Lim till etstank
Lim till etstank
Hej undrar över vad man använder när man sätter ihop en etstank ?
Har läst att man kan använda silicon finns det något annat man kan avända?
Är det något mer som är viktigt att tänka på för att det ska bli riktigt tätt ?
Har läst att man kan använda silicon finns det något annat man kan avända?
Är det något mer som är viktigt att tänka på för att det ska bli riktigt tätt ?
Om det är en plexiglastank du ska limma, då ska du använda Acrifix 192. Finns att köpa t.e.x här http://www.slojd-detaljer.se/
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det fungerar inte med 2komponent epoxy på Acrylplast/plexiglas.
Det har jag testat och det satt inte fast nästan nånting, ändå hade jag ruggat upp ytan ordentligt och rengjort ordentligt.
Silicon fungerar däremot väldigt bra. Fungerar väldigt bra på glas också.
Jag skulle nog köra på silicon även om behållaren är väldigt väldigt stor. Akvarier är ju limmade med silicon och de håller ju utan problem.
Det har jag testat och det satt inte fast nästan nånting, ändå hade jag ruggat upp ytan ordentligt och rengjort ordentligt.
Silicon fungerar däremot väldigt bra. Fungerar väldigt bra på glas också.
Jag skulle nog köra på silicon även om behållaren är väldigt väldigt stor. Akvarier är ju limmade med silicon och de håller ju utan problem.
Jag hadde satsat på att bygga ett etsaggregat...
Själv så köpte jag nyligen ett Etsaggregat från kjell.com

Det blir jättebra resultat och det går snabbt... ca 5min för två kort som jag körde samtidigt.
Kanske lite ojämnt etsning då bubblorna är ganska samlade men rör man runt lite med luftslangen så blir det kanon bra.
Ett tilllägg om du köper från Kjell.com
Enligt deras hemsida och katalog står det följande:
"Etsaggregat
För laminat upp t 180x210 mm
Etstank med värmestav (150W) och pump. Ger perfekt etsresultat på ca 10-15 minuter..."
Men de skickade med en värmestav som bara var på 50W och inte 150W som jag uppfattade det när jag läste texten. Jag tog kontakt med butikschefen i Kristanstad och efter lite mail växling så bytades den ut mot en 150W värmestav.
Jag tror att 50W har lite svårt att värma upp gammal etsvätska till arbetstempratur.
Efter allt så är jag jätte nöjd.
/ Jeppsson
Själv så köpte jag nyligen ett Etsaggregat från kjell.com

Det blir jättebra resultat och det går snabbt... ca 5min för två kort som jag körde samtidigt.
Kanske lite ojämnt etsning då bubblorna är ganska samlade men rör man runt lite med luftslangen så blir det kanon bra.
Ett tilllägg om du köper från Kjell.com
Enligt deras hemsida och katalog står det följande:
"Etsaggregat
För laminat upp t 180x210 mm
Etstank med värmestav (150W) och pump. Ger perfekt etsresultat på ca 10-15 minuter..."
Men de skickade med en värmestav som bara var på 50W och inte 150W som jag uppfattade det när jag läste texten. Jag tog kontakt med butikschefen i Kristanstad och efter lite mail växling så bytades den ut mot en 150W värmestav.
Jag tror att 50W har lite svårt att värma upp gammal etsvätska till arbetstempratur.
Efter allt så är jag jätte nöjd.
/ Jeppsson