Virtuell LCD display
Virtuell LCD display
Hej jag har lite funderingar kring att skriva ut information till något från en pic.
Jag funderade på en lösning som att skicka seriell data till datorn och på den ta emot informationen och visa den i ett fönster eller liknande.
Detta bör vara möjligt frågan är hur krångligt det är.
Jag änvänder en PIC18F4550 och mikroC och en Wisp som så långt som jag förstått ska kunna köra serial passthrou eller vad det kallas.
Har någon gjort något liknande eller har exempel kåd skulle jag vara högst tacksam för detta.
Annar är alla tips eller förslag välkommna.
Jag funderade på en lösning som att skicka seriell data till datorn och på den ta emot informationen och visa den i ett fönster eller liknande.
Detta bör vara möjligt frågan är hur krångligt det är.
Jag änvänder en PIC18F4550 och mikroC och en Wisp som så långt som jag förstått ska kunna köra serial passthrou eller vad det kallas.
Har någon gjort något liknande eller har exempel kåd skulle jag vara högst tacksam för detta.
Annar är alla tips eller förslag välkommna.
Lite av båda, jag är inte helt hemma på det här.
Saken grundar i att jag pajjat min lcd display och den använde jag både i debugging syfte i och applications syfte.
Jag vill igentliget skriva ut några variabler.
Lite sån generell infromation istället för att försöka tyda mina värden med en halv pajj led display.
Problemet som jag ser är att jag är ur kass på att programera i c och därför inte kan ett dyft för att taemot information från seriellporten eller usb.
Jag har ett hemma byggt usb interface som ligger och väntar på att få bli använt så det kanske är bättre att snacka med datorn via den?
Exempel på användningen.
Jag vill tex mäta motståndet hos ett temperatur motstånd och visa värdet någonstans för att se om jag lyckas.
Vad behöver jag för detta?
Saken grundar i att jag pajjat min lcd display och den använde jag både i debugging syfte i och applications syfte.
Jag vill igentliget skriva ut några variabler.
Lite sån generell infromation istället för att försöka tyda mina värden med en halv pajj led display.
Problemet som jag ser är att jag är ur kass på att programera i c och därför inte kan ett dyft för att taemot information från seriellporten eller usb.
Jag har ett hemma byggt usb interface som ligger och väntar på att få bli använt så det kanske är bättre att snacka med datorn via den?
Exempel på användningen.
Jag vill tex mäta motståndet hos ett temperatur motstånd och visa värdet någonstans för att se om jag lyckas.
Vad behöver jag för detta?
Blanda *inte* in USB...
Absolut enklast är att "sätta upp" USART'en och skicka data
till ett terminalprogram som Hyperterm, putty eller vad du
nu har/föredrar/gillar.
> mäta motståndet hos ett temperatur motstånd
Ja, jo, njae, du kan bara mäta *spänning*. Så du får
koppla motståndet så att du får en spänning du kan mäta...
Absolut enklast är att "sätta upp" USART'en och skicka data
till ett terminalprogram som Hyperterm, putty eller vad du
nu har/föredrar/gillar.
> mäta motståndet hos ett temperatur motstånd
Ja, jo, njae, du kan bara mäta *spänning*. Så du får
koppla motståndet så att du får en spänning du kan mäta...
> Måste man ha en sådan MAX232?
Ja, om man vill göra "rätt". Det finns sneak lösningar också för den som vill prova...
> Går det inte att köra utan den och bara snacka direkt med com porten?
Nej. Googla lite på RS232...
> någon bra referens sidan eller tutorial liknande sak någonstans?
"rs232 tutorial" gav 993.000 träffar i google. Bara att välja...
Ja, om man vill göra "rätt". Det finns sneak lösningar också för den som vill prova...
> Går det inte att köra utan den och bara snacka direkt med com porten?
Nej. Googla lite på RS232...
> någon bra referens sidan eller tutorial liknande sak någonstans?
"rs232 tutorial" gav 993.000 träffar i google. Bara att välja...
Kan verkligen rekomendera accessport http://www.sudt.com/ (kan vara seg när den ligger i kina)
> hur får jag då tag på en MAX232?
Vill du ha det färdigbyggt så kan du få en sådan här för 150:- inkl frakt :
http://www.jescab.se/RSlink.htm
Det står ett annat pris på sidan, men strunta i det...
> har någon ett kopplings schema på detta?
Databladet för MAX23 ?
Slutligen en liten delalj bara...
Du stavar konsekvent kod med "å".
Vill du ha det färdigbyggt så kan du få en sådan här för 150:- inkl frakt :
http://www.jescab.se/RSlink.htm
Det står ett annat pris på sidan, men strunta i det...
> har någon ett kopplings schema på detta?
Databladet för MAX23 ?
Slutligen en liten delalj bara...
Du stavar konsekvent kod med "å".