statisk IP vs dynamisk
statisk IP vs dynamisk
Håller på och ska byta bredband och kommer kanske att tappa min fasta ip-address.
En fundering som jag har är att jag vill ju fortfarande komma åt min ftp server och sånt krafs, och det löser man väl kanske med någon form av dynamisk dns tjänst.
Men, ungefär där tar min kompetens slut, hur gör man rent praktiskt?
Måste man ha en egen domän osv?
-- Jonas
En fundering som jag har är att jag vill ju fortfarande komma åt min ftp server och sånt krafs, och det löser man väl kanske med någon form av dynamisk dns tjänst.
Men, ungefär där tar min kompetens slut, hur gör man rent praktiskt?
Måste man ha en egen domän osv?
-- Jonas
Nejdå, du kan registrera dig på t.ex.
www.dyndns.org
Gratis och stabilt. Finns bra instruktioner på sidan.
www.dyndns.org
Gratis och stabilt. Finns bra instruktioner på sidan.
Nej, Du behöver ingen ege domän. Registrera Dig på t.ex. Dyndns, det är gratis. Sedan laddar Du en klientmodul i datorn som håller den uppdaterad, finns för både Linux och Windows. Då får Du ett namn som Du väljer själv i formatet dittegetval.dyndns.org
Edit: Kom ett telesamtal emellan, såg inte att någon annan redan postat...
Edit: Kom ett telesamtal emellan, såg inte att någon annan redan postat...
- prototypen
Vet inte om detta är relevant i denna tråd, Jag har en hårdvarubrandvägg (Dlink) och med dynamiskt IP nummer (Telia ADSL) så tappar brandväggen kontakten med internet så fort Telia byter IP nummer, visserligen "bara" att förnya IP numret men med en familj som inte riktigt förstår detta så är det inte så lätt.
Telia ska slängas ut idag då vi fått in fiber.
Prototypen
Telia ska slängas ut idag då vi fått in fiber.
Prototypen
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- prototypen
Jodå
Datorn och brandväggen talar alltid med varandra men brandväggen hänger inte med då Telia byter. Varje gång som Telia byter måste jag in i brtandväggen och be brandväggen be om nytt IP nummer från Telia.
Detta är historia nu då fibern har fast nummer.
Med en annan, modernare brandvägg kanske det fungerar automatiskt men nu rullar min gamla vidare.
Prototypen
Datorn och brandväggen talar alltid med varandra men brandväggen hänger inte med då Telia byter. Varje gång som Telia byter måste jag in i brtandväggen och be brandväggen be om nytt IP nummer från Telia.
Detta är historia nu då fibern har fast nummer.
Med en annan, modernare brandvägg kanske det fungerar automatiskt men nu rullar min gamla vidare.
Prototypen
Nu är det ju överstökat, men Telia ska DEFINITIVT inte ge er en ny IP-adress med jämna mellanrum!
Har du datorn på i 2 år, så ska du ha samma IP (om dom inte gör någon förändring i nätet eller nått, men definitivt inte regelbundet!).
Nog är något fel nånstans, men fiber är ju att föredra (precis dragit in själv btw.
)
Mvh
speakman
Har du datorn på i 2 år, så ska du ha samma IP (om dom inte gör någon förändring i nätet eller nått, men definitivt inte regelbundet!).
Nog är något fel nånstans, men fiber är ju att föredra (precis dragit in själv btw.

Mvh
speakman
När jag hade Telias ADSL drabbades jag av samma sak. Då och då (olika intervall) så släppte telia mitt IP och tilldelade mig ett annat. Och även jag var tvungen att tala om för min router att göra en IP-renew.
När jag talade med Telia om problemet så fick jag höra att det var inget problem utan en säkerhets-finess..........
Mvh
Nisse
När jag talade med Telia om problemet så fick jag höra att det var inget problem utan en säkerhets-finess..........

Mvh
Nisse
- prototypen
Enligt Telia så ska man bli "nedkopplad" efter 20 minuters inaktivitet men ofta var det så att IP numret fanns när jag började på morgonen för att fungera i ca 20 minuter, sedan var jag tvungen att göra en renew.
Jodå, familjen körde med kontakt ur och det fungerar alltid med en omstart, men ack så irriterande med en dator en trappa upp och routern en trappa ned.
RasmusB, det var ju bara en gång per dygn, men mitt i mitt elektronikforumsurfande så stannade allt, vad är då felet? Geekjoans server eller min dator? Oftast var det Telias IP nummer.
Nu är det fiber, men jag har ännu inte sagt upp Telia, får fixa det i morgon istället. Det kvittar, jag är bunden 1,5 år till.
Prototypen
Jodå, familjen körde med kontakt ur och det fungerar alltid med en omstart, men ack så irriterande med en dator en trappa upp och routern en trappa ned.
RasmusB, det var ju bara en gång per dygn, men mitt i mitt elektronikforumsurfande så stannade allt, vad är då felet? Geekjoans server eller min dator? Oftast var det Telias IP nummer.
Nu är det fiber, men jag har ännu inte sagt upp Telia, får fixa det i morgon istället. Det kvittar, jag är bunden 1,5 år till.
Prototypen