Autonom Spaningshelikopter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bobaah

Inlägg av bobaah »

förlåt, tror jag uttryckte mig luddigt. jag menade att jag dessutom behövde en 3-axlig accelerometer.

Nu har jag dessutom hittat saker för styrningen, kan nog köpa en swashplate någorlunda billigt o sthlm, sedan ska man koppla 3 servos till den för att vinkla bladen.

Dessutom funderar jag på om man inte ska köra 4 separata styrsystem. Så den kan korrigera flera riktningar samtidigt.
John Eriksson

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Har byggt och flygit radiostyrda modellhelikoptrar i 20 år minst. Och även jag inbillar mig att det skulle räcka långt om du använde 3 St heading Loch gyron av ett lite bättre fabrikat kanske futaba 601 eller 611 med tillhrande servon. Fel av mig du kanske måste ha 4 st ett var på varje funktion Pitch (anfallsvinkel/lyftkraft), skev. fram/bak, stjärtrotor. Att annat alternativ borde vara ICG CSM; 720 tror jag det heter. Har ett ICG CSM 540 gyro själv i min helikopter och detta gyrot kopplar jag till en dator via ett interface och har ett stort antal parametrar att ändra på om jag vill. Om du skll använda en bränsledriven motor (glödstift eller bensin så kanske någon form av varvtalsregulator vore på sin plats, Futaba GV1, RevLock är två som fungerar bra men det finns flera
Föreslår att du tar en titt på följande länk till Sveriges bästa hemsida eller furum om modellhelikopter.

http://www.rcheli.se/

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Pitchen lät du inte behöva något gyro på, det känner ju av rotations rörelser, så ser inte någon nytta med det, men någon typ av accelerationsmätare som känner av om de rör sig upp eller ner.

men än bättre någon typ av höjdmätare för att säkra att helikoptern inte går i backen om terängen skiljer sig.
bobaah

Inlägg av bobaah »

jo det hade jag tänkt på, ska ha en 3 axlig accelerationsmätare, men samtidigt ett 3-axligt gyroskop för säkerhets skulle (var inte mycket dyrare än 1 axel ändå). och laser eller ultraljud som höjdmätning förstås.

>>John
Underbart, jag tackar mycket för detta eftersom jag inte har den bästa kunskapen om helikoptrar!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du måste ha tre axlar gyro.
bobaah

Inlägg av bobaah »

jo, några tips på gyroskop btw? ELFA har 2 och de är dyra och stod ingenting om flera axlar (även om det kanske är standard, jag läste inte jättenoga). Jag kan nog punga ut med pengarna om det blir nödvändigt men då får det gärna vara saker som kommer att funka i samband med projektet.
Skriv svar