kr/st osså behöver jag 4st. så tänkte ifall det går bygga själv? ungefär som detta kort:
http://www.8linx.com/cnc/electronics.htm
finns det färdiga kopplingsscheman? mönsterkorten kan jag cadda och etsa själv samt löda.

såg i den klistrade tråden att det fanns styr chip hos http://www.ti.com men har sökt efter kretsen och den verkar inte finnas. seda fanns det ju även hos http://www.st.com

tänkte använda detta program för att styra med:
http://gm.cnc.free.fr/en/index.html
hittade länken på föregående sida.

har inte så mycke pengar att lägga på bygget men de dyraste kommer att bli kontrollerkort oh motorer. övrigt kan jag nog fixa billigt.

så vad tror ni? hur dyrt kan kontrollerkortet bli att bygga själv?
de kretsarna som fanns i den klistrade tråden går ju att sampla från de olika hemsidorna. men hur ska jag kunna få ihop ett komplet styrkort? har inte så mycke erfarenhet änn tyvärr men ni kanske kan förklara lite så förstår jag nog mer.

är det något ni funderar över så fråga! :)

[/url]
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej välj starkare motorer än dom där, du kommer bara att bli missnöjd med dom motorerna, dom pallar inte mycket alls...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Den motorn suger.... Har testat den till en annan grej och den är verkligen slö, slapp och dålig...
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

En grundregel som dom som kan säger här på forumet:
Snåla inte med motor och drivelektronik :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Men frigolitskärare möter väldigt små krafter då en varm tråd smälter sig igenom frigoliten, så små motorer från skrivare räcker.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Skrivarmotorer är bättre än kjells skitmotor...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Med skitmotorer, som tex Kjells som jag också testat och den är alltså inte bra, så får man även räkna in att det förekommer motstånd i lager osv som för vissa dåliga motorer är tillräckligt för att dom inte skall kunna klara det dom var ämnade till.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har ca 20 st av den motorn. Den orkar knapt inte att dra en gängstång i muttern ens. Hur många vill du ha? :D
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

va sidan nere igårkväll? tänkte gå in o läsa men kom inte in :(

men nu är ja inne iaf :)

de där med motorer och styrkortet.
vi har hittat ett styrkort som heter MM2001, den använder bla en PIC16F874 och ULN2803 drivare. då det är hålmonterat och enkelsidigt kort så kan jag göra kortet hemma och har det mästa utom PIC:en o lite till.
länk till sidan: http://www.teaser.fr/~abrea/cncnet/elec ... /mmx.phtml

vet en som använder den gamla versionen (BB2001) till sin skärare, men den nya är både billigare o ska vara bättre.

motorerna hade han köpt från http://www.allelectronics.com/cgi-bin/c ... tors.html

dom gick på ungefär 45kr/st med frakt, frakten låg på 16,80$ och han betalade 2$ styck för motoerna, lite info:

Airpax p/n C82711-M1
17V.
23,25ohm / spole.(unipolar = 6trådar)
1/4" axel.
Diameter 55mm.
Höjd 20mm.

tyvärr verkar dom itne finnas kvar på sidan, men vet ni någon (billig) motor som är unipolar! kanske någon på sidan ni tror funkar.

nu ska jag äta lite och sedan åka iväg till skroten, sedan ska jag förmodligen etsa korten om ja har någon vätska hemma :)
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

I ditt första inlägg hade du länk till en bipolär stegmotor, och en unipolär stogmotordrivare. Den andra länken till den där franska MM2001 kan jag inte uttyda vilken stegmotortyp den är avsedd att driva, jag fattar inte franska. Det bästa är ju om motor och drivare är av samma princip. Att köra en bipolär motor med en unipolär drivare går inte utan att bygga om, att köra en unipolär motor med en bipolär drivare går om man kopplar ihop respektive lindningar(men man borde ändå förlora på det). Jag vill minnas att det är ungefär så här, kommentera gärna eventuella fel i mitt påstående.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nästan helt rätt Stinrew.

Unipolära motorer är slöare än Bipolära, även om man kopplar dom till en Unipolär drivare.

En Bipolär motor kan aldrig kopplas till en Unipolär drivare.

Edit:
Normalt sätt. Om det är 4 trådar till motorn, då är det Bipolärt, resten är Unipolärt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Stinrew skrev:.... Den andra länken till den där franska MM2001 kan jag inte uttyda vilken stegmotortyp den är avsedd att driva, jag fattar inte franska. ...
Det står: "Contrôle de 4 moteurs pap à pas unipolaire, max. 1A / 50Volts, câblage compatible avec les interfaces GP98 et BB2000." i texten. Då är det nog tyvärr Unipolärt.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Bipoärt är teknist sätt bättre (all koppar används) Enda fördelen med unipoärt är att det är snorenkelt att bygga drivsteg till dem . ballastresistor, motor ULN 2003, uC - klart!

Synd bara att de inte är lika bra...
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

jojje skrev:En Bipolär motor kan aldrig kopplas till en Unipolär drivare.
Nä, det var det jag menade med att bygga om. Man måste väl typ tillföra 2st. H-bryggor då.
M!k@el
Kontakt:

Inlägg av M!k@el »

Stinrew:

jo jag vet att det blev lite fel där :) men jag SKA ha en unipolär stegmotor till MM2001 kortet som jag skrev i förra inlägget "tyvärr verkar dom inte finnas kvar på sidan, men vet ni någon (billig) motor som är unipolar! kanske någon på sidan ni tror funkar."

så nu är jag säker på vad jag ska ha o det är en unipolar, sedan kan inte jag häller franska men altavistas översättare funkar bra ibland! översatte hela sidan till engelska o då kunde ju tillomed jag läsa :)

jag hittade en unipolär stegmotor hemma som är från en gammal laserskrivare, men jag borde väll ha lika dana motorer på höjden, och lika dana motorer på längden, sedan går de väll ha olika för höjd/längd? och någon sa "det räcker med en liten motor från en skrivare"

hmm liten är väll inte denna den är ungefär 7,5cm lång och 6cm i diameter. 5,2V/phase, 1,4A/phase, väger mycke :)
ska kolla på skroten ifall jag hittar en likadan skrivare nån dag.
Skriv svar