Autonom Spaningshelikopter

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
bobaah

Autonom Spaningshelikopter

Inlägg av bobaah »

Hehe, älskar rubriken. Det låter fint. Jag kommer att uppdatera tråden vartefter att projektet fortskrider.
Jag läste den här tråden men den verkade inte så genomtänkt. Jag hade inte heller tänkt presentera färdiga scheman än utan snarare bara presentera min idé så länge och sedan se vad jag kan jobba med. Med autonom menar jag till en början en helikopter som bara håller sig stilla till en början, ett senare projekt skulle bli att kanske kunna få den att åka en bestämd bana eller någonting. Den information jag vill ha reda på och korrigera för är ju då:
Höjden:
  • -Mäts med antingen laser eller ultraljud, möjligen båda.
    -Ändring i höjd mäts även med en accelerometer för att beroende på hastighet kontrollera hastigheten på rotorn (PWM för att styra hastigheten på rotorn troligen).
Tanken här är att efter att när man märker en skillnad i höjd så sänker/ökar man hastigheten på rotorn och sedang gradvis sänker tillbaka mot någon typ av urpsrungsvärde vartefter att höjdmätningen går mot önskad höjd.
Rotation:
  • -Mäts med gyroskop som placeras vid mitten för att få bäst mätvärden.
    -Kompassriktning
Samma sak här, utifrån gyroskopet ökar man eller sänker stabiliationsrotorn och sedan avtar man gradvis utifrån kompassen.
Lutning x/y:
Jag hoppas att ni förstår vad jag menar med x/y (x=framåt/bakåt och y=sidleds vänster/höger). Här vet jag inte vad jag ska mäta med riktigt om jag ska vara ärlig. jag kan ju ta ett gyroskop här med (ett för var riktning) och mäta rotationen så, eller så kan jag använda accelerometrar. Här har jag ju inget mätvärde som referens så kan bli trixigt eftersom om den inte klarar av att verkligen stabilisera sig här så kommer den att verkligen åka omkring åt något visst håll. Jag får självklart försöka att fördela vikten så jämnt som möjligt men fortfarande har jag ett dilemma. Om jag bara drar på för fullt så kommer den att tilta över åt något håll och antingen krasha eller vicka och åka fram och tillbaka. Drar jag på för lite kommer den inte vara stadig mot förändring såsom vindar.
Min idé här är att använda mig av två accelerometrar och utifrån värdet så drar jag på en viss motorkraft i en viss tid och sedan kollar man igen om den fortfarande accelererar åt något håll. Jag har inte hållt på något med acceleremetrar så jag vet inte vilka värden jag kan förvänta mig.

Resten:
Senare kommer jag troligen vilja att den kan åka åt något håll och sedan stabilisera sig och då kommer ju två problem:
1. Hur ska jag mäta hastigheten i den riktning den rör sig?
2. Hur ska jag få den att röra sig i en riktning? Att svänga är ju bara stabilisationsrotorn men att få den att luta åt något håll? Det finns färdiga saker för sånt säkert men roligast att bygga eget.

Jag har inte bestämt storlek men relativt stor.
Drivning bör helst vara elmotorer.
Budget är obestämd just nu så whatever it is kom med det.
Eftersom jag sa spaningshelikopter i titeln förstår ni kanske att den ska ha någon typ av kamera men det är ett senare problem som jag kan räkna in vid val av motor(er).

Någonting jag glömt/bör ändra?

##EDIT2##
Delar jag tänkt använda mig av:

1x 3-axlig Accelerometer
För mätning av rörelse i sidled och höjd (x/y/z).
1x 3-axligt Gyroskop
För mätning av rotation runt de 3 axlarna.
dsPIC30F2012-30I
För in-/utdata.

Saker jag inte valt delar till:
[url=about:blank]about:blank[/url]
Laser-avståndsmätare.
[url=about:blank]about:blank[/url]
IR-sensor för sidosensorer.
Senast redigerad av bobaah 16 februari 2007, 11:57:50, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Hej!

Låter klart som en skojj idé!

tänkte bara förklara hur de flesta helikoptrar fungerar och
vad som kan vara bra / dåligt.

Oftast har man ett konstant varv på rotorbladen och
ändrar vinkeln på dem för att få mer eller mindre lyftkraft.

Samma gäller för att åka fram/bak, Höger/vänster.
Dvs att vinkeln på rotorbladen ändras dock ändras
de olika mycket för att generera mer lyftkraft i en riktning
vilket resulterar i att helikoptern rör sig.

Är kanske inte den mest pedagogiska förklaringen, men hoppas du fick nått sånär hum om hur det funkar.

Får försöka förklara bättre annars.

Sen ang val av maskin, så är de nog vettigare och satsa på någon bränsledriven maskin framför eldrift.
inte pga att de är något fel med eldrift, utan mer att man har ca 10 min flygtid på en acce, sen får man vänta en timme eller så till nästa tur,
om man inte vill bränna flertalet 1000 på många accar,

Medans en bränsle är de bara å tanka och köra igen.
Vilket kan vara en fördel när man utvecklar, för brukar
ju inte funka på första testen.

Det var nog vad jag hadde och komma med för tillfället, men hjälper gärna till så mycket jag kan med mina kunskaper!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tråden ligger under fle kategori.

Varför ska du ha gyrot långt från rotor axeln?

Antingen behöver du 3 gyron eller 6 accelerometrar för att räkna fram samma data.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Gyron vill man alltid ha så centrant placerade som mögligt för att få en
jämn mätning, där av bör de placeras så nära rotoraxeln som möjligt.

tror även man kan lösa själva "balanceringen" av helikoptern med hjälp av
Heading Hold gyron och en givara som talar om vart rakt är, då HH-gyron eftersträvar att hålla positionen de senast fick.

dvs om man ger den order om att stå still och man knuffar till helikoptern mekaninskt så efter strävar gyrot att återgå till positonen de hadde innan,
men sen bör man ha något som talar om för gyrona när den står i rätt läge.
För har mina misstankar om att maskinen lätt kan komma i själv svänging annars.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Gyrot ska väl inte försöka flyta på sig alls. Det ska väl bara säg hur mycket det roteras. Eller har jag missat något nu?
bobaah

Inlägg av bobaah »

>>Calle
Jag vet hur en vanlig helikopter fungerar, men tycker det blir lite krångligt att vinkla bladen på en såda här liten sak.
Jag tänkte på eldrift för att det är tystare men det du säger låter förnuftigt, återstår att se dock.
>>Danei
Kategoribeskrivningen är "Berätta om dina pågående projekt." så jag skulle anse att jag ligger rätt med tanke på att det är ett pågående projekt.

Som sagt har jag inte använt gyron eller accelerometrar innan så jag vet inte exakt vilken information jag får fram. Med 3 gyro eller 6 acce. Menar du 3 resp. 6 axlar eller 3 gyro varje med X antal axlar?
>>Calle igen
Ok, jag hade fått det hela om bakfoten, trodde det skulle vara långt ut på rotationsaxeln. Jag ska kolla upp Heading Hold-gyron.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag menar 3st med en axel. Men ett med 3 axlar funkar ju det med. två accelerometrar kan ge samma information som ett en axligt gyro. Och lite till.

Du måste kunna vinkla bladen på huvudrotorn för att kunna styra tilten.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Blir bättre precison genom att vinkla bladen gällande höjd, tar längre tid för varvet att gå upp respektive ner, på en rotor, då det är en hel del rörelseenergi det handlar om.

Har du någon speciel helikopter i åtanke, eller du har inte kollat
det ännu?
bobaah

Inlägg av bobaah »

Jag tror att gyrot ska styra något servo av ett slag. Jag undrar hur vanliga RC-helikoptrar vinklar bladen? Borde kanske gå att hitta nåt om det.

Men om jag kopplar in ett 3-axligt gyroskop så får jag väl bara ut tilt på x och y samt någon form av acceleration på z. jag får väl inga värden om rotation?
>>Calle
Sluta skriva så snabbt, jag hinner inte svara :)

Jag tänkte bygga större delen från scratch. Tänkte väl köpa just rotorblad och sådant men annars löder jag väl i princip ihop hela styrsystemet.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

ett 3-axligt gyro ger rotation i tre plan.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt = Idébanken =>Flyttad
bobaah

Inlägg av bobaah »

happ, så hade jag fel angående kategori.
>>Danei
kom på det nästan i princip efter att jag hade skrivit. Så då behöver jag bara en 3-axlig accelerometer och så är jag "klar". Jag förstår vad Heading Hold gyron gör men de verkar rätt dyra. Jag hittade den här och den är ju underbar men de verkar inte vinkla sina rotorer.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Japp, de flesta Rc-helikoptrar vinklar bladen.
finns lite om det här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Swashplate_(helicopter)

Prova och goggla på Swashplate så kan du nog hitta mer
info om hur styrningen fungerar.

Håller på med Rc-heliflygning, därför jag skriver mycket nu. ;)

Hehe, detta blir de sista för i kväll, måste sova nu.
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Sova va det! haha,

Den du länkade till behöver i princip inget gyro då den är mer eller mindre
självstabil.

Jo, tyvärr kostar HH-gyron ett slant.
visst, går säkert och lösa med vanliga gyron och lite mer mjukvaro programering.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Fagge: tack

bobaah: Nej du behöver ett treaxligt gyro. Och gärna även en 3-axlig accelerometer. Den du länkade till har 3 axlar gyro och en accelerometer. Är det styrningen du ska bygga så ärd et ju dumt att köpa prylar med egen logik.
Skriv svar