Sitter med ett färdigt projekt som jag skall ha en trafo till. Jag är relativt ny med det här och behöver råd.
Kretsen skall ha 60V. Jag har 2st 1x30V 15VA trafos. Kan jag koppla ihop dom för att få 60V och i så fall hur? Har en hel del respekt för el så jag vill inte göra fel...
Om du var 6år skulel jag säga att du inte ska leka med då höga spännigar och strömmar. Men om du kopplade 9V baterier så skulle jag kunna förklara det. Man kopplar helt enkelt efter varandra. Så att spänningarna läggs ihop. + till - . Parallellkopling är när man kopplar dom brevid varandra så att strömmen läggs ihop. + till + och - till -. Det är ju inte riktigt samma sak med ac men du förstår nog.
Nu är det ju 4 år man använder enl. filmen men OK:
På en transformator har man 2 ingångar, dessa kallar vi In-A och In-B, dessa ska kopplas till 230Vac i detta fall, lika för båda.
Detta är alltså en parallell-koppling!
Om du ritar 230Vac fas och Noll som 2 vågräta linjer ser du att transformatorernas ingångar sitter parallellt med varandra.
Sen var det utgångarna: Vi kallar dom Ut-A & Ut-B och då du har 2 transformatorer lägger vi till '1' & '2', alltså blir det Ut-A-1, Ut-B-1, Ut-A-2 & Ut-B-2
Seriekoppling medför att de sitter "efter varandra" och i detta fall blir det till att du kopplar ihop Ut-A-1 och Ut-B-2 och sedan tar ut från Ut-B-1 och Ut-A-2.
Skulle resultatet bli 0V (eller nära) ska du kasta om utgången från 1 av transformatorerna.