Billig solcell!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Billig solcell!

Inlägg av squiz3r »

Jag såg precis på nyheterna att dem på tekniskahögskolan i stockholm höll på att utväckla en ny, bra och billig solcell. Är det någon som vet var man kan få tag i mer information om de?

//Daniel A
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Jag tittade också på nyheterna :) ...och undrar samma sak :)
edit: Google är vår vän :roll: Första träffen: http://www.kth.se/nano/forskning/material/solceller/
Senast redigerad av maxxflow 13 februari 2007, 20:15:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag kollar på nyheterna typ en gång i veckan, alltså perfekt timing när det händer nått intresant 8)

//Daniel A
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Precis som jag gör då :)
Kolla "edit" i min förra post
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

coolt! Vad söte du på? Jag sökte runt på "högskolan stockholm solcell" och "högskolan stockholm solcell fotosyntes" m.m. men hittade inget vettigt...

Är detta något som man kan göra själv?

//Daniel A
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

NyTeknik har skrivit en hel del om dom.

Sök på deras sida och du bör få en del träffar.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

squiz3r skrev:Jag kollar på nyheterna typ en gång i veckan, alltså perfekt timing när det händer nått intresant 8)

//Daniel A
Hur vet du att du inte har missat massor av intressanta grejor de gånger du inte har tittat?
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

squiz3r skrev:coolt! Vad söte du på? Jag sökte runt på "högskolan stockholm solcell" och "högskolan stockholm solcell fotosyntes" m.m. men hittade inget vettigt...
"kth solcell"
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag är lite trött på dessa saker. Alltid jättehype om något nytt som är på gång i forskningen...

...tills det visar sig att det är totalt omöjligt att avnända för normalt bruk.

9 av 10 saker går inte att använda normalt, varför inte vänta med hypen tills det i alla fall finns någon som tror att dom kommer att gå att använda normalt.

Hur många sitter idag med bränsleceller? Som köper kemisk ren vätgas på 65kg tub?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

journalister har inte koll på vad det är. Ibland tar de upp något. Och då blir det hype. Kyll inte på foreskarna.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Forskarna är inte alltid helt oskyldiga. Kan vara bra att hypea lite innan man ska söka forskningspengar tex.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Alla försöker naturligtvis få uppmärkasmhet till sin fortskning. Men att enstaka projekt blir uppblåsta får journalisterna ta på sig. Samma sak med alla dessa larm. Läser man raporterna så är det inte alls samma säkerhet som i tidningarna.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Gimbal skrev:
squiz3r skrev:Jag kollar på nyheterna typ en gång i veckan, alltså perfekt timing när det händer nått intresant 8)

//Daniel A
Hur vet du att du inte har missat massor av intressanta grejor de gånger du inte har tittat?
Det vet jag ierförsig inte... Men det är (nästan) alldrig någon som har nämnt något om något intresant på nyheterna som jag har misatt :D

//Daniel A
Skriv svar